vasút;MÁV;tömegközlekedés;Tiborcz István;vonatpótló busz;

Tiborcz István beszállt a vonatpótlásba is

Piaci rést fedezett fel a miniszterelnök veje. 

Tiborcz István most egy olyan autóbuszcégben is részesedést szerzett, amely számára Lázár János reformjai új lehetőségeket teremthetnek - írja a hvg360.

A lap emlékeztet, hogy a Magyar Államvasutak (MÁV) már készül saját buszflottájának létrehozására, amelyet rendkívüli helyzetek kezelésére bérelnének. A hírek szerint a lehetséges partnerek között felmerült a Pannon-Busz-Rent Kft. neve is.

A Baranya vármegyében működő vállalkozás közel két évtizedes múltra tekint vissza, és már a 2010-es évek elejétől kezdve nyert kisebb közbeszerzéseket, főként a honvédelmi szektorban végzett személyszállítást. Jelenleg is érvényes megállapodása van a Védelmi Beszerzési Ügynökséggel. 2020-tól kezdődően a Pannon-Busz-Rent rendszeresen dolgozik alvállalkozóként a Volánbusz és a MÁV-csoport megbízásából, különféle személyszállítási feladatokat ellátva. A cég 2023-ban 4,4 milliárd forintos bevételt ért el, adózott eredménye pedig meghaladta az 500 millió forintot.

Februárban a cég tulajdonosa, Kölbl Zoltán megállapodást kötött a Waberer’s International Nyrt.-vel, amelynek értelmében a vállalat részesedésének 51 százaléka a Waberer’s tulajdonába került, míg a fennmaradó 49 százalék két évig még Kölbl Zoltán kezében marad. A teherfuvarozásban jelentős szerepet betöltő Waberer’s többségi tulajdonosa Tiborcz István, a miniszterelnök veje. A befektetés kapcsán úgy nyilatkoztak, hogy a logisztikai cég a személyszállítási ágazatban is bővülni kíván, kihasználva a járműüzemeltetésben, üzemanyag-beszerzésben és sofőrszervezésben szerzett tapasztalatait. A HVG kérdésére a Waberer’s közölte, hogy a Pannon-Busz-Rent jelenlegi, körülbelül 170 járművet számláló flottája jó kiindulási alap a további növekedéshez, és a jövőben nem zárják ki a járműpark bővítésének lehetőségét sem. Arra a felvetésre, hogy részt vesznek-e a MÁV által meghirdetett újabb pályázatokon, így válaszoltak: „Minden, a közösségi közlekedést érintő pályázatra nyitottak vagyunk, és amennyiben az profilba illeszkedik, részt veszünk rajta.”

A MÁV eközben már elindította a közbeszerzési eljárást saját buszflottájának kiépítésére. Bár részleteket nem közöltek a még folyamatban lévő tender kapcsán, annyit elárultak, hogy a nyár folyamán tízszeresére kívánják növelni a vasúti közlekedést támogató buszok számát.

Az új járművek többféle feladatot látnának el: egyrészt vonatpótlóként szolgálnának a fontosabb vasútvonalak mentén a tervezett karbantartások és vágányzárak idején, másrészt ott, ahol klíma nélküli vonatok közlekednek, légkondicionált alternatívát biztosítanának az utasok számára. Emellett balesetek vagy a megszokottnál nagyobb utasforgalom esetén „erősítő buszjáratként” vetnék be őket – válaszolta a HVG érdeklődésére a MÁV.

Nem hűti a lakosság inflációs várakozásait az árrésstop, a túlnyomó többség a kivezetés után drágulást vár – derül ki a Publicus Intézet Népszavának készített felmérésből.