kiskereskedelem;Palócz Éva;megszüntetés;OKSZ;Molnár László;Magyar Közgazdasági Társaság;Országos Kereskedelmi Szövetség;árrésstop;Kozák Tamás;

A nagy drogériákat is elérte az árrés maximalizálása

Már holnapután meg kellene szüntetni az árrésstopokat, mert kétszer is nőnek miattuk az árak

Egyszer akkor, amikor jönnek, egyszer akkor, amikor mennek. 

Az árrésstop egy adminisztratív beavatkozás, ami miatt a kereskedelmi vállalatok kénytelenek elszakadni a piaci árképzéstől - mondta Kozák Tamás, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára, a Magyar Közgazdasági Társaság rendezvényén tartott vitaindítójában. Bár a szabályozás nem vonatkozik a kis boltokra, de egyre nehezebben bírják a versenyt a nagy láncok áraival – tette hozzá. A kormányzat az árrés-stopok bevezetését az infláció megfékezésével indokolta, sőt, egyre gyakrabban kerül elő a kormányzati kommunikációban a profitinfláció fogalma - mondta. Utóbbi akkor alakul ki, amikor a cégek többet kérnek ugyanazért a termékért vagy szolgáltatásért, nem azért, mert drágább lett az előállításuk, hanem mert megtehetik. Kozák Tamás szerint ez azonban a kereskedelmi szolgáltatókra nem igaz, elég csak megnézni a vállalatok számait.

A konferencia résztvevői egyetértettek a szakmai szövetség elnökével abban, hogy az intézkedés káros és hogy az árszabályozást minél hamarabb ki kellene vezetni. Molnár László, a GKI Gazdaságkutató Zrt. igazgatóságának tagja kijelentette: a piaci versenynél, a piaci árazásnál nehezebb hatékonyabb megoldást találni. Palócz Éva, a Kopint-Tárki Zrt. vezérigazgatója szerint az infláció olyan a gazdaságban, mint a láz az emberi szervezetben. Nem maga az infláció a probléma, hanem az jelzi, hogy valami baj van. Lehet sok lázcsillapítót adni a gazdaságnak – de attól még nem gyógyul meg, nem oldódik meg az alapprobléma.

Palócz Éva szerint az egész gazdaság működését kell áttekinteni: a termékpályák alakulását, a termelékenység változását. Mint mondta, a magyar termelők árai viszonylag magasak, amit az alacsony beruházások és az ebből következő alacsony termelékenység okoz. Ez az élelmiszeriparra és a mezőgazdaságra is igaz – elég csak összehasonlítani a hazai helyzetet a környező országok beruházásaival. A piaci verseny alakulását és a méretgazdaságosság előnyeit ki kellene használni, ezt szabályozókkal ösztönözni – ez lenne a kormány feladata, így lehetne a gazdaság "betegségét" kezelni. Ehelyett a kormány az egész problémát rátolta az utolsó láncszemre, a kiskereskedelemre. Pedig nem lehet az egész inflációs helyzetért a kiskereskedelmet felelőssé tenni, hiszen a problémák nem itt gyökereznek. Ami most zajlik, az nem más, mint a kereskedelmi ágazat tönkretétele, ami senkinek sem lehet érdeke – fogalmazott Palócz Éva.

Az infláció oka maga a kormány – mondta Molnár László, a GKI Gazdaságkutató Zrt. igazgatósági tagja. Példaként említette az autópályadíjak januári, 10 százalék feletti emelését, valamint az illetékek és más jogi-igazgatási díjak inflációt lényegesen meghaladó növelését. Hogyan küzdünk az infláció ellen, ha maga a kormány nem küzd ellene? – tette fel a költői kérdést.

A kutató emlékeztetett arra is, hogy az elmúlt években évi 800-900 milliárd forint uniós támogatás került az agráriumba, ám az földbérletek formájában távozott is onnan, ahelyett, hogy helyben hasznosult volna. Emiatt a magyar agrárium nagyon lassan modernizálódik: vannak ugyan modern üzemek, de nem ez a jellemző. Nem tudnak hatékonyan, olcsón és jó minőségben alapanyagot előállítani. Emiatt drága az élelmiszerek alapanyaga, drága a munkaerő és drága az energia is, mert a rezsicsökkentés miatt a cégek energiaára 30–40 százalékkal magasabb, mint amit a piaci árak indokolnának. Akkor miért várjuk, hogy a magyar mezőgazdaság olcsón termeljen? Természetes, hogy drágább lesz a boltban az áru – mondta a GKI kutatója.

