A valóságok egyesülnek

Az ISON kiállítóterében [minden egyszerre] címmel Schell Réka két sorozatát mutatja be első önálló kiállításán. Az alkotó verseket is ír, az írás iránti szeretetéről, a címadás miértjéről, művészi törekvéseiről és jövőbeli tervekről is mesélt.

A Sarat tett a szememre, megmosdottam, és látok című sorozatból

Színes világ fekete-fehérben

A sokat rajzoló szobrászművész

Ritkán járok a főváros külső kerületeiben. Ám a Klauzál Gábor Budafok-Tétényi Művelődési Központban található Vén Emil Galériába érdemes időnként ellátogatni. Zárt tömbök nyíltsága címmel most a 2013-ban elhunyt Hadik Gyula szobrászművésznek rendeztek itt emlékkiállítást.

Hadik Gyula önarcképe a halála előtt egy évvel, 2012-ben készült

„A vas szülöttei”

Doncsev Antoni nem riad vissza a tűztől, annak forróságától. „Fémszobrászattal foglalkozom, szeretem a tűzben forgatott, melegített vas megmunkálását” – mondja magáról. 

Néhány hajlított ívből kész kompozíció: Küzdelem

Hetven éves lett Szirtes János Munkácsy-díjas képzőművész, a Várfok Galéria egy nagyszabású kiállítással ünnepli

Szirtes 1972 óta performanszairól híresült el.

A Várfok Galériában különböző technikával készült képek láthatók

„Kertész” leszek...

A 20. századi fotóművészet egyik megkerülhetetlen alakja André Kertész, munkásságát világszerte ismerik. A Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központban látható Apropó, Kertész kiállítói nagy fába vágták a fejszéjüket, amikor az alkotó munkásságához nyúltak.

André Kertész torzításai a kiállítás számos alkotóját inspirálták

Festékbe szőve

A hol Berlinben, Frankfurtban vagy Isztambulban élő és alkotó Ekrem Yalcindag Magyarországra látogatott. Pontosabban műveivel vendégeskedik a Molnár Ani Galéria kiállítóterében Feels Like Home. Again, avagy Úgy érzem, mintha újra otthon lennék címmel. 

A kiállítás Ekrem Yalcindag elmúlt évtizedeinek alkotásait tárja elénk

Két ambiciózus kortárs művész, Csekő Andrea és Kun Fruzsina alkotásainak „randevújából” érdekes dolog sült ki

Intenzív színek, geometrikus és organikus formák együttállása. 

A vörösben, rózsaszínben, lilában, kékben „úszó” képek dekoratív színvilágukból fakadóan „.kapósak”. Talán maguk a művészek is „az élet napos oldalát néző” személyiségek lehetnek

Az absztrakt nagy úr

Bár a nyár a pihenésről, a szabadságról szól, a kortárs művészeti szcénában ekkor sem állt meg az élet. A Molnár Ani Galéria csoportos tárlatot rendezett Abstract Horizons címmel. 

A kiállítók az absztrakció régmúltra visszanyúló szabad formanyelvét alkalmazzák

Kifeszítve

Üveges Mónika festett, formázott fából és műgyantából álló objektjei érzékeny műalkotások. Krómozott keretekre feszített, bőrszerű tülldarabjai lebegni látszanak a Molnár Ani Galéria am projects elnevezésű terében, ahol Skeletal Scenes címen állít ki.

Üveges Mónika munkái tág teret adnak a befogadói asszociációnak

Van benne fantázia

Ritmusban

Rendszeresen járt Magyarországra, hogy ismét kapcsolatba lépjen gyökereivel Rob Anderson, aki magyar szülők gyermekeként született New Yorkban. Shape of Music című tárlata zene inspirálta friss képeit mutatja be.

Habár kisméretű „firkáiról”, expresszív hangvételű testrajzairól ismerjük leginkább Kovács Pétert, legalább olyan jelentősek meseillusztrációi is

A meseillusztrációkból mutat be számos darabot a Klebelsberg Kultúrkúria A Pál utcai fiúk és a többiek címen.

Gazdag Erzsi Honnan jöttél Télapó című meséjének illusztrációja

Teremtett fényesség – Molnár László-kamarakiállítás a Műcsarnokban

A Fénylepel című tárlat az elmúlt két évtized szakrális műveiből válogat.

Önportré

Kötöttség és szabadság

A köztéri szobor – gyakran hozzá nem értő szereplőkkel – politikai csatározások ürügye lett, a választási szavazatszerzés reményében a politikusok, üzletemberek koncepcióját illusztráló vágy kivetítésévé degradálódott – véli Gálhidy Péter szobrászművész.

Az Ereszet című, tizenöt méter hosszú installációs mű egy facsatorna, a víz és a fa közös szobra, az időnek az emberétől eltérő folyását is szimbolizálhatja az ember készítette csatornában

Esti tárlat fiataloknak

Koncerteknek, művészeti fesztiváloknak, filmvetítéseknek, irodalmi rendezvényeknek és kiállításoknak is helyet ad a belvárosi Gödör. A Visions to Another Dimensions a kiállítások sorát gazdagítja.

