Tarr Béla Krasznahorkai László irodalmi Nobel-díjáról: Hihetetlenül nagy öröm

A filmrendezőt telefonon értük el. Egy éjszaka alatt elolvasta a Sátántangót, és rögtön tudta, hogy ez egy remekmű.

„Baráti ember nagy szeretettel” – Szerkesztője beszél a közös munkáról Krasznahorkai Lászlóval

Krasznahorkai Lászlóval és Kertész Imrével már két Nobel-díjasa is van a Magvető Kiadónak. 

Pasarét vonzásában

A híres festőházaspár, Soós Nóra és Győri Márton hosszú idő után újra együtt állít ki, ezúttal a pasaréti Villa11-ben.

Győri Márton és Soós Nóra világa jócskán eltér egymástól, de a meleg színek a képek között is harmóniát teremtenek

Rekordot döntött Taylor Swift

Az sem kizárt, hogy a következő napokban lekörözi Adele 25 című lemezének eladási rekordját.

Taylor Swift egyetlen, a közösségi médiában megosztott posztja 2023 őszén 35 ezer új regisztrált szavazót hozott a demokratáknak

Börtöncellákban sem hallgatnak a múzsák

Hogyan lesznek katonákból költők, olvas-e még bárki Dosztojevszkijt, képes-e egy Nobel-díjas író feltárni egy tabusított történelmi traumát? E kérdések is felvetődtek a 30. Budapesti Nemzetközi Könyvfesztiválon.

A háború okozta sokk hatására kezd megszűnni az ukrán népre jellemző sokszínűség – hangsúlyozta Fedinec Csilla Ukrajna nemzeti identitásáról

Egy amerikai Párizsból: Magyarországon és Európában a múltba révednek az emberek

„Építészet tekintetében kettős személyiségem van: nagyon érzékeny vagyok az európai kultúrára, építészetre, míg az amerikai énem azt mondja, hogy ezen a téren Magyarországon és Európában inkább a múltba révednek az emberek, és nem a jövőbe tekintenek” – mondja lapunknak Neville Zoltán. Az egyedi épületeket tervező építész nagyszülei 1956-ban menekültek Kaliforniába, és sokat meséltek az Egyesült Államokban felnőtt unokájuknak Magyarországról. Az építész maga is többször utazott Budapestre, és bár járt Párizsban és Kínában is, végül a magyar fővárosban telepedett le.

Bicikli darabokban

Szirtes János a performanszaival mindig meglepi a nézőt: így volt ez a péntek esti székfoglalóján is, mellyel rendes tagja lett a Széchenyi Irodalmi és Művészeti Akadémiának. Az előadásra viszont rendhagyó módon nem a Magyar Tudományos Akadémia épületében került sor, hanem a II. kerületi Jurányi Ház színháztermében. 

Szirtes János performansza arra világított rá, hogy ami szétesett, azt nem lehet megjavítani

Nem csak festményeket keresnek

 A klasszikus táblaképek mellett zománcból, kerámiából és más anyagokból készült műveket is láthatott a közönség az idei Budapest Contemporary kiállítás és vásáron.

A vásáron az acb Galéria standján egy kábeltálcákból készült építményen is műtárgyak sorakoztak

Kezük között születnek a szerethető márkák

A DE_FORM grafikai stúdió már számos cégnek, intézménynek és kiállításnak tervezett letisztult stílusú, minimalista logót vagy arculatot. A kezdetekről és a csapat napi munkájáról a két alapító, Demeczky Nóra és Déri Enikő dizájner mesélt a Visszhangnak.

Déri Enikő és Demeczky Nóra

Pattogó teniszlabda a vásznon

Góth Martin szürreális és hétköznapi elemekből építkező munkái olyan hatást keltenek, mintha azok egy létező számítógépes játék képkockái lennének. 

Góth Martin képei az emberi pszichét jelenítik meg

Ízek, imák, Csikágó

Kocsi Olga, Pszota Dalma és Gara Ádám mindenkit örömmel vár a Szendvicsbárban

Szállodában bolyongva

Szinyova Gergő új kiállítása a képzeletbeli Hotel Paradiso tereibe kalauzol minket, de a festmények önmagukban is egy-egy történetet sugallnak a nézőnek.

