Nagy Ervin: Ha nem kell hajbókolni, ha nem kell gazsulálni, ha nem egy kultúrkirály trónol a tetején, akkor egészen más lesz ebben az országban élni

A színésszel Avignonban, a világ legnagyobb színházi fesztiválján szerzett tapasztalatokról, a magyar színház jelenéről és a kiút lehetőségeiről beszélgettünk.

 „Ott kezdődik a baj, hogy ha a művészetnek meg kell felelnie egy ember, egy rendszer ízlésének, mert ha nem teszi, akkor nem jut levegőhöz. Ilyenkor a szabadságvágyon alapuló művészet megszűnik. És most ez történik.”

„Az emberek éhesek. Elégedetlenek. Ez nem ideológiai, hanem gyomorkérdés. És a gyomor forradalmat szül”

A száműzetés számomra harctér. Ha nem az, akkor nincs értelme – mondja a Népszavának Kubra Khademi, a Párizsban élő afgán képzőművész és performer a nyugati világban élve sem hallgat a hazájában zajló elnyomásról, a nők föld alatti ellenállásáról, a férfiak csendes szolidaritásáról, a vallás és a hatalom összefonódásáról, és arról, hogyan fosztják ki Afganisztánt újabb gyarmatosítók. Interjú.

„Az emberek éhesek. Elégedetlenek. Ez nem ideoló­giai, hanem gyomorkérdés. És a gyomor forradalmat szül. Meg vagyok róla győződve, hogy ez a rendszer meg fog bukni. Lehet, hogy nem ma, nem holnap, de eljön majd az a pont, amikor elsöpri az elégedetlenség.

A Pelicot-ügy iratai álltak össze előadássá abban a városban, ahol a családon belüli fasizmus borzalmával szembesülhetett a világ

A szégyennek tábort kell váltania. 

A színpadi látvány egy bírósági tárgyalóterem elrendezését idézte a Karmeliták kolostorának boltívei előtt

Ahol a nők eltűnnek, ott a világ is eltűnik

Egy fiatal nő videónaplója egy szobából, amelynek ablakai bezárultak. Az ő mobiltelefonos naplójából született az Avignoni Fesztivál egyik legcsöndesebb kiáltványa.

 Az otthon az afgán nők menedéke és börtöne

„A kulturális intézmények elsődleges feladata, hogy garantálják az alkotói szabadságot. Tudom, hogy ez Magyarországon is rendkívül nehéz”

Az idei Avignoni Fesztivál díszvendége az arab nyelv. A döntés nem maradt visszhang nélkül – sem a kulturális világban, sem a közéletben. Tiago Rodrigues, a fesztivál igazgatója szerint a művészetnek kötelessége felfedezni ismeretlen területeket, párbeszédet kezdeményezni, belépni a viták terébe, még akkor is, ha ez kockázatokkal jár.

A kultúra közszolgálat, azoknak kell lehetőséget adnunk, akik másként nem szólalhatnának meg – emlékeztet a fesztiváligazgató

A legintimebb döntések politikai kérdések is, erre hívta fel a figyelmet Emilie Rousset az Avignoni Fesztiválon

A család mint közügy.

A színpadi tér egy bírósági tárgyalóterem absztrakt lenyomata

Hetvenöt karikás történetek

Tabukat döngető előadás az Avignoni Fesztiválon társadalmunk legelfeledettebb idős tagjainak titkos életéről. Azokéról, akik mi magunk is leszünk hamarosan.

Az öregek titkos élete című előadásban Mohamed El Khatib egy elfeledett nemzedék portréját rajzolja meg gyengéd odafigyeléssel és igazi érteni akarással

Kell-e a néző?

Képzeletbeli írónő, csodálatos színészek, távozó nézők. Krystof Warlikowski legújabb rendezésében elengedi a nézőt.

A második felvonásban jelenik meg teremtmény és teremtő kapcsolata

Delejező ordítás – Angélica Liddell megbotránkoztat, elidegenít, miközben saját életével táplálja a színpadot

A kereteket szaggató művész legnagyobb alkotása az, hogy szabad.

  • Belföld
  • Gazdaság
  • Külföld
  • Vélemény
  • Kultúra
  • Népszava-videó
  • Fotógaléria
  • Szép Szó
  • Visszhang
  • Nyitott mondat
  • Reflektor
  • Bűnügy-baleset
  • Sport
  • Mozaik
  • Napi Visszhang