Orbán Viktor politikai rendszere a 2010-es évek elején az 1990-es években kialakult liberális hegemónia válságára adott ellen-hegemón válaszként jelent meg. A rendszerváltást követő két évtized gazdaságpolitikája – amely a nemzetközi pénzügyi intézmények, a multinacionális tőke és az Európai Unió által szorgalmazott neoliberális reformokra épült – nem tudta Magyarországot tartós felzárkózási pályára állítani. Az ország a közepes jövedelmi csapdában rekedt: a gazdasági növekedés mérsékelt volt, a bérek és a termelékenység elmaradtak a nyugat-európai szinttől, a hazai vállalkozások innovációs kapacitása gyenge maradt. Ebben a strukturális válságban jelent meg az orbánizmus, mint új gazdasági és politikai kísérlet, ami ugyanakkor kudarcot vallott saját mércéi szerint is.
A 2010-ben hatalomra került kormány radikálisan átrendezte a hatalmi viszonyokat: meggyengítette a fékek és ellensúlyok rendszerét, központosította az államot, és új, lojalitásalapú gazdasági elit kialakításába kezdett. Az orbánizmus gazdasági stratégiája a felhalmozó állam koncepciójára épült. A felhalmozó állam a tőkefelhalmozás előmozdítását tűzi ki célul – de nem a fejlesztő állam klasszikus értelemben vett módján, amely hosszú távú iparpolitikai, oktatási és innovációs célokat követ, hanem a rövid távú politikai stabilitás érdekében. Az állam egyszerre lett a gazdasági növekedés motorja, a politikai hatalom forrása és az új oligarchikus réteg meggazdagodásának eszköze.
Az orbánizmus kettős válasz volt: gazdasági értelemben kísérlet a neoliberális függés „nemzeti” újrakeretezésére, politikai értelemben pedig hatalmi konszolidációs projekt, amely a társadalmi elégedetlenséget centralizált vezetés és erős nemzeti retorika révén igyekezett kordában tartani. A kormány retorikájában a „nemzeti önrendelkezés” és a „szuverenitásvédelem” központi szerepet kapott, miközben a gazdaság strukturális függései valójában nem csökkentek, csupán új formát öltöttek.
Itt valamit nagyon elrontott az Orbán-kormány, úgy fogja a háborúra a magyar gazdaság problémáit, hogy eközben a környező országok növekedni tudnakA 2010-es évek külső környezete kedvező volt az orbánizmus számára: a világgazdaság növekedett, a hitelek olcsók voltak, az EU-források bőségesen érkeztek, és a régiós országok – Lengyelország, Szlovákia, Csehország – is hasonló felzárkózási pályán mozogtak. Ez lehetővé tette, hogy a magyar kormány gazdasági sikereket mutasson fel: mérséklődő adósságot, stabil költségvetést, bővülő foglalkoztatást, csökkenő szegénységet, és növekvő GDP-t. Ám e sikerek mögött strukturális gyengeségek rejtőztek: az exportorientált gazdaság külföldi kézben maradt, a hazai vállalatok termelékenysége nem emelkedett, az oktatás és az egészségügy forráshiányos lett, a bérek növekedése elmaradt a régió többi országétól, és a gazdasági növekedés egyre inkább politikai eszközökkel – uniós pénzekkel és állami beruházásokkal – volt csak fenntartható.
A cikk bemutatja az orbánizmus gazdasági és politikai logikáját, annak felemelkedését, majd kimerülését.
Az orbánizmus felemelkedése (2010–2020)
A 2010-es évek Magyarországán a gazdasági mutatók alapján úgy tűnhetett, hogy a kormány sikeresen új pályára állította az országot. A világgazdaság ekkor egy általános növekedési ciklusban volt, amelyből Közép-Európa országai is profitáltak. Magyarország gazdasága átlagosan évi 2,5 százalékkal bővült, az államadósság GDP-arányos szintje látványosan csökkent, a költségvetési hiány mérsékelt maradt. A külföldi tőke továbbra is érkezett, és az uniós támogatások sem apadtak el: a 2014 és 2020 közötti időszakban 22,5 milliárd eurónyi kohéziós forrás érkezett az országba.