Molnár László szerint a termelékenységet kellene növelni az agrárium teljes vertikumában. Ehhez jelentős uniós források is elérhetők lennének, és a jövőben is rendelkezésre állnának – ha hozzáférhetnénk. Ugyanakkor az élelmiszeripari cégek sem érdekeltek a „túlzott” fejlesztésben, hiszen ha túlságosan nyereségessé válnának, megjelenhet egy „vállalkozó”, aki harmadáron átvenné a céget. A vállalkozók félnek a növekedéstől, ezért többen már külön céget hoznak létre a beruházásokra, hogy az ne legyen feltűnő a járadékvadászoknak. Ez azonban növeli a költségeket és rontja a hatékonyságot – fogalmazott Molnár László.

Már holnap ki kellene vezetni az árrésstopokat,  de fokozatosan – mondta Palócz Éva. Az árstopok ugyanis kétszer emelik az árakat: a bevezetéskor és a kivezetéskor – ezért lenne fontos a mielőbbi, de szabályozott kivezetés. De ha ez nem is történik meg, akkor legalább a saját márkás termékek alacsonyan tartására vonatkozó korlátozásokat fel kellene oldani, hiszen ezek a termékek mindig olcsóbbak. Jelenleg a szabályozás szerint az olcsóbb termékből nem lehet többet tartani – felmerül a kérdés: vajon a kormány a kereskedőket akarja ezzel büntetni? Kozák Tamás ezt azzal egészítette ki, hogy szerinte a saját márkás termékek korlátozása csak jóindulattal értelmezhető úgy, hogy az élelmiszer-kereskedőknél a helyi gyártók védelmét szolgálja – bár a saját márkás termékeket is sokszor magyar cégek állítják elő. Az illatszerek esetében azonban ez már egyáltalán nem állja meg a helyét: ott a kereskedelmi márkák korlátozásával épp a nagy multinacionális cégek kapnak versenyelőnyt. Ennek gazdaságpolitikai célja nehezen érthető.

Likviditási feszültségek

Balatoni Judit, a Magyar Bevásárlóközpontok Szövetségének főtitkára a vitában elmondta, hogy Magyarországon három éve nem adtak át új bevásárlóközpontot. Ennek makrogazdasági okai is vannak, de a plázastop és a magas infláció is akadályozza a fejlesztéseket. A nagy plázák a boltoknak fix alapdíjért adják ki a bérleményeket, de ezt minden esetben kiegészíti egy forgalomarányos díj is. Ez utóbbi kulcsfontosságú a beruházások megtérülése szempontjából. Ahol csökkent a boltok nyereségessége, ott akár újra kell tárgyalni a bérleti szerződéseket. Az árstopok rövid távon likviditási feszültséget okozhatnak, a kormány árrésrendelete pedig középtávon már a befektetői döntéseket is befolyásolja, azokat egyértelműen visszafogja. A fő probléma, hogy az ilyen és ehhez hasonló kormányzati döntések előtt nem egyeztetnek a szakma képviselőivel. Ha a kormány erre nagyobb hangsúlyt fektetne, akkor számos problémát ki lehetne küszöbölni – mondta Balatoni Judit.

Az OKSZ kivezetné az árstopokat

„A kormány minden esetben fellép az áremelésekkel szemben – az OKSZ újabb hamis állításával ellentétben, az árréscsökkentés segíti a családokat és növeli a fogyasztást” – reagált a gazdasági tárca az OKSZ-re. A kereskedelmi szövetség szerint ugyanis az árréscsökkentés elbizonytalanítja a vevőket, fékezi a fogyasztást és a GDP növekedését. Véleményük szerint az árrésstop csak átmenetileg támogatja az infláció csökkenését, de emellett elfedi a rendszer feszültségeit, amelyek idővel egyre erősebben törnek a felszínre. Szintén káros hatás, hogy a nagy láncok csökkenő árai miatt az élelmiszer-kiskereskedelem 48 százalékát adó kisebb szereplők forgalma visszaesik, sokan közülük üzleteik bezárására kényszerülnek, ami tovább fokozza az ellátásbiztonsági problémákat. Az OKSZ mindezen megfontolásokat figyelembe véve juttatja el javaslatait a kormánynak az árrésstop május 31-i kivezetésével kapcsolatban, a veszteségek minimalizálása érdekében. Az NGM láthatóan hallani sem akar az árrésstopok kivezetéséről – sőt, a hírek szerint újabb ágazatokban készülnek árszabályozásra.

Áprilisban 4,2 százalékra lassult a fogyasztói árak éves növekedése, ám ez még mindig a harmadik leggyorsabb drágulási ütem az Európai Unióban, és közel duplája az eurózóna 2,2 százalékos inflációs átlagának – derült ki az Eurostat összesítéséből.