szegénység;Miskolci Egyetem;szociológus;nők jogai;menstruációs szegénység;

Nem az ingyentermék számolja fel a menstruációs szegénységet

Tabukat döntöget az, aki a menstruációs szegénység témájáról beszél. Holott a harmadik világ országaihoz társított jelenség a legfejlettebb tájakon is létezik, és ezzel a kutatók is csak pár évtizede szembesültek. Az állam a civilekkel és az egyházakkal végezteti el a munka egy részét, de valójában nem szándéka és nem is érdeke, hogy felszámolja a szegénységet, amelynek csak egyetlen eleme, hogy van-e egy nőnek higiéniai terméke. A legutóbbi árrésstop apropóján sem gondolt a Fidesz-kormány erre a társadalmi rétegre és termékkörre. Szirbik Gabriella szociológus szavaiból az derült ki számunkra, hogy ha nem komplexen kezelik a jelenséget, értelmetlen volna akár az is, ha ingyen járna az ilyen holmi.

– Nem lehet még körülbelül sem megbecsülni, hogy hány nőt érint Magyarországon a menstruációs szegénység. Ilyen specifikus kutatás nincs – szögezi le kezdésként Szirbik Gabriella szociológus, a Miskolci Egyetem mesteroktatója.

Lapunkban többször írtunk már a lesújtó helyzetről: a legszegényebb réteg lányai, asszonyai számára sokszor megfizethetetlenek a női higié­niai terméket, ezért a menstruáció idején mindenféle, ingyen elérhető holmival – textíliával, papírtörlővel – pótolják azokat, vagy egyszerűen ilyenkor nem mozdulnak ki otthonról. A nem erre való anyagok sokszor fertőzéseket okoznak, a bezártság miatt pedig ideiglenesen ki kell maradniuk az iskolából, vagy a munkából. A legkézzelfoghatóbb esetekben, teszi hozzá ehhez a szociológus, például a kedvezőtlen tanulói összetételű iskolákban a felső tagozatos lányok jelentős részben azzal szedik össze a hiányzást, hogy menstruáció alatt nem mennek iskolába. Ugyanez igaz a felnőtt nőkre: kimaradnak a munkából.

Erre rá sem kérdeznek

A menstruációs szegénység mint probléma a 3. világ országaiból indult ki. Az igazi tragédia, hogy a fejlett, nyugati típusú társadalmakban is megjelent, ez pedig esettanulmányokból, karitatív jelentésekből, interjúkból, szociális szakemberek beszámolóiból derült ki. Meglepő kijelentést tesz Szirbik Gabriella: mindez azt jelenti, hogy például Magyarországon is csak nem olyan nagyon régen szembesültek azzal a szakemberek, hogy a jelenség itthon is létezik. Az úgynevezett hagyományos szegénység Nyugat-Európában a ’80-as évek második felében érte el a kutatók ingerküszöbét. Kelet-Európában a rendszerváltozásig várni kellett arra, hogy a szegénység egyáltalán hivatalosan megjelenhessen a kutatásokban, és ne tabuként kezeljük. Elsősorban a gyermekszegénységre irányult a fókusz, majd megjelent egy nagyon fontos fogalom, amely összefügg a menstruációs szegénységgel: a szegénység feminizálódása, azaz elnőiesedése.

Szirbik Gabriella két okból tartja tabudöntésnek azt, ha beszélünk a menstruációs szegénységről. Egyrészt azért, mert nyilvánvalóvá teszi, hogy a szegény és a nem szegény ugyanolyan: van biológiai ritmusuk. Másrészt rávilágít, hogy a szegénységnek sokféle arca van, nem elég egy rátát mondani, egy számot, egy százalékértéket. Rengeteg, a szegénység mérésére szolgáló kutatás van, ezt az Európai Unió kötelezően el is várja. Tizenhárom dimenziót kérdeznek meg minden tagállamban. Az anyagi deprivációt, azaz a valamitől való megfosztottságot mérik, de konkrétan a menstruációra, a nők higiéniai helyzetére vonatkozó kérdés nincs. Tehát elképzelhető, bár a Miskolci Egyetem oktatójának nincs erre konkrét adata, hogy más országokban sincsenek minderről pontos számok.

Nőnek lenni drága mulatság

Magyarországon 1947 és 2014 között folyamatosan számolt a KSH létminimumot, azóta nincs erről adatunk. Az biztos, hogy ezekben az évtizedekben az egyszemélyes női háztartásokban mindig magasabb volt a létminimum, éppen a női higié­niai termékek és a fogamzásgátlás költségei miatt. Az egyetemi oktató azt nem állítja, hogy a női emancipáció területén nincsenek eredmények, de összességében vannak még hiányosságok, és az erősen férfidominanciára épülő magyar társadalomban mindez politikailag is meg van támogatva. Arról például, hogy válsághelyzetben egy nő alól könnyebben kicsúszik a talaj, a Visszhang február 22-i számában írtunk.

