MÁV;Vitézy Dávid;aláírásgyűjtés;agglomeráció;Budapest-Belgrád vasút;Építési és Közlekedési Minisztérium;

Budapest–Belgrád-vasútvonal: Rövidebb utat ígértek, de lehet, hogy a sok százmilliárdos beruházás végén hosszabb lesz az utazás

Aláírást gyűjtenek Pesterzsébet, Soroksár, Dunaharaszti, Dunavarsány, Taksony, Kiskunlacháza és Délegyháza lakói annak érdekében, hogy az S25 elővárosi vasútvonal végállomását ne tegyék át Kőbánya-Kispestre az új Belgrád-Budapest vasútvonal átadása után. 

Ezzel ugyanis elveszítenék azt a 20 perc előnyt, amit a pályafelújítással csökkenő menetidőn nyernének. Sőt a Budapest széléről utazóknak még hosszabb is lenne a városközpontba való bejutás, mint most.

A petíciót Mach Péter XX. kerületi önkormányzati képviselő indította, akinek 2019-ben egy ehhez hasonló akcióval sikerült elérnie a menetrendváltást, így a Budapest–Kunszentmiklós-Tass vasútvonalon közlekedő szerelvények a KÖKI helyett jelenleg a Keleti pályaudvarra érkeznek. Már akkor kimutatható volt, hogy a Kőbánya-Kispest végállomás közlekedési zsákutca:

az utasoknak a főváros keleti szélére kellett kijutniuk ahhoz, hogy onnan visszautazhassanak a belvárosba. Az ingázók gyakorlatilag megkerülték fél Budapestet.

Mach Péter a Népszava kérdésére válaszolva arra is felhívja a figyelmet, hogy azóta kétszeresére-háromszorosára nőtt a forgalom a vonalon, sokan átültek a kocsiból a vonatra, ami a környezetvédelmet is szolgálta, hiszen a vonat jóval kevésbé környezetszennyező, a tisztább levegő, kevesebb a dugó.

A Pesterzsébetet is érintő 150-es számú, Budapest–Kunszentmiklós-Tass vasútvonal a Dél-Pest és Dél-Pest megyei agglomeráció számára továbbra is a közösségi közlekedés legfontosabb gerince.

Egy 2025 májusában végzett – több ezer választ begyűjtő - civil agglomerációs felmérés szerint az érintett települések lakói 6:1 arányban a Keleti pályaudvari végállomást támogatják. A válaszadók között főként Budapestre járó munkavállalók, diákok, valamint a városból ingázó szolgáltatási dolgozók és hivatalnokok szerepeltek.

„A Keleti pályaudvari végállomás nemcsak a fővárosi elérhetőséget javítja, hanem a térség gazdasági, oktatási és környezeti kapcsolatainak szintjét is növeli. A 2016-ban egyszer már kipróbált Kőbánya-Kispesti csatlakozás szűk kapacitású és a belvárostól távol eső átszállóhely volt, amely sok utast bizonytalanított el, és jelentősen megnövelte az utazási időt. A menetrend fenntartása nem pusztán szakmai kérdés, hanem mindennapi életminőségi, közlekedési esélyegyenlőségi és klímavédelmi ügy is, amely több tízezer pesterzsébeti és dél-pesti agglomerációs polgár érdeke” – érvelt Mach Péter a XX. kerületi önkormányzat novemberi testületi ülésére benyújtott előterjesztésében. A kormánypárti képviselők kevésbé voltak bizakodóak, de végül abban maradtak, hogy a polgármester egyeztetéseket kezdeményez az Építési és Közlekedési Minisztériummal (ÉKM) és a MÁV-val. Ettől függetlenül a jövő héten a közel 1500 aláírással megtámogatott civil petíciót is eljuttatják az ÉKM-hez és a MÁV-hoz.