A számok szintjén minden rendben volt. A felszín alatt azonban az orbánizmus gazdasági modellje már ekkor is komoly strukturális gyengeségeket hordozott. A reálbérek növekedése elmaradt a környező országokétól, a munkajövedelmek GDP-n belüli aránya folyamatosan csökkent, a kormány tudatosan a bérek visszafogására építette versenyképességi politikáját. Miközben a kormányzati kommunikáció a nemzeti tőke megerősítéséről szólt, valójában az orbánizmus alapja a jövedelem-újraelosztás volt: a munkavállalóktól a tőketulajdonosok felé irányuló erőforrás-átcsoportosítás.

A gazdasági növekedés motorját nagyrészt az Európai Unió forrásai adták. Egy 2016-os, a Miniszterelnökség megbízásából készült tanulmány szerint az ország gazdasága az uniós támogatások nélkül nemhogy nem nőtt, hanem zsugorodott volna 2007 és 2015 között. A KPMG és a GKI által készített kutatás kimutatta, hogy a folyó fizetési mérleg hiánya a teljes időszak során meghaladta volna a 3 százalékot, és az államadósság is emelkedett volna, ha a kormány nem számíthatott volna a külső forrásokra. Vagyis a „magyar modell” lényegében azon alapult, hogy az ország nettó haszonélvezője volt az uniós forrásoknak.
Történelmi fordulat: az Orbán-kormány allűrjei miatt uniós nettó befizető lett a magyar államEz a külső forrásfüggés azonban nem hozott valódi fejlődést. A hazai vállalatok termelékenysége alig javult, miközben a külföldi cégek továbbra is dominálják az exportot. A legfrissebb adatok szerint 2023-ban a külföldi vállalatok termelékenysége több mint kétszerese volt a magyar cégekének. Az orbánizmus nem tudta felszámolni azt a strukturális függést, amely a magyar gazdaságot a globális értékláncok alacsony hozzáadott értékű szegmenseiben tartotta. A magyar vállalatok jellemzően nem versenyképesek a nemzetközi piacokon.
Felcsillant a reménysugár a magyar gazdaság előtt, kár, hogy a németeken és az EU-n múlik mindenMiközben a kormány gazdasági nacionalizmust hirdetett, a rendszer valójában továbbra is a külföldi tőke és az uniós pénzek kombinációjára épült. A különbség csupán annyi volt, hogy a korábbi, liberális korszakhoz képest immár egy új, politikailag hűséges gazdasági elit is helyet kapott a rendszerben. Az állam szerepe megnőtt: a kormány nemcsak szabályozóként, hanem aktív szereplőként is belépett a tőkefelhalmozás folyamatába.
Az állami megrendelések, a célzott támogatások és a kedvezményezett közbeszerzések révén egy szűk, politikailag kiválasztott vállalkozói réteg vált a felhalmozó állam fő haszonélvezőjévé.
A hazai tulajdon erősödése valóban kimutatható volt néhány ágazatban – különösen a bankrendszerben, az energiapiacon és a médiában –, de ez az átrendeződés nem a versenyképesség javulásával, hanem az állam közvetlen beavatkozásával járt. Az „új nemzeti tőke” így valójában nem önálló gazdasági erőként, hanem az állam kegyéből működő klientúraként jött létre. A rendszer logikája nem a technológiai fejlődés vagy az innováció ösztönzése volt, hanem a politikai lojalitás jutalmazása. A magyar tulajdonú vállalatok továbbra is alig képesek a nemzetközi értékláncok magasabb pozícióiba kapcsolódni. Sokat exportálunk, de ebből nem sok helyi érték keletkezik.

A kormány gyakran példaként emlegette a kelet-ázsiai fejlesztő államokat, ahol a gazdasági modernizáció az állam aktív irányításával ment végbe. Csakhogy míg Dél-Koreában vagy Tajvanon a fejlesztő állam a humán tőkébe és az oktatásba fektetett, Magyarországon éppen ezeket a területeket szorították háttérbe. Az oktatási ráfordítások 2010 után drámaian csökkentek, és 2020-ra Magyarország a közoktatásra az egyik legkevesebbet költő ország lett Európában. A közoktatás és a felsőoktatás alulfinanszírozottsága, az egészségügyi rendszer gyengülése és a szociális háló leépítése hosszú távon ellehetetlenítette, hogy az ország kitörjön az alacsony hozzáadott értékű gazdasági szerkezetből.