A szegénység csökkentése szempontjából az állami szerepvállalás elég hézagos, a szegénypolitika nem a helyzet jobbítására irányul, csak a túlélésre. Jellemző, hogy a problémát civilek vállalták fel. Ők szoktak kampányokat indítani, tisztasági csomagot, higiéniai terméket gyűjteni. A szegénység azonban több összetevős, nemcsak azt jelenti, hogy egy nőnek nincs egészségügyi betétje, hanem azt is, hogy nincsenek megfelelő tisztálkodási lehetőségei, nincs mosdó, folyó víz.

A mindenkori kormánynak elméletileg lenne tennivalója, a valóság azonban más. A szegénypolitika jórészt segélyezést jelent, emellett teret hagynak az adományozásnak, amit lejjebb tolnak a civil és egyházi aktoroknak. A szegénység kezelése nincs szociálpolitikai perspektívába helyezve, nem cél a helyzet megváltoztatása. Azért, mert a szegénypolitikának általában, s így Magyarországon sem ez a feladata, csak annyi, hogy enyhítse az abszolút szegénységet, és nem az, hogy megváltoztassa a helyzetet. A szegénypolitika a klasszikus megoldás, amit már a feu­dális társadalmakban is műveltek, nem túlzottan kifinomult módszereket jelent: lényege, hogy a szolgáltatás fapados legyen, hogy érvényesüljön a kevésbé választhatóság elve.

Érteni kell ahhoz, hogy jól segíthessünk

A hátrányos helyzetű települések mélyszegénységben élő rétegeire jellemző a sokproblémás szegénység, amelynek egyik eleme a menstruációs szegénység is. Éppen ezért holisztikusan kell nézni a szegénységet mint jelenséget. Hiába is jönne egy olyan kormány, szögezi le Szirbik Gabriella, amely pénzt áldozna a menstruációs szegénység felszámolására. Ezt nem lehetne megcsinálni, éppen azért, mert a szegénység komplex dolog. A szegénység kultúrájának van egy speciális működése. A túléléshez olyan dolgokat kell elsajátítani, ami össztársadalmi szinten sokszor devianciát jelent. Ez önmagában megakadályozza az abból való kilépést. Tegyük fel, veti fel a szociológus, hogy mindenkinek járna betét, tampon, mint az iskolában a hátrányos helyzetű gyerekeknek a térítésmentes ebéd. A szegénység kultúrájának logikájából az következik, hogy nagy valószínűséggel – fogalmazzunk finoman – hasznosítanák. Közérthetőbben: eladnák. Szóval ez így nem működne, mutat rá a helyzet összetettségére. Ha nem törjük meg a deprivációs ciklust, akkor üres zsebbe töltünk pénzt. Ha rossz a célzás, túlfizet a rendszer, azaz pazarol, ez pedig melegágya annak, hogy megsemmisítsük, értelmetlennek lássuk az átfogó szociálpolitikai intézkedéseket. Úgy próbálja érzékeltetni: több generáción át egy csőben végig kellene kísérni a leszakadó társadalmi csoportokat a fogantatástól a munkába állásig. Egyéneket, problémaköröket kiemelni értelmetlen, így nem lehet megtörni a ciklust, a szegénység újratermelődik.

Jobb lenne, ha ebben nem lennénk elsőkA Fidesz-kormány március 17-től 30 termékcsoportnál 10 százalékban maximálta a kiskereskedők által alkalmazható árrést. Az intimhigiéniai termékekre ezúttal sem gondoltak, holott az Európai Unió 2022 óta lehetővé teszi a tagállamok számára, hogy a menstruációs termékeket áfa nélkül értékesítsék. Írország az egyetlen, amely ezt meg is teszi. A legtöbb ország 5-10 százalékra csökkentette ezeknek a termékeknek az adóját, de Magyarország 27, Svédország és Dánia 25, Szlovákia 23, Románia 19, míg például Ciprus 5 százalékos adót alkalmaz. Azért itthon is akadnak – igaz, nem központi, hanem cégen belüli – jó gyakorlatok. A Tesco tavaly nyáron döntött úgy, hogy minden saját márkás női intimhigiéniai termékükre elengedi az áfát. Jelenleg náluk a legolcsóbb tampon darabra vetített ára 15, a betété 14 forint.

Normális országban nem különösebben érdekelne Magyar Péter véleménye sem a Pride-ról, sem Ukrajnáról, sem a Fidesz–KDNP jeleseinek fülescserépedény-politikájáról. Egyszerűen nem volna releváns, hiszen több pártalakulat számos politikusára szívesebben bíznám a szavazatomat azzal a talán nem túlzó várakozással, hogy a következő mozdulattal nem építenek hadronütköztetőt vagy halálcsillagot a parasztházuk végébe. De ez egy nem normális ország, ahol 2026-ban az ország végső nagy Keletre taszajtását kell megállítanunk. A Tisza-elnök nem áll ki a Pride, vagy Ukrajna uniós tagsága mellett? Ez ugyan nem kellemes, de akkor tántorítana el, ha személyében egy újabb hatalommániákust szeretnék a demokrácia és a kormány fejére növeszteni. Nem, kösz. Egy életre elég volt ebből. A képlet egyszerű: az egyik serpenyőben az van, amit Orbán csinált (lóvé is lóvé), a másikban meg az, amit Magyar nem (love is love). Ennyi bizony. Avagy: így ne legyünk finnyásak autokrata vircsaft idején.