képzőművész;kiállítás;feminizmus;nők helyzete;láthatatlan munka;

The Call of Duty, avagy lélekölő harc a házimunka, fizetés nem jár érte, de valakinek el kell végezni, legyen hát a nők kötelessége?

Benczúr Emese képzőművész pár szavas, társadalmi vagy filozofikus szövegeket ír ki galériák és épületek falaira, és korántsem mindegy, hogy milyen tárgyakból, anyagokból építi fel azokat. Legújabb, The Call of Duty (Szólít a kötelesség) című kiállításán, mely a Molnár Ani Galériához tartozó am projects terében tekinthető meg, például a láthatatlan háztartási munkáról fogalmaz meg kérdéseket, melyeket színes, csillogó szivacsokkal, mintás bevásárlószatyrokkal és partvisfejekkel jelenít meg, miközben a cím óhatatlanul felidézi bennünk a népszerű akció-videójátékot is.

Aki rendszeresen takarít, az tisztában van vele, hogy a házimunka sivár, monoton és lélekölő is tud lenni, és hiába végzünk vele, hamarosan újra megtelik a szennyeskosár és a mosogató, a lakás padlóján pedig önfeledten kergetőznek a porcicák. Benczúr Emese képzőművész is e téma kapcsán rendezte meg Koczkás Marcella kurátorral a legújabb, The Call of Duty (Szólít a kötelesség) című kiállítását a Molnár Ani Galériához tartozó am projects terében, ahol a többségében nők által végzett láthatatlan munkát mutatja be, vagyis azokat az otthon végzett feladatokat, melyekért noha fizetés nem jár, valakinek el kell azokat végezni.

A tárlaton is ez a gondolat vonul végig, ezért is olvashatjuk a kiállított tárgyakon, köztük szivacsokon, felmosó- és törlőrongyon, bevásárlószatyron vagy partvisfejekből kirakva az angol „duty” (kötelesség), „do your duty” (tedd a dolgodat) és „call of duty” (szólít a kötelesség) feliratokat. 

Az utóbbi ráadásul az ismert, Call of Duty nevű lövöldözős videójáték-sorozatot is eszünkbe juttathatja, melyhez a tárlat tematikailag is kapcsolódik, hiszen a házimunkában is „harcias” az ember, és felveszi a kesztyűt a kosszal szemben.

Kiállás a nőkért

– Régen, amikor a Képzőművészeti Főiskola alatt elkezdtem hímezni, nem éreztem, hogy érdemes lenne a feminizmust górcső alá venni, vagy a női sorsot mint olyat. Ha akkoriban valaki megkérdezte, hogy mennyire vagyok nő művész, akkor elzárkóztam a kategorizálástól, és mondtam, hogy engem ez nem foglalkoztat.

Mostanra viszont annyira kritikus lett az országban a nők helyzete azzal, hogy vissza akarják őket terelni a háztartásba és hogy szüljenek, hogy odáig jutottam, nekem lépnem kell, és a művészetemben kifejezésre kell juttatnom a nemtetszésemet

– mondja Emese, aki úgy döntött, mindezt a háztartási eszközökön keresztül fogja megtenni. És hogy üzenete még inkább célba érjen, direkt a nőiességre hajazó, rózsaszín és csillogó tárgyakat keresett, mint szív vagy piskóta alakú súrolószivacsokat, melyekre textilfóliával vasalta vagy szegecsekkel tűzte rá a „duty” (kötelesség) kifejezést. – A vállalatok a nőket ezekkel a tárgyakkal motiválni akarják, hátha a színük és a formájuk miatt a hölgyek jobban fogják érezni magukat a konyhában, és kellemesebb érzéssel végzik majd az otthoni munkát – véli Emese.

A művész azonban nemcsak a nőkre hárított háztartási munka kapcsán érez aggályokat, de általában elégedetlen a magyar nők helyzetével. – Úgy gondolom, nagyon visszafelé lépkedünk e téren, pedig a kilencvenes években azt gondoltam, hogy annyira túl vagyunk már ezen, hogy mozgalmakat sem kell indítani, hiszen a világtörténelemben ezt már lejátszották, úgyhogy ehhez nekünk nem kell mit hozzáfűznünk. Ma azonban annyira vérlázítónak látom, ami a politikában történik, hogy a nőket beskatulyázzák, hogy megmondják, mit kell csinálniuk, hány gyereket kell szülniük, hogy 2010 óta elkezdtem erősen feminista, politikakritikus művészetet csinálni, és próbálok a saját eszközeimmel finoman kifejezni olyan mondandókat, amelyekkel kénytelen-kelletlen foglalkozni kell. Bár ne kéne.