Az orbánizmus modelljének másik kulcseleme a munkaerőpiac fegyelmezése volt. A kormány korlátozta a szakszervezetek jogait, a kollektív alkukat központosította, és a „rabszolgatörvényként” elhíresült 2018-as jogszabállyal a munkavállalókat még kiszolgáltatottabb helyzetbe hozta. Az állam így nemcsak gazdasági, hanem társadalmi értelemben is újrarendezte az erőviszonyokat: egy olcsó, kiszolgáltatott, a hatalomtól függő munkásságra építette gazdasági stratégiáját. Mindezek következményeként 2024-re a magyar reálbérek növekedése elmaradt minden más kelet-európai uniós tagállamétól. Mindeközben a politikai lojalitáson alapuló tőkésréteg és a multinacionális cégek profitjai rekordmagasságokba emelkedtek.

A demokratikus intézmények közben fokozatosan gyengültek. A Freedom House 2015-ben már nem tekintette Magyarországot konszolidált demokráciának, 2020-ban pedig a „hibrid rezsim” kategóriába sorolta – az első EU-tagállamként, amely kiesett a demokratikus országok köréből. A V-Dem (Varieties of Democracy Institute) intézet kutatói hasonló következtetésre jutottak: Magyarország volt a világ leggyorsabban autoriter irányba sodródó állama az elmúlt években.
A felhalmozó állam nemcsak új gazdasági, hanem politikai rendszert is épített. A gazdasági elit és az állam közötti határok elmosódtak, a piacot politikai hűség alapján szervezték újra. A közbeszerzések nemcsak a korrupció melegágyává váltak, hanem a gazdaság egyik fő mozgatórugójává is: a kormány így pótolta a csökkenő magánberuházásokat és a visszaeső külföldi tőkét. Paradox módon ebben az uniós források is szerepet játszottak: az EU pénzeinek jelentős része közvetve az autoriter kapitalizmus stabilizálásához járult hozzá.
Sehol nincs az Orbán-féle júliusi repülőrajt sem, kihunyt a fény az alagút végénAz orbánizmus felemelkedésének évtizede tehát nem a gazdasági szuverenitásról, hanem a függőségek újratermelődéséről szólt. A külföldi tőke és az uniós pénzek maradtak a növekedés fő forrásai, miközben a rendszer belső logikája egyre inkább a politikailag menedzselt vagyonfelhalmozás és az államfüggő kapitalizmus irányába tolódott.
Külső sokkok és belső sebezhetőségek (2020–2024)
A 2020-as évek eleje fordulópontot jelentett az orbánizmus történetében. Az addig viszonylag stabilnak tűnő gazdasági és politikai rendszer egyszerre szembesült több, egymást erősítő válsággal: a világjárvány, az orosz–ukrán háború, az energiaárrobbanás és az Európai Unióval kiéleződő konfliktusok mind lerántották a leplet az orbáni modell sebezhetőségéről. Az a politikai konstrukció, amely az évtized során a nemzeti önállóság és a gazdasági stabilitás képét sugározta, néhány éven belül elvesztette külső támaszait és belső legitimitását.
A Covid–19-járvány 2020 tavaszán nemcsak egészségügyi, hanem gazdasági értelemben is próbára tette a rendszert. A korlátozások és a kereslet összeomlása miatt a magyar gazdaság 4,5 százalékkal zsugorodott, miközben az államadósság 60-ról 80 százalékra ugrott. Az egészségügyi rendszer összeomlása különösen súlyos volt: az alulfinanszírozott kórházak, az elvándorolt szakemberek és a beteg lakosság miatt Magyarország a világon a harmadik legmagasabb Covid-halálozási rátát produkálta. A kormányzat válságkezelése rövid távon a politikai stabilitást helyezte előtérbe: EU-s pénzekből és költségvetési túlköltekezéssel próbálta elkerülni a tömeges elégedetlenséget.
Hároméves csúcsra ugrott a magyar államadósság, az EU-ban nincs másik ország, amely csak ilyen drágán tudná finanszírozni a működésétÁm a valódi fordulatot nem a járvány, hanem a háború hozta el. 2022 februárjában Oroszország inváziója alapjaiban rengette meg az európai energiapiacot és a geopolitikai egyensúlyt. Magyarország különösen kiszolgáltatott helyzetbe került, hiszen évek óta az orosz energiafüggőségre építette stratégiáját. A kormány a 2010-es években tudatosan mélyítette a kapcsolatokat Moszkvával: az olaj- és gázimport 70–90 százaléka Oroszországból érkezett, a Paksi Atomerőmű bővítését orosz hitelből tervezték, és az energiaszektor egészét orosz technológiákra alapozták.