A téma terítékre került a dunavarsányi testületi ülésen is, ahol Veresegyházi Béla, a térségben civil felméréseket végző képviselő volt a téma szószólója. Az ülésen elhangzott, hogy az önkormányzat csak feltételekkel járult hozzá a Budapest-Belgrád vasútfejlesztés műszaki átadás-átvételének megkezdéséhez. Keresztesi Balázs Dunavarsány polgármestere egy nyilatkozatot is kiadott, miszerint a város csak akkor járul hozzá a létesítmény végműszaki átadásátvételi eljárásához, ha a kivitelező megoldja többek között a zajvédőfal melletti területen a csapadékvíz elvezetését, mert most hatalmas tócsákba gyűlik a víz esőzéskor, megépíti a korábban ígért gyalogos aluljárót. A beruházó nevében Szeneczey Balázs - Budapest korábbi főpolgármester-helyettese Tarlós István idején –, a Kínai-Magyar Vasúti Nonprofit Zrt. vezérigazgatója válaszolt és természetesen mindent újra megígért. Azzal nyugtatta a dunavarsányiakat, hogy a menetrend véglegesítése most zajlik, de a személyszállító vonatok „alapvetően a Keleti pályaudvarra fognak érkezni”.

Vitézy Dávid, a fővárosi Klímavédelmi, Közlekedési és Városfejlesztési Bizottság elnöke kételkedik ebben. Ahogy a Népszavának is elmondta:

„a novemberben kiírt HÉV tenderből törölték a vasúti átkötést, így 40-50 éves távlatban megszűnik az esélye, hogy a frissen felújított kunszentmiklósi (belgrádi) vonalról az elővárosi vonatok erre csatlakozhassanak.

Ez azt is jelenti, hogy a méregdrágán kínai hitelből felújított belgrádi vonal elővárosi forgalma a két vágányosra bővített pályán nem lesz érdemben sűrűbb, mint korábban, hisz a Keleti pályaudvar felé vezető vágányoknak nincs szabad kapacitása, a vonal fejlesztése és az elővárosi vonal sűrítése mindig is a HÉV integrációval számolt. Ez azért sem kis probléma, mert a belgrádi vonal kínai hitelének eleve elég gyatra megtérülési számaiban a legnagyobb hasznot az elővárosi vonal fejlesztése hozhatta volna - ez így most elmarad”.

Holott az eddig sem volt túlságosan kedvező. A teljes projekt összköltségét 

1400 milliárd forintra becsülték, ebből a 160 kilométeres magyar szakaszét 750-800 milliárdra. A beruházás 85 százalékát kínai állami hitelből állja a magyar kormány. A hitelszerződést 2020-ban tíz évre titkosították.

A megtérülési időt így csak saccolni lehet, de korábban legkevesebb 130 évre becsülték. A szerb szakasz átadása majdnem egy évet csúszott, mivel tavaly november elsején leszakadt a kínaiak által átépített az újvidéki vasútállomás tetőszerkezete 16 ember halálát okozva.

„A Budapest–Belgrád vasútvonalon várhatóan 2026 tavaszán indul meg a személyforgalom, amint az érintett vasútvonalon érvényes, újonnan bevezetendő menetrendről és vonatnemekről döntés születik” 

– válaszolta a Népszava kérdésére az ÉKM. Mint írták: a településekre bontott eljutási idők, valamint a vonatok követési rendje még nem végleges. Ha a személyszállító vonatok tervezett 160 km/h-val közlekednek majd, a menetidő az elővárosi szakaszon nagyságrendileg 20 perccel, távolabbról bő fél órával csökken. Első körben nagyjából félórás követési rendet terveznek. Vizsgálják a Keleti pályaudvarra történő érkezés és indulás lehetőségét, „több érv szól emellett, így ebben nem várható változás”. Azt is hozzátették, hogy a teljes vonalon összesen 177 ezer négyzetméternyi zajvédő fal épült. A települések többletigényekként megvalósuló műtárgyak kivitelezése a jövőre kezdődhet meg. 

„A lenti táblázat alapján holnaptól egyesével keressétek fel a Tisza-jelölteket. Értelemszerűen minden stáb csak azokat, akiket a táblázatban hozzárendeltünk” – szól az instrukció.