A képzeletbeli szálloda tereiben mindenféle alak és motívum tűnik fel

Cronenberg: „Nincsenek univerzális határok”

David Cronenberg kanadai filmrendező, a testhorror műfajának világhírű alkotója mesterkurzust tartott az Uránia Nemzeti Filmszínházban a Színház- és Filmművészeti Egyetem meghívására a Budapesti Klasszikus Film Maraton keretében. 

David Cronenberg elmondta, hogy szívesen forgatna Budapesten

Weiler Péter és a yes!: kicsit mind Bonyhád vagyunk

A Bonyhád Forever című kiállításon a bonyhádi zománcgyárban készült műtárgyakat nézhetjük meg olyan híres alkotóktól mint ef Zámbó István, Nemes Márton, Pinczehelyi Sándor és Weiler Péter. A nemrég nyílt yes! Galéria tárlatán pedig a gyárban készült termékek, mint piros lábasok és egy zsíros bödön is látható, melyek a háztartásunkból is ismerősek lehetnek.

A közös alkotás öröme

Vajon milyen lenne, ha gyerekekkel és fiatal felnőttekkel alkotnának együtt olyan híres festőművészek, mint Vojnich Erzsébet, Bukta Imre, Nádler István, Havadtoy Sam, Soós Nóra vagy Bozó Szabolcs? A Világszép korTárs kapcsolódások című kiállításon most ezt nézhetjük meg a Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeumban. 

Soós Nóra festőművész és a fiatalok közös alkotása

Generációkon átívelő mesék

Dargay Attila animációs filmjeiről és az életéről mesél a róla készült dokumentumfilm, melyben az özvegye és alkotótársa, Henrik Irén is visszaemlékezik.

Dargay Attila és felesége, Henrik Irén, aki filmjeinek operatőre volt

Nem az ember a világ közepe: a Light Art Museum új kiállításán más perspektívákból láthatjuk a világot, a molekuláris szinttől a bolygóközi méretekig

A Light Art Museum (LAM) „More Than Human” című új kiállításán magyar és neves külföldi művészek közel negyven műalkotását, köztük installációkat, vetítéseket és immerzív műveket láthatunk. Vannak húzónevek is, mint a természeti elemeket a múzeumi terekbe beépítő Ólafur Elíasson izlandi-dán képzőművész mágus, vagy a közvetlen a tudatalattira ható műveiről híres, provokatív brit Matt Collishaw. A kiállítás célja, hogy az emberközpontú szemlélet helyett bemutassa, milyen más perspektívákból láthatjuk a világot, a molekuláris szinttől kezdve a bolygóközi méretekig.

Közösségben, szabadon bulizni

A magyar fesztiválkultúra indulását és sokszínűségét mutatja be a Fesztiválország című zenés dokumentumfilm, pörgő montázsokban és sok jó zenével.

A film nemcsak a fesztiválok történetét meséli el, de azok hangulatát is átadja

Eltáncolt életmű

El Kazovszkij álomszerű, költői világát mutatja be a Godot Galéria Bálványállítás című kiállítása, melynek megnyitóján Gergye Krisztián táncművész is megidézte az alkotó gondolatiságát.

Gergye Krisztián a performansza során olyan érzést keltett, mintha az egyik festményből bújt volna elő

Egy kollekcióban kalandozva

A Big Bang című kiállítás új szempont szerint, vagyis kronologikusan és témákra bontva mutatja be a Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum 1989-es alapítása óta bővülő gyűjteményét.

Készman József kurátor a graffitiket bemutató szekcióban

Megidézett rítusok

Kihirdették az Esterházy Art Award 2025 közönségdíjának nyertesét: Melkovics Tamás szobrászművész és az EJTECH csoport – Kárpáti Judit Eszter és Esteban de la Torre – nyerte az elismerést a hétfői díjátadón a Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeumban. 

Melkovics Tamás szobrászművész az installációval

Üvegből és mozaikból épített életmű

Megújult belső terekkel várja látogatóit az újra megnyitott Róth Miksa Emlékház és Gyűjtemény, ahol a 160 éve született mester művészetében mélyülhetünk el.