Ezerforintos benzinnel riogat az Orbán-kormány, miközben a valódi kockázatot a saját politikája okozzaNem éri meg az orosz földgáz, Magyarország számára egyre kockázatosabb és drágább a keleti energiabeszerzésAmikor a háború kitört, és az EU tagállamai közösen léptek fel Moszkvával szemben, Orbán azonban megtagadta a csatlakozást a közös szankciós politikához. A kormány ezzel végleg szembehelyezkedett Brüsszellel. Az Európai Bizottság 2022-ben erre válaszul új eszközhöz nyúlt: az uniós támogatások folyósítását intézményi reformokhoz, a jogállamisági feltételekhez kötötte. A Bizottság 27 reformintézkedést írt elő, amelyek közül a magyar kormány csak 9–13-at teljesített részben vagy egészben. Ennek következtében a korábban példátlan mértékű, több mint 28 milliárd eurós támogatási csomag döntő része befagyott. 2025 elejéig Magyarország a tervezett források alig 8 százalékát kapta meg.
A brüsszeli pénzcsapok elzárása nemcsak a költségvetésre, hanem az egész rendszer működésére súlyos csapást mért. Az orbánizmus ugyanis nemcsak politikai, hanem pénzügyi értelemben is az EU-s forrásokra épült:
ezek jelentették a gazdaságban forgó állami beruházások és a klientúra finanszírozásának alapját. Az uniós pénzek hiányában a belső patronázs-hálózat is recsegni-ropogni kezdett. Az addig lojalitásból élő oligarchák és helyi elitcsoportok elvesztették jövedelmi forrásaikat, ami belső feszültségeket szült a hatalmi blokkban. A keleti nyitás, a távol-keleti tőke sem tudta helyettesíteni a nyugati beruházások és kereslet apadását. Az akkumulátoripar állami kockázatmentesítése újabb hatalmas terhet rótt a költségvetésre, miközben a szektor gyengélkedik.
A pénzügyi válság a forint árfolyamán is nyomot hagyott. Az euró árfolyama 2021 és 2025 között 355 forintról 400 fölé emelkedett, és a gyengülő nemzeti valuta tovább növelte az importköltségeket, ezzel pedig az inflációt. 2022 és 2023 között Magyarország az EU legmagasabb inflációját produkálta, egyes hónapokban meghaladva a 25 százalékot. Bár 2024-ben az infláció végül egy számjegyűre mérséklődött, ez nem gazdasági erősödés, hanem a visszaeső fogyasztás és a bázishatás következménye volt.

A válságok nemcsak gazdasági, hanem politikai következményekkel is jártak. Az orbánizmus addigi társadalmi szerződése – a stabilitásért és biztonságért cserébe elfogadott autoriter kormányzás – megingott. A középosztály életszínvonala csökkent, a kis- és középvállalkozások tömegei kerültek nehéz helyzetbe, miközben a rendszerhez hű oligarchák tovább gazdagodtak. Ez a kontraszt végül politikailag is megtörte a rendszert: a gazdasági elit egy része elfordult Orbántól, és új politikai alternatívát keresett.
Ebből a belső elégedetlenségből született meg a Magyar Péter által vezetett Tisza Párt, amely 2024-re az ellenzék legnépszerűbb erejévé vált. A párt mögött sok olyan üzletember és politikus áll, akik korábban az orbáni rendszer részei voltak, de a források elapadása miatt kikerültek a kegyeltek köréből. A korrupcióellenes, technokrata, mérsékelt jobboldali retorika így az orbánizmus belső válságának terméke lett, nem forradalom, hanem egyfajta palotaforradalom formájában.
Az orbánizmus ekkorra elvesztette legfontosabb tartóoszlopait: a gazdasági növekedés kifulladt, az uniós pénzcsapok elzáródtak, a külföldi befektetők elfordultak, a társadalmi szerződés pedig felbomlott. A felhalmozó állam válságba került – nemcsak kívülről, hanem belülről is.