Gondolkodásra késztet

Emese a konceptuális művészethez már egészen korán kapcsolódott. – Állítólag másfél éves koromban papírból csipketerítőket vágtam ki úgy, hogy addig a másfél évvel idősebb bátyám kezében olló sem volt. Én meg négy- és nyolcrét hajtottam a papírt, aztán vagdostam, majd kihajtva egy hópehelyszerű formát kaptam. Meg állandóan barkácsoltam, kötögettem, hímeztem, anyukámtól meg idejekorán ellestem, hogyan kell varrni – meséli. Az általános iskolában mázlija volt, mert Sinkó István képzőművész volt a rajztanára, aki meggyőzte a fiatalokat, hogy a művészettel érdemes foglalkozni, és ő tanácsolta Emesének a Kisképzőt is, ahová aztán játék szakra járt. – A képzésen játékokat kellett tervezni, esztergálni, varrni, grafikát készíteni. Sokrétű szak volt, de miután végeztünk, később sajnos meg is szűnt – emlékszik vissza.

A Kisképzőn viszont a rajztanára, Bodóczky István hatására már első osztályban elhatározta, hogy festő szakon szeretne továbbtanulni a Képzőművészeti Főiskolán, ahol azonban hamar kiábrándult a festészetből, mert rájött, hogy őt inkább a konceptuális művészet érdekli.– Sokat küzdöttem az első két évben, hogy mit csináljak. Aztán elkezdtem hímezni, eleinte tradicio­nális, erdélyi, írásos sormintákat, majd úgy döntöttem, olyan feliratokat hímzek, melyek gondolkodásra késztetik a befogadót – mondja Emese. Mindenféle anyagra dolgozott, mint alapozatlan festővászonra, nyugágyvászonra, 1995-ben pedig a diplomamunkáját függönyfelhúzó gurtnira csinálta, melyre a „Teljesítem a kötelességem” feliratot hímezte. – Az volt a tervem, hogy egy éven át naponta fogom gyártani ezeket a feliratokat, aztán csak a diploma előtt két hónappal estem neki a munkának, de szerencsére tudtam tartani az ütemtervet – mondja nevetve, majd hozzáteszi, hogy a tizennyolc méteres mű a padlótól negyven centire futott végig a diplomakiállításon a Barcsay Terem falán.

A főiskola mellett és a diploma után sokáig falfestőként dolgozott, 1996-ban az első önálló kiállítása kapcsán egy hónapon keresztül mindennap munka után betért egy farmerboltba, ahol a dolgozóktól elkérte a levágott nadrágszárakat, amiket hazavitt, és elkezdte rájuk hímezni „Az egyformaság viszonylagos” feliratot. A Stúdió Galériában aztán kiállította a nadrágszárakat, és a falakon végigfutó farmercsík érzékletesen jelezte, hogy bár a farmer uniformizál, mindenkinek más a testhossza, az alakja, tehát metaforikusan értve minden ember különbözik.

Amikor elvennék a reményt

Emese aztán tágította a felhasznált anyagok és technikák körét: hófogó hálóból, ruhacímkékből, cukorpapírból, kínai világító kitűzőkből, láncokból és gyűrűkből dolgozott, illetve fényinstallációkat is készített, melyekhez még forrasztani is megtanult. És persze a témaköre is szélesedett, egyes művek a társadalmi kérdések mellett filozófiai problémákat is feszegettek. A Change – Unchangeable nevű munkája például egy villogó, kék színű LED-lámpákból álló fényinstalláció, mely a „change” (változás) és az „unchangeable” (Változtathatatlan) szavakat villantotta fel, így kérdezve rá arra, hogy vajon a dolgok állásán változtathat-e az ember, vagy ez képtelenség. – Utóbbi művemet cenzúrázták egy kiállításon, ami ezért a Várkert Bazárhoz közeli Ybl Budai Kreatív Házban végül nem valósult meg.

Mielőtt a szerződést megkötöttük volna, közölték velem, hogy ezt a munkámat nem lehet kiállítani, illetve közölték, hogy egy másik, a Flash of Hope (A remény sugara) című művemben a Hope (remény) szót valami másra kellene cserélni. 

Így kénytelen voltam lemondani a szereplésemet egy hónappal a megnyitó előtt. Azt még értettem, hogy a változásról szóló fényinstallációmat nem akarták bemutatni a politikai tartalma miatt, de hogy a remény szóval gond volt, az számomra felfoghatatlan.

Emese nehezményezi, hogy itthon minimálisra redukálódott a művészeti támogatás, pedig szeret nagy méretű műveket létrehozni, erre viszont egyre kevesebb a lehetőség. – Ha 2012 óta nem tanítanék, akkor nehezen boldogulnék. Előtte is mindig másból éltem, de azóta legalább van valami alapjövedelmem, amiből el tudom tartani magamat és a gyermekeimet. És ha véletlenül valamit eladok, akkor abból a pénzből tudom finanszírozni az új műveim létrejöttét. Vagyis ahogy a kiállításom címe is szól: én is teljesítem a kötelességem.