Vége a találgatásoknak, mégsem Magyarországon gyártják, hanem Kínából hozzák a BYD hamarosan épülő szegedi üzemébe az akkumulátorokat – ezt nevük elhallgatását kérő iparági források közölték lapunkkal. Ahogy egyikük fogalmazott: a magas szállítási költségek ellenére „lefóliázott állapotban, részegységenként” érkeznek majd az erőforrások. Az akkurészegységeket Szegeden illesztik össze, és rakják be az autókba. Ami a lényeg, s amitől mindenki fél: vegyipari tevékenység ott már nem történik.
Hogy a világ vezető elektromosautó-gyártója miért nem egy Szegedhez közeli városban gyártja az akkukat is, a válasz elég egyszerű:
a felhasznált grafitot nagy tömegben mindenképpen ide kellene hozni Kínából, és alig van költségkülönbség aközött, hogy az alapanyagot vagy a részegységeket szállítják oda.
Az sem elhanyagolható, hogy így nem kell felépíteni több száz millió euróból egy új gyárat – tudtuk meg.
A korábbi találgatások nem nélkülözték az észszerűséget. Először egy német portál közlésére alapozva írtuk meg, hogy nem kizárólag autógyárat épít a BYD Szegeden, hanem egy meg nem nevezett délkelet-magyarországi városban akkumulátorgyárat is. Ennek kapcsán a többi között szóba került Békés megyéből Békéscsaba, Csongrád-Csanád megyéből Kistelek, de felmerült Orosháza, sőt Hódmezővásárhely neve is. A legtöbb érv Békéscsaba mellett szólt. Ezt erősítette az elmúlt hetekben a békési megyeszékhelyre látogató Gulyás Gergely, a Miniszterelnökséget vezető miniszter, aki a helyi önkormányzati hírportálnak nyilatkozva úgy fogalmazott: „minden adott ahhoz, hogy Békéscsabára nagybefektetők érkezzenek”. Szavait úgy is lehetett érteni, mint amelyekkel a BYD akkumulátorgyárának „ágyaz meg”. Lapunk megkeresésére a város polgármestere, Szarvas Péter úgy reagált: a kínai cég nem vette fel velük a kapcsolatot.
Akkugyár is a kell a kínaiak szegedi autógyára mellé, csak az a kérdés, hol fog felépülniA találgatások külföldi helyszíneket is érintettek, több forrásunk is úgy vélte, nem kizárható, hogy Szerbia vagy éppen Románia a lehetséges akkugyári célpont. A román helyszín mellett szólhatott volna, hogy EU-tagországról van szó, Szerbia mellett pedig, hogy ott lítiumlelőhelyek is találhatók, valamint az is, hogy nemrégen indult újra a vasúti személyforgalom Szabadka és Szeged között, ami biztosíthatná a kötött pályás áruszállítást.
A szerb szállal kapcsolatban megtudtuk, hogy a lítium megléte kevésbé fontos tényező, mert ezzel az alapanyaggal Kína bőséggel rendelkezik.
Az is igaz, hogy a találgatások mellett már a beruházás tavaly december végi hivatalos bejelentésekor is azt hangsúlyozta Botka László polgármester, hogy a Szegeden épülő BYD gyárban biztosan nem lesz akkugyártás. Ezt erősítette meg Nagy Sándornak, a város fejlesztési alpolgármesterének minapi, a Szeged Televízió Téma című műsorában elhangzott interjúja is, miszerint az itt épülő gyár áram- és vízigénye nagyságrendileg fog elmaradni attól, ami ahhoz kellene, hogy akkut is itt gyártson autóihoz a BYD.
A szegediek többsége támogatja, hogy a városban kínai autógyár épüljönKínai elektromosautó-gyártókat vizsgál az Európai Bizottság, köztük van a Szegedre készülő BYD isMinden valószínűség szerint tehát az érkező kínai autógyár miatt nem épül újabb akkumulátorgyár az országban, hanem utaztatják majd az alkatrészeket. A BYD központja a világ egyik legnagyobb kikötőjéhez, Hongkonghoz közel található, 13 milliós lakosú Sencsen, így kézenfekvőnek tűnik, hogy tengeri úton indítsák el a szegedi gyárba szánt akkumulátor-részegységeket, amelyeket akár a görögországi Pireusz kikötőjében pakolhatnak át vasútra, hogy innen a Belgrád és Budapest között épülő vasútvonalon érkezzen az áru Magyarországra. Bár ez a vasútvonal nem érinti Szegedet, arról már volt szó, hogy a dél-alföldi város és a most épülő vasútvonal között hamarosan megteremthetik az összeköttetést.
Szegedre jön a világ legnagyobb elektromosautó-gyára, máris drágulnak a lakásokPersze azt nem tudjuk, mit hozhat a jövő, történt ugyanis már olyan, hogy egy akkumulátor-összeszerelő üzemből akkumulátorgyártó üzem lett, ez nem szokatlan a gyakorlatban.
Kérdéseinkkel a múlt héten megkerestük a BYD magyarországi központját, ahol azt a választ kaptuk, hogy beruházásokkal kapcsolatos ügyekben nem illetékesek.