oktatás;gyermekvédelem;népességfogyás;iskolarendszer;Budapest Pride;Pedagógusok Szakszervezete;gyülekezési törvény;LMBTQ-közösség;fogyatékkal élő gyermekek;Totyik Tamás;

„Szinte biztos, hogy elkerülhetetlen lesz a kisebb létszámú iskolák megszüntetése, összevonása”

Már öt-tíz éven belül súlyos kihívásokat okozhat a népességfogyás, a jelenlegi iskolarendszer újragondolására is szükség lehet – mondta Totyik Tamás, a Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) elnöke.

Önök sem a magyar gyerekek érdekeit képviselik?

Szakszervezetként elsősorban a pedagógusok érdekeit kell képviselnünk, de ugyanilyen fontos számunkra a nem pedagógus végzettségű iskolai, óvodai dolgozók képviselete és a diákok érdekeinek szem előtt tartása is. Miért ne lenne az?

Balatoni Katalin miniszterelnöki biztos szerint a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének nem fontosak a gyerekek érdekei, mert részt vettek a június 28-ai Budapest Büszkeség Meneten. A Pedagógusok Szakszervezete is ott volt felvonuláson.

Láttam a biztos asszony bejegyzését, ahogy azt is, hogy illusztrációként fekete vonalakkal húzta át a PDSZ logóját. Ezt egy meglehetősen gyerekes megnyilvánulásnak tartom, a biztos asszonyt, aki korábban köznevelési helyettes államtitkárként vett részt a szakszervezetek és a Belügyminisztérium egyeztetésein, ennél komolyabb tárgyalópartnernek ismertem meg, nem gondoltam volna, hogy egyszer ilyen szinten fog megnyilvánulni. A Büszkeség Menet pedig nem egyszerűen egy felvonulás volt, hanem egy hatalmas tiltakozó akció a gyülekezést korlátozó törvények ellen. Hasonló okokra hivatkozva a jövőben akár a pedagógusok utcai demonstrációit is bármikor betilthatják, mondván, milyen hatással lesz a gyerekekre, ha a tanáraikat az utcán látják tiltakozni. Ezért volt jelen a PSZ is.

Az iskolák, óvodák kapuit sem nyitnák meg az “LMBTQ-lobbi” előtt?

Ezek minden valós alapot nélkülöző, buta kijelentések. A gyülekezési szabályok korlátozását a kormány mosta össze az LMBTQ közösség megmozdulásaival, ami, úgy tűnik, súlyos politikai baklövés volt. A közoktatási intézményekből egyébként már rég ki vannak tiltva a civil szervezetek, még a körzeti orvosok, védőnők sem mennek be az iskolákba felvilágosító órákat tartani. Az “érzékenyítés” pedig nemcsak a szexuális kisebbségek elfogadásáról szól, hanem például az eltérő kultúrájú vagy a fogyatékkal élő gyerekek elfogadásáról, amire nagy szükség lenne, mert látszik, hogy ezen a téren az egész társadalomban nagy hiányosságok vannak.

A PSZ két éve kért vizsgálatot az alapvető jogok biztosától a fogyatékkal élő gyerekek intézményeivel, az egységes gyógypedagógiai és módszertani intézményekkel kapcsolatban. Történt azóta valami?

Semmit nem tudunk a vizsgálatról, a megkereséseinkre nem kapunk választ. Azokban az intézményekben, ahol a sajtó is beszámolt az épületek rossz állapotáról, a méltatlan körülményekről, a súlyos szakemberhiányról, történtek felújítások, de másról nem tudunk. Pedig, ha a kormánynak valóban fontos a gyermekvédelem, miért nem ezzel foglalkoznak minden erőn felül? Vagy a közoktatásban, a gyermekvédelemben, a javítóintézetekben előforduló, a gyermekek érdekeit és testi-lelki egészségüket valóban sértő helyzetekkel, azok feltárásával, megelőzésével? Ezek a valós problémák. Nem is beszélve a gyógypedagógus kollégákról és az őket segítő asszisztensekről, akik nap mint nap, sokszor tényleg áldatlan állapotok között és megalázó bérekért foglalkoznak a legkiszolgáltatottabb gyerekekkel.

Június végére több mint 20 ezer aláírást gyűjtöttek a nevelő-oktató munkát segítő dolgozók béremeléséért, az íveket a Belügyminisztériumhoz is eljuttatták. Erre kaptak már választ?

Még semmit. Pedig egy béremelést megfogalmazó törvénymódosító javaslatot is átadtunk a minisztériumnak, amit az összes kormánypárti parlamenti képviselőnek is elküldtünk. A kormány eddig nem foglalkozott ezzel a kérdéssel, szerintük van elegendő nevelő-oktató munkát segítő dolgozó, ennyi pénzért is. A létszámuk mintegy 44 ezer fő: pedagógiai és gyógypedagógiai asszisztensek, rendszergazdák, iskolatitkárok. Ők a garantált bérminimumot kapják, nettó 232 ezer forintot. Csakhogy az asszisztensekből egyre kevesebb van, miközben ők azok, akik a gyerekekkel foglalkoznak. Finnországban nem azért sikeres az oktatás, mert a finn tanárok zseniálisabbak a magyar pedagógusoknál, hanem azért, mert ott egy pedagógus mellett akár három pedagógiai asszisztens is foglalkozik a hátrányos helyzetű, sajátos nevelési igényű gyerekekkel, így tudnak egyénre szabott fejlesztést biztosítani. A minőségi oktatás nem csak a pedagógusokon múlik. Nálunk kétszáz tanulóra kell egy pedagógiai asszisztenst biztosítani. Az 50 százalékos béremeléshez pedig annak az összegnek az egyharmadára lenne szükség, amennyit a kormány jelenleg kommunikációra költ. Szerintem ez is azok közé a problémák közé tartozik, amelyek a gyerekek érdekeivel valóban ellentétesek.

