A Fidesz-KDNP és a Mi Hazánk szavazói élesen elutasítják Ukrajna EU-csatlakozását, a társadalom más rétegei sokkal nyitottabbak erre – foglalta össze az IDEA Intézet a Facebook-oldalán az április első hetében végzett felmérésének eredményeit. Megállapították, hogy északkeleti szomszédunk esetleges uniós tagsága kérdésében erősen megosztott a társadalom, annak megítélését erősen meghatározzák a pártpreferenciák. Ugyanakkor az ukrán tagság támogatói és elutasítói sem alkotnak egyértelmű többséget.
A kutatás eredményei szerint Ukrajna jövőbeli uniós tagságával, a ma még ismeretlen feltételek teljesülése esetén, többen értenek egyet, mint amennyien elutasítják. A magyar felnőttek 45 százaléka egyet ért azzal, hogy a Ukrajna csatlakozási feltételek teljesítése esetén az Európai Unió tagja legyen, és csak 38 százalékuk utasítja el azt. Ezentúl a társadalom 17 százaléka bizonytalan a kérdés megítélésében, vegyesek a benyomásai, vagy egyáltalán nem tud álláspontot elfoglalni.
Az említett pártpreferenciák szerinti megoszlás a politikai életben tapasztalt éles szembenállást mutatja. Feltételezhető, hogy az évek óta tartó, de az elmúlt hetekben felerősödött Ukrajna elleni kormánykampány a saját hívei körében fejtett ki erőteljes hatást.
„Én már életem végéig kitartok” – Van, ahol már hergelni sem kell, mindent elhisznek a Fidesznek– A Fidesz-KDNP (85 százalék) és a Mi Hazánk szavazók (87 százalék) általában elutasítják Ukrajna EU-tagságának lehetőségét, miközben a társadalom más politikai meggyőződésű rétegeiben az ukrán tagság támogatói vannak többen. A DK (82 százalék), a TISZA (65 százalék) és más pártok szavazói között (66 százalék) is azok vannak egyértelmű többségben, akik támogatják azt, hogy ha Ukrajna teljesíti a csatlakozás feltételeit, akkor az EU tagjává váljon.
Az IDEA Intézet a kutatás adatait 2025. március 31. és 2025. április 7. között vette fel online kitölthető kérdőív segítségével. A vizsgálat végeredménye reprezentatív az ország felnőtt népességére iskolai végzettség, életkor, nem, településtípus és régió tekintetében. A teljes magyar weben és a közösségi médiában történő adatfelvétel lekérdező szoftverrel, önkitöltős online kérdőíven keresztül (CAWI) történt. Súlyozás során a különböző internet- és közösségi oldal felhasználási szokások kontrollálásra kerülnek, kiegészítve ezzel a reprezentativitást biztosító súlyozási eljárásokat. A 1500 fős minta hibahatára az alapmegoszlások esetében legfeljebb ±2,3 százalékpont.