2026-ig elhalasztja a tömegtermelés beindítását szegedi gyárában a világ legnagyobb elektromosautó-gyártója, a BYD – értesült a Reuters, amely szerint ezzel párhuzamosan a kínai cég előbb kezd a törökországi összeszerelő üzemben fog előbb kezdeni. Törökországban olcsó a munkaerő, az ottani gyártás messze felül fogja múlja a várakozásokat, ennek az árnyéban pedig a szegedi összeszerelő üzemet két éven át kapacitás alatt fogják használni – indokolták a döntést a brit hírügynökség forrásai.
A döntés igen fájó lehet, a Magyar Nemzeti Bank az inflációs jelentésében legalábbis még összesen 0,6 százalékos GDP-növekedést várt attól, hogy a kínai CATL, a német BMW, illetve a kínai BYD idén már gyártani fog Debrecenben, illetve Szegeden. Most úgy néz ki – írja a Reuters – hogy a kezdeti kapacitás évi néhány tízezer elektromos autó lesz úgy, hogy ezt 150 ezerre becsülték. Teljes kapacitáson évi 300 ezer járműnek kellene legurulni a négymilliárd euróból épülő szegedi összeszerelő üzem gyártósorairól. Bevételtől esik el az Európai Unió is, amely egy június 12-i bejelentés szerint 17,4 százalékos büntetővámot vet ki a BYD-re a tisztességtelen támogatás miatt, amelyet a kínai cég a hazájában kap.
Lázár János építési és közlekedési miniszter még 2024 decemberében úgy nyilatkozott, a Szegedre érkező BYD 10 ezer munkahelyet fog teremteni, 1800–2000 eurós, azaz körülbelül 840 ezer forintos lesz a fizetés, amely helyi léptékkel nagynak számít.
Orbán Viktor nemrég, 2025. május 25-én jelentette be, hogy Magyarországon lesz a BYD európai központja, a százmilliárdos projekthez a magyar állam húszmilliárd forintos támogatást ad. Egy hónappal később Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter következett azzal, hogy a BYD 32 milliárd forint értékű beruházással új elektromosbusz-gyártó üzemet épít Komáromban, amelyet 3,1 milliárd forinttal támogatnak, és amelynek köszönhetően 620 új munkahely jön majd létre.
Orbán Viktor bejelentette, Magyarországon lesz a BYD európai központjaSzijjártó Péter örül a kínai BYD újabb beruházásának, de szerinte vannak magyar újságírók, politikusok, akik nem, mert idegen érdekeket szolgálnakAz Orbán-kormány közvetve is bőkezűen támogatja a kínai cégeket, mint megírtuk, a jövő évi költségvetés szerint több tízmilliárd forint jut jövőre víz-, és csatornahálózat fejlesztésre. Ezt a pénzt az Orbán-kormány a debreceni Déli gazdasági övezet vízellátására és a keletkező nagy mennyiségű szennyvízelvezetést szolgáló csatornarendszer fejlesztésre szánja. A Fidesz „második fővárosában” CATL akkumulátorgyára épül. Szintén csatornafejlesztések lesznek a szegedi ipari parkban, ahova viszont a BYD építkezik.
Idén áprilisban fordult elő először, hogy a BYD több elektromos autót adott el Európában, mint a Tesla