A pedagógusok száma is csökkenő tendenciát mutat, az átlagéletkoruk viszont növekszik: a hivatalos statisztikák szerint ma már minden második tanár 50 év feletti az általános és középiskolákban.

Ami azt jelenti, ha a mostani nyugdíjrendszer marad, a következő 12 évben nyugdíjba megy a kollégák több mint fele. A pályára pedig jóval kevesebben jönnek, mint amennyien nyugdíjba vonulnak. Bár a kormányzati kommunikációban azt halljuk, emelkedik a pedagógusképzésbe jelentkezők száma, ám ennek nagy részét azok jelentik, akik másod- vagy harmadszakra jelentkeznek, vagyis nem új belépők. Azoknak az aránya, akik érettségi után, újonnan jelentkeznek a pedagógusképzésbe, továbbra is alacsony, a nyugdíjba vonulókat nem tudják majd helyettesíteni. Ebből még komoly gondok lesznek. Emellett nagyon rossz a területi eloszlása is a pedagógusoknak, egyes régiókban már most égető hiány van, különösen szaktanárokból.

A két éve bevezetett pedagógus életpályatörvény lehetőséget ad a tanárok áthelyezésére. Erre volt már példa?

Egy-két próbálkozásról tudok, de ott a kollégák inkább felmondtak. A pedagógusok nem sakkbábuk, akiket ide-oda lehet rakosgatni. Az gyakoribb, hogy egy kolléga egyszerre két-három intézményben is dolgozik. Ők az idei teljesítményértékelés során a rövidebbet húzták, mert már nem jutott idejük olyan pluszfeladatokra, amelyeket az új rendszerben lehet értékelni. Az, hogy egyszerre több iskolában is tanítanak, úgy tűnik, nem elég nagy teljesítmény a döntéshozók szerint.

Ugyanakkor a tanárok mellett a diákok száma is csökken, az általános iskolákban most több mint 30 ezerrel kevesebben tanultak, mint a 2015/2016-os tanévben. Ennek milyen hatása lehet az oktatási rendszer jövőjére?

A népességszám csökkenése súlyos megrázkódtatás lesz az oktatás számára. A születések száma 98 ezer körül volt 2010-ben, ami a tavalyi évre 77 ezerre csökkent. Az egyik legsúlyosabb helyzet a Dél-Dunántúlon fog kialakulni, ahol tavaly egy évfolyamra átlagosan 9114 gyermek jutott, miközben mintegy 6500 gyermek született 2024-ben. Ez azt jelenti, hogy abban a régióban néhány év múlva mintegy 28 százalékkal kevesebb gyerek lesz a közoktatási rendszerben. A másik súlyos helyzetű régió a Közép-Dunántúl, ahol a következő 5-10 évben 25 százalékos visszaesés várható az iskoláskorú gyerekek számában. A legjobb helyzetben Észak-Magyarország van, ott csak 18 százalékos lesz a visszaesés. De országos szinten ez azt jelenti, hogy minden ötödik általános iskolai férőhely feleslegessé válik majd.

Információink szerint már most is van több olyan általános iskola, ahova egyetlen első osztályos diákot sem vettek fel. Az biztos, hogy drasztikus lépésekre lesz szükség, mégsem hallunk semmit arról, hogy bármelyik politikai oldal foglalkozna azzal, mihez kezdjünk a népességfogyással.

Milyen intézkedésekre gondol?

Szinte biztos, hogy elkerülhetetlen lesz a kisebb létszámú iskolák megszüntetése, összevonása. De erre csak egy részletes, átgondolt, tudatos stratégiával kerülhet sor, pedagógusok, érdekvédelmi szervezetek, településvezetők és demográfusok bevonásával. A mi feladatunk, hogy a tagjainkat felkészítsük erre a helyzetre, mert munkavállalói szempontból különösen nehéz és összetett kérdésekről kell majd dönteni. Ezért is aggasztó, hogy a politikai pártok mintha egyáltalán nem érzékelnék, a népességfogyás tekintetében milyen kihívásokkal kell majd szembenéznünk.


Névjegy

Totyik Tamás mesterpedagógus, közoktatási szakértő és szaktanácsadó, 30 éven keresztül tanított matematikát, földrajzot, informatikát. Részt vett az országos kompetenciamérés matematikai feladatíró csapatának munkájában. Több mint 34 éve tagja a Pedagógusok Szakszervezetének, melynek 2018-ban alelnökévé, 2023-ban elnökévé választotta a tagság.

A Tisza Párt elnöke úgy tudja, a magyargyűlölő román politikus pártja, az AUR-t felvehetik a magyar miniszterelnök Patrióták nevű formációjába.