Donald Trump: megváltótól a fenyegetésig
A 2020-as évek közepére Orbán Viktor egyre inkább külpolitikai szövetségeseitől remélte rendszerének megmentését. Amikor az Európai Unió elzárta a pénzcsapokat és a gazdaság stagnálni, a belső támogatói kör pedig repedezni kezdett, a miniszterelnök tekintete újra az Atlanti-óceánon túlra szegeződött. Donald Trump visszatérése a Fehér Házba 2025 elején az orbánizmus utolsó nagy reménye: egy politikai fordulat, amely – legalábbis elméletben – újra helyzetbe hozhatná Magyarországot a nemzetközi porondon.
A magyar kormányfő mindig is különleges szövetségest látott Trumpban. Mindketten a globalizációval, a bevándorlással és a liberális nemzetközi renddel szembeni politikai lázadás szimbólumai. Orbán számára Trump ideológiai rokon: az illiberalizmus amerikai megfelelője. A budapesti diplomácia abban bízik, hogy az új washingtoni adminisztráció fellazítja az Európai Unió egységét, és ezzel enyhíti a Brüsszel felől érkező nyomást.
Európában sokan attól tartottak, hogy Trump második elnöksége szétveri az európai együttműködést, ám épp az ellenkezője történt. Az amerikai vezetés kiszámíthatatlansága – különösen a kereskedelmi háború újranyitása az EU-val – arra késztette az európai kormányokat, hogy szorosabban együttműködjenek egymással. A kontinensen egy új, pragmatikus szövetség kezdett formálódni, amelyet a közös biztonsági és gazdasági érdekek tartanak össze, és amelyből Magyarország egyelőre kimaradt.
Orbán diplomáciai játszmája tehát visszafelé sült el: a budapesti vezetés abban bízott, hogy Trump meggyengíti Brüsszelt, ám ehelyett az európai egység – ha nem is értékalapon, de önvédelmi reflexből – megerősödött.
Az új európai koalíció célja az lett, hogy megvédje Ukrajnát, megőrizze az unió gazdasági integritását, és ellensúlyt képezzen a Trump-adminisztráció kiszámíthatatlan politikájával szemben.
Mindez gazdasági szinten is súlyos következményekkel járt. Trump 2025 tavaszán új védővámokat vetett ki az Európai Unióból érkező termékekre: 20 százalékos általános importvámot, amelyet később ugyan 10 százalékra mérsékelt, de a gépjárművekre vonatkozó 15 százalékos büntetővám megmaradt. Ez a döntés különösen érzékenyen érinti Magyarországot, amely az európai autóipar egyik legfontosabb összeszerelő központja. Az Audi, a Mercedes és a BMW magyarországi gyárai közvetlenül kapcsolódnak a német exporthoz, így a vámháború közvetve a magyar gazdaságot is sújtja.
A magyar kormányfő abban reménykedett, hogy Trump közvetítési kísérlete Oroszország és Ukrajna között új diplomáciai szerepet adhat Magyarországnak, ám a tervezett budapesti csúcstalálkozó végül egyelőre elmaradt. Európa újra önálló útra lépett, Magyarország pedig a peremre szorult. A „Trump-kártya” tehát nemcsak politikailag, hanem gazdaságilag is veszélyesnek bizonyult. A magyar gazdaság alappilléreit – az exportpiacokat, az energiaellátást és a külső finanszírozást – egyszerre rengette meg. Az orbánizmus, amely évekig ügyesen lavírozott a nagyhatalmak között, most először minden irányból elszigetelve találta magát.
Orbán stratégiája – a külső szövetségek politikai kompenzációként való használata – így sorra kudarcot vallott. Trump visszatérése nem hozott felmentést, hanem újabb függőségeket és gazdasági csapdákat eredményezett. A háború okozta árspirál, az uniós pénzek befagyasztása, az amerikai vámok, a német ipari kereslet bedőlése, valamint az ázsiai tőkebefektetések bizonytalansága együttesen olyan válsághullámot indított el, amelyből a kormány sem gazdaságilag, sem diplomáciailag nem tud kitörni.