A Gödörben kiállítók álomszerű, szürrealisztikus világukat tárják elénk

Aki láthatóvá tette a láthatatlant

Még februárban adta hírül a Molnár Ani Galéria, hogy Konok Tamás több festménye is bekerült a párizsi Pompidou Központ gyűjteményébe. Az elismerés jelentőségéről beszélgettem az alkotó hagyatékát gondozó galéria vezetőjével, Molnár Anival.

Espace descriptif (1975)

Pusztulni, de szépen

Jovián György Tanulmány a romokhoz című képe is szerepel a kiállításon

Átlényegülés

Két francia fotográfus, Elsa Parra és Johanna Benaïnous különböző karakterek bőrébe bújva játszik önmagával, és játszik a kamerának. Önfeledten, miként az a Mai Manó Házban látható Mások bőrében című kiállítás fotográfiáin látható.

A fotókiállítás színdarabként, filmként is megállná
a helyét

Káoszból született művek

A Klebelsberg Kúria-béli tárlat nagyméretű, színes képeit látva az az érzésünk, hogy Babos Bertalan „Zsili” más és más módon készült vásznai élvezetes kihívást jelentettek az alkotónak. Az külön öröm, hogy ráadásul az eredmény is figyelemreméltó. 

Babos Bertalan Zsili figurái ellenérzést válthatnak ki egy-egy megrökönyödött nézőből. Pedig a paprikajancsi-szerű alakok közel sem ijesztőek

Mindig így volt, mindig így lesz?

Mohos Zsófia fotográfus fontos missziójának tekinti értékeink megőrzését. Munkásságának jeligéje a következő mondat is lehetne: Tiszteljük hagyományainkat! És azokat, akiknél természetes a tradíciók ápolása. Róluk készültek az Akik a képből mindig kiesnek alkotásai.

A fotográfiák mögött nehéz sorsok húzódnak meg, amelyeket csak a sorozat képeinek „összekapcsolásából” és az alkotó írásaiból ismerünk meg

Tíz év után háromrészes kiállítássorozattal nyitott újra a szentendrei Vajda Lajos Emlékmúzeum

A kurátort, Szabó Noémi művészettörténészt a tárlatok koncepciójáról, a Vajda-hagyaték kutatásának új eredményeiről kérdeztük.

Vajda Lajos: Ikonos önarckép (1936, pasztell papír)

Nem szívderítő, inkább megdöbbentő

Kezünk, lábunk mozdul – Ludmilla Hrachovinova The Carried Body című tárlatán a látszat csal

Miként mozognak testrészeink? Hányféle mozgást is tudunk végrehajtani az aktivitásért felelős fő végtagjainkkal? Ludmilla Hrachovinova The Carried Body című tárlatán látszólag egymásba olvadó absztrakt formák sokaságával találkozunk. Ezúttal a látszat csal.

A formák körbe „ölelik” egymást: The Carried Bodies 01

A múltat végképp eltörölni?

Kyviv, Brussels, Budapest címen állít ki a bécsi születésű Andreas Fogarasi a Vintage Galériában. Legújabb kiállítása a címbeli nagyvárosok mentén foglalkozik az urbanisztikával. Egy olyan témakörrel, amely a köz ügyét szolgálja, ezért beszélni kell róla.

A kiállítás enteriőrje, rég látott köztéri padokkal

Tollal „mondja” el

A Ruben Brandt, a gyűjtő alkotója, Milorad Krstić kapott a Vinczemilltől egy halom papírt. A művész ezután nem teketóriázott sokat.

A kutyák is lehetnek sokfélék: van, amelyik macskabarát, van, amelyik mindig éhes. A mind ez idáig be nem mutatott eredeti művek vidám képi világuk ellenére sem meseszerűek

Távol-Keletről nézve

Franyo Aatothról jelent meg művészeti album a Várfok Galéria gondozásában. A kötet az alkotó 2012 és 2014 között készített, a védjegyévé vált vörös színvilágtól távolodó képeit és természet ihlette kompozícióit gyűjti egybe.

2014-ben a galéria a Tájkép fuldokló férfivel... vagy majdnem című kiállítással ünnepelte a művész kerek születésnapját

Sávváltások

Vibráló csíkok töltik ki az acb Plus kiállítóterét. Közöttük lehelletfinom vonalak futnak végig, behálózva a letisztult képfelületeket. A mérnöki pontosságú struktúrák, rácsos szerkezetek dinamikusan mozogni látszanak Hencze Tamás Atmoszféra című kiállításán. 

Az Atmoszféra jól érzékelteti Hencze Tamás 70-es években kiteljesedett festészetét

A város „ösvényein”

Modern épülettömbök között élő emberek képei fogadnak Miloš Dohnány fotókiállításán. Majd a nagyvárosi környezetet felváltja a vidék: hófödte, időtlen pusztaság, zubogó vízesés, patakparton meghúzódó templomtornyos falu. 

Tobzódó szín-terem a Molnár Ani Galériában

A kortárs művészet iránt érdeklődök már jól ismerik a Palotanegyedben található Molnár Ani Galériát, mely ezúttal Somody Péter képeinek ad teret. 

  • Belföld
  • Gazdaság
  • Külföld
  • Vélemény
  • Kultúra
  • Népszava-videó
  • Fotógaléria
  • Szép Szó
  • Visszhang
  • Nyitott mondat
  • Reflektor
  • Bűnügy-baleset
  • Sport
  • Mozaik
  • Napi Visszhang