Az emlékház Róth Miksa művészetének sokszínűségét mutatja be

A fotóművész félvilága

Neogrády-Kiss Barnabás fotói olyanok, mintha befejezetlenek lennének: előfordul, hogy az alany csak részben látszik rajtuk, vagy a kép fele teljesen sötét. Ám mindez szándékos, a 2020-ban Capa-nagydíjat nyert fotóművész így mutatja be, hogy a második agyműtéte után hogyan látja a világot. Képei mindig túlmutatnak magukon, a Solitude (Magány) című képsorozatával azt demonstrálta, milyen volt átélni a Covidot Stuttgartban, egy negyven négyzetméteres szálláson.

Banánok és macskák találkozása

A Bakáts Feszten fellép többek között a The Qualitons, Jordán Tamás, Péterfy Bori és a Kaláka is.

Pápai Gábor karikaturista a szombati kiállításmegnyitó előtt banánt fog ragasztani a művére

Három absztrakt festőművész hasonló, de mégis különböző világa találkozik a Hiány és Jelenlét című kiállításon

Sokatmondó gesztusok.

Szentgróti Dávid, Bánki Ákos és Baráth Áron – a háttérben Szentgróti művével

Római vakáció: utazás térben és időben

„Én nagyon szeretem Rómát. Olyan mint a dzsungel. Olyan forró, fülledt, el lehet rejtőzni a mélyén” – mondja Marcello Rubini (Marcello Mastroianni) egyik barátnőjének, Maddalenának (Anouk Aimée) Federico Fellini Az édes életben, mielőtt még éjszakai kocsikázásra indulnak. Róma tényleg ilyen, méghozzá egy óriási dzsungel, hiszen ember legyen a talpán, aki elsőre átlátja az örök város útvesztőit, látnivalóit és rejtett kincseit. A várost és a Vatikánt járva pedig nemcsak térben, de időben is könnyen elveszhetünk, mivel az épületek, a romok és műalkotások által számos történelmi korszak elevenedik meg, így az ókori, a reneszánsz és a barokk Róma rajongói is megtalálják a számításukat: a kulturális telítődés pár nap után garantált.

Sárdi Katalin rövidfilmje egy szürreális filmforgatásról szól, metaforikusan az animációs szakmáról is

Jelenetek egy üvegházból.

Sárdi Katalin szerint a szakmában az animátorokat kihasználják

Pőrén ábrázolt, valóságos emberek

A szép férfi vagy női testek ábrázolásánál bonyolultabb témává nőtte ki magát a test bemutatása a művészettörténetben.

Czene Márta: Bentről (2015) – részlet

Marina Abramović a Népszavának: Most értettem meg, Henri Matisse miért festett virágokat a második világháború alatt

A világhírű szerb performanszművész online adott exkluzív interjút az Egyesült Államokból a Népszavának a bécsi Albertina Modern múzeumban októberben nyíló kiállítása előtt. 

„Most sok a háború, az éhínség, a boldogtalanság, és szörnyű politikai helyzetek vannak, miközben melegszik fel a bolygó. Kell a szépség, a harmónia és a szerelem. Fel kell emelnünk a lelkünket”

Százötven talisz: Mohácsi András három évtizede a Kahan Art Space Budában

Depresszív korszakot kezdett el élni 2010-től, mert azt érezte, Magyarországon valami nagyon furcsa dolog történik: kezd eltűnni a szabadság levegője. A Covid időszaka alatt egészen pici képet festett minimálszínekkel, és hirtelen azt látta, nagyon hasonlít a taliszokra. A képet nézve a magába fordulást és a megtisztulást látta, és azt érezte, megnyílt előtte a kifejezés kapuja. „Kinyílt a kapu, és akkor ott a valóságnak egy új jelenében találtam magam, ami addig nem volt” – mondja Mohácsi András szobrászművész, akivel a Kahan Art Space Buda nevű kiállítótérben rendezett, több mint három évtizedet felölelő tárlata apropóján beszélgettünk.

  • Belföld
  • Gazdaság
  • Külföld
  • Vélemény
  • Kultúra
  • Népszava-videó
  • Fotógaléria
  • Szép Szó
  • Visszhang
  • Nyitott mondat
  • Reflektor
  • Bűnügy-baleset
  • Sport
  • Mozaik
  • Napi Visszhang