Angyalokról, emberi méltóságról, lázadásról és a remény elvesztéséről beszélt a Nobel-díjas magyar író, Krasznahorkai László vasárnap a Svéd Akadémián tartott díszelőadásában.
Krasznahorkai László azzal kezdte, hogy eredetileg a reményről akart beszélni, azonban nála „éppen végleg kifogyott a remény”, éppen ezért az angyalokról fog beszélni Szólt a régiekről, akik maguk voltak az üzenet - ellentétben a mostaniakkal, akik szárnyaikat vesztve, egyszerű utcai ruhában járnak köztünk, és abban sem lehetünk biztosak, hogy odaföntről érkeztek, egyáltalán léteznek-e még vagy „már csupán Elon Muskok őrült szerkezetei” szerkesztik a teret és az időt. Ezeknek az angyaloknak nemcsak szárnyuk, hanem már üzenetük sincs: – Csak állnak és néznek ránk, a tekintetünket keresik, és kérlelés van ebben a keresésben, hogy nézzünk a szemükbe, és adjunk nekik mi át egy üzenetet, csak sajnos nekünk semmink nincsen, mert csak azt tudnánk mondani válaszként a kérlelő tekintetre, ami régen volt válasz, amikor még volt kérdés, de most se kérdés, se válasz, hát, miféle találkozás ez, (...) mi biztosan nem értjük, miről van szó, néma a süketnek, süket a némának, hogy lesz ebből beszélgetés, hogy lesz ebből megértés... – tette fel a költői kérdést Krasznahorkai László. Végül arra jutott,
ezek az új angyalok talán már nem is angyalok, hanem áldozatok
a szó szakrális értelmében, mégpedig nem értünk, hanem miattunk, „valamennyiünkért és valamennyiünk miatt, szárnyak nélkül, és üzenet nélkül, tudatván, hogy háború van, háború, és csak háború a természetben is, a társadalomban is”, és ez a háború nemcsak fegyverekkel, kínnal és pusztítással zajlik. – A cinikus, kíméletlen világ elszenvedői ők, akik védekezés nélkül állnak a megalázás előtt. Elég egy rossz szó, egy igazságtalan, méltóságukat sértő gesztus, hogy örökre sebet kapjanak, olyan sebet, amit később tízezer jó szóval sem lehet jóvátenni – mondta erről.

Krasznahorkai László ezután vette elő az emberi méltóságról beszélt, látszólag dicsérve az emberiséget a rengeteg vívmányáért, ám felróva, hogy eközben elhagytuk a „tudás és a szép és az erkölcsi jó nemes és közös birtokát”, az evolúció pedig valóban lélegzetelállító, ám sajnos megismételhetetlen.
A díszelőadás utolsó fejezete a lázadásról szólt. Krasznahorkai László ezt egy hosszú, kissé szubverzív történettel illusztrálta, amelyik Berlinben, a Ruhleben felé tartó U-Bahn állomáson játszódott le a szeme előtt valamikor a kilencvenes évek elején. Egy hajléktalan – az ő szóhasználatával clochard, akiben nehéz nem áldozatot látni – éppen a vágányok közé vizelt tiltott területen, amikor a másik oldalról egy rendőr rákiabált. A szabálykövető, illetve magát a szabályt megtestesítő „jó” rendőr nem tudott azonnal átmenni, fel kell mennie a lépcsőn és át egy összekötő hídon, miközben a szabályszegő „rossz” szerepét játszó clochard alig mozdulhatott. Bár a „jó” rendőr és a „rossz” clochard közt mindössze tíz méter volt, ez a távolság az író számára áthidalhatatlannak tűnt köztük. – Az én szememben az a tíz méter örök és legyőzhetetlen, mert az én figyelmem azt érzékeli csak, hogy a Jó soha nem éri el a csápoló Gonoszt, mert
a Jó és a Gonosz között nincsen semmiféle remény
- fogalmazott Krasznahorkai László. Ezt követően felszállt az egyik szerelvényre, és azon gondolkodott: vajon mikor lázad fel ez a clochard „a többi páriával” együtt. Eltűnődött azon is, milyen lesz ez a lázadás: – Talán véres, talán kegyetlen, talán szörnyű, amikor az egyik felkoncolja a másikat, aztán leintem magam, mert azt mondom, ó, nem, az a lázadás, amire én gondolok, más lesz, mert az a lázadás az egészre vonatkozik. Minden lázadás az egészre vonatkozik, és (...) egészen belassulnak a lépteim abban az otthoni toronyszobában, újra felvillan az az akkori berlini utazás az U-Bahnnal Ruhleben felé. Egyik kivilágított állomás fut el a másik után, nem szállok ki sehol, azóta is megyek azzal az U-Bahnnal az alagutakban, mert nincs állomás, ahol kiszállhatnék, csak nézem az elfutó állomásokat, és úgy érzem, mindent elgondoltam és mindent elmondtam arról, hogy mit gondolok a lázadásról, az emberi méltóságról, az angyalokról, és igen, talán mindent – még a reményről is – zárta beszédét.
Mint ismert, Krasznahorkai László, a 2025-ös irodalmi Nobel-díj kitüntetettje, „a lenyűgöző, látnoki prózájáért” részesült az elismerésben, amely az apokaliptikus terror közepette világít rá a művészet jelentőségére. Nem világos, hogy a magyar kiadója vagy politikai szempontok miatt, de a hazája, Magyarország némi fáziskéséssel jött rá, hogy méltatni is kellene. Jellemző például, hogy a 2025-ös Frankfurti Könyvvásár magyar standjának egy A4-es lapra futotta, szülővárosának, Gyulának pedig első körben még annyira se. Bécsben eközben szombat délután ért véget az a harmincórás felolvasási maraton, amelyben a tiszteletére a Sátántangó, a Megy a világ és a Herscht 07769 című regénye is elhangzott.
Krasznahorkai László kapta a 2025-ös irodalmi Nobel-díjat!Megszűnt minden más, a Sátántangót, a Megy a világot és a Herscht 07769-et is végigolvasták a bécsi Krasznahorkai-maratononKitűzőkkel és roll-upokkal ünnepelte a világ Krasznahorkait a Frankfurti Könyvvásáron, de a magyar standnak csak egy A4-es lapra futottaSzülővárosa, Gyula mégis megünnepli Krasznahorkai László Nobel-díjátKrasznahorkai László egyébként az irodalmi hagyatékát sem Budapesten, hanem Bécsben helyezte el.
Ha lenne Magyarországon kompetens kormányzat, itt tartaná az írói hagyatékokat, de az biztos, hogy az írói hagyatékoknak most jobb külföldönKrasznahorkai László maga kérte, hogy a 2020-ig összegyűlt irodalmi hagyatékát az Osztrák Nemzeti Könyvtár gondozhassa