Ebben a közegben éleződött ki az orosz olaj- és gázimporttal szembeni szankciók kérdése. 2025. november 7-én Orbán és több mint százfős kísérete – miniszterek, propagandisták és a gazdasági elit kapcsolt tagjai – Washingtonba repült, hogy találkozzon Donald Trumppal. Ez a washingtoni út „pürrhoszi győzelem” zárult: Magyarország egyéves haladékot kapott az orosz energiára vonatkozó amerikai szankciók alól.
Ez rövid távú siker, amely annál látványosabban mutatja meg a magyar gazdaság függőségeinek árát.
Az orosz olaj ára nemcsak a keletre áramló rubelekben, hanem a nyugatról elmaradó eurókban is mérhető. Amíg Magyarország fenntartja oroszbarát külpolitikáját, addig nem számíthat az EU-val való viszony rendezésére, aminek súlyos gazdasági ára van, keleti nyitás ide vagy oda. 2025-re Magyarország újra ott áll, ahonnan 2010-ben elindult: külső erőforrásokra utalt, strukturálisan gyenge, és társadalmilag kimerült ország. Orbán Viktor politikai játszmái, amelyek korábban erőt és függetlenséget sugalltak, mára a rendszer végzetes törékenységét leplezték le.
Következtetések
A 2020 utáni időszak világossá tette, hogy az orbánizmus nem képes tartós fejlődési pályát biztosítani Magyarország számára. Az a politikai projekt, amely kezdetben szuverenitást, nemzeti megerősödést és gazdasági felemelkedést ígért, végül épp az ellenkezőjét hozta: mélyülő függőséget, strukturális gyengeségeket és társadalmi kimerülést. A rendszer sajátos logikája – a rövid távú politikai stabilitás felülírása a hosszú távú fejlődéssel szemben – fokozatosan kiürítette a gazdaság innovációs képességét, leépítette az intézményi fékeket és ellensúlyokat, és olyan gazdasági szerkezetet hozott létre, amely továbbra is külső tőkére és alacsony hozzáadott értékre épül.
A nemzeti tőkésosztály megteremtése, amelyet a kormány a kelet-ázsiai fejlesztő államok mintájára, annak totális félreértéseként hirdetett meg, nem járt sikerrel. A hazai gazdasági elit jelentős része nem versenyképessé vált, hanem politikailag függő és állami erőforrásokra épülő szereplővé. A lojalitás felülírta a teljesítményt, a központosítás pedig a szakmai szempontokat, a hatalomtechnikai törekvések elfojtották a társadalmi és gazdasági pluralizmust. A magyar állam nem fejlesztő állammá vált, hanem olyan „felhalmozó állammá”, amely a politikai-gazdasági elit vagyonosodását helyezte előtérbe a társadalmi jólét, az emberi tőke és az innovációs kapacitások fejlesztésével szemben.
A magyar gazdaság és társadalom törékenysége akkor vált teljesen nyilvánvalóvá, amikor a külső feltételek megváltoztak.
A pandémia, az orosz–ukrán háború, az európai energiasokk, a befagyasztott uniós források és az amerikai kereskedelmi konfliktusok együttesen olyan stresszhelyzetet teremtettek, amelyet a rendszer már nem tudott kezelni. A korábban taktikusan lavírozó külpolitika zsákutcába került: Európa egységesebb lett, az Egyesült Államok kiszámíthatatlanná vált, a keleti nyitás korlátai pedig fájdalmasan nyilvánvalóak lettek.
Az orbánizmus logikája végül saját gazdasági alapjait kezdte ki. A reálbérek lemaradása, a társadalmi mobilitás beszűkülése, a termelékenységi szakadék, az oktatás és az egészségügy válsága, illetve a beruházások bizonytalansága együttesen egy olyan modellt rajzolnak ki, amely kifulladni látszik. Az orbáni illiberális társadalmi szerződés – a politikai szabadságok korlátozása az anyagi biztonságért cserébe – alapjai megszűntek azzal, hogy az anyagi biztonság többé nem garantálható.
2026-ra Magyarország történelmi fordulóponthoz érkezett. A rendszer, amely hosszú éveken át stabilnak és kiszámíthatónak tűnt, politikai és gazdasági értelemben is megingott. A belső elégedetlenség, az új politikai alternatívák megjelenése, és az elszigetelődő külpolitikai pozíciók együttese most első alkalommal teszi valóban kétségessé az orbáni rendszer fennmaradását. Az orbánizmus kifáradt: nem stabilizál, nem integrál, nem fejleszt, hanem védekezik és reagál.
Az orbánizmus a liberalizmussal szembeni ellen-hegemón projektként indult, ám mára az illiberális ellen-hegemónia politikai és gazdasági alapjai egyaránt megroppantak.
A rendszer saját tisztjei dezertálnak, saját kegyeltjei elégedetlenkednek, az illiberális narratíva küzdelemébe a társadalom belefáradt, a korábbi stabil koalíció az alsó-közép és a gazdasági elitek között megroggyant. Ráadásul úgy tűnik, hogy a saját világába bezárt, szűkülő plutokrata elitje által körülvett Orbán ebből már nem sokat érzékel.
A kérdés immár nem az, hogy a korábbi modell gazdaságilag fenntartható-e, hanem az, hogy mi követi majd. Magyarország számára a történelmi kihívás most az, hogy képes lesz-e rátérni végre egy olyan fejlődési pályára, amelyet a tudásalapú gazdaság, az erős intézmények, és a társadalmi és ökológiai fenntarthatóság egyszerre jellemez, vagy végleg beragad egy perifériás, politikailag vezérelt, stagnáló szerkezetbe.
Orbán egyik utolsó ütőkártyája a külpolitika lehet. Komoly politikai előnyökkel jár számára, hogy sikerült a romokban lévő gazdaságban a szankciók pénzügyi költségeit a választásig elkerülni. Ez bővíti a mozgásteret a választási osztogatáshoz, ezzel tompítva az orbáni gazdaságpolitika kifulladásának politikai hatásait.
A hatalomban maradás kulcsa azonban nem a gazdaság lesz, ugyanis azt a játszmát Orbán csak a csodával határos módon nyerhetné meg. Az elkövetkező hónapok egyik nagy kérdése ezért az, hogy képes-e Orbán úgy újrakeretezni a választást, hogy belföldön is learathassa nemzetközi kapcsolatainak gyümölcseit. Ez nem kis feladat egy politikailag és nyelvileg is rendkívül zárt országban. Ugyanakkor – ellentétben a gazdaság megmentésével – ez a külpolitikai újrakeretezés még megvalósítható a választások előtt.
Ha Trump megajándékozza Orbánt egy budapesti látogatással, és esetleg egy „béketalálkozót” is összehoz Putyinnal, az akár meg is mentheti hűséges magyar barátja politikai jövőjét.
Utószó
A Magyarországhoz hasonló függő gazdaságok soha nem fognak tartósan felemelkedni pusztán azzal, hogy rábízzák magukat a liberális gazdasági logikára. Ahol nincs hosszú távú fejlesztési vízió és nincsenek olyan társadalmi koalíciók, amelyek a rövid távú politikai ciklusokon túl is hajtják előre a modernizációt – ott a stagnálás nem hibalehetőség, hanem alapértelmezett pálya.
Orbán gazdasági nacionalizmusa elbábozta a fejlesztő államot, de szinte semmit sem értett meg abból, hogyan működnek azok az országok, amelyek az elmúlt fél évszázadban fel tudtak kapaszkodni. A „magyar csoda” helyett így jött létre a függőség újratermelésére épülő felhalmozó állam.
Most, hogy Magyarországon politikai értelemben megszűnt a baloldal, különösen nagy szükség lenne arra az intellektuális munkára, amely képes volna új gazdasági-társadalmi fejlődési víziót adni. Olyat, amely egyszerre érti a függőség szerkezetét, a globális kapitalizmus geopolitikai új hullámait és a magyar társadalom történeti tapasztalatait. Ennek sarokkövei a demokratikus, ökoszociális fejlesztő állam intézményei, ambiciózus iparpolitikával és jövőorientált, az emberbe befektető társadalompolitikával.
Az Új Egyenlőségen megjelent cikksorozat – és korábbi könyvem – ehhez próbál hozzájárulni. Olyan gondolkodási keretet kíván építeni, amelyben a jövő nem két rossz alternatíva, a kiüresedett liberalizmus és a kifulladt autoriter kapitalizmus között dől el, hanem képes felmutatni valami mást, valami sajátot, hosszú távon is működőt.
Infó
Jelen írás az Új Egyenlőség társadalomelméleti magazinban () megjelent háromrészes tanulmány szerkesztett, rövidített változata.

