„Figyelem! Ez a terem kényes témájú kiállítási tárgyat tartalmaz. Kérjük, ne menjen be, ha úgy érzi, megsérthetik az érzéseit. Csak 18 éven felülieknek.” – áll Nick Hornby fiktív termének bejárata előtt a felirat. Teljesen elkülönítve, elfüggönyözve, a falon: Cicikrisztus.
A BTM Vármúzeum időszaki kiállításának utolsó darabját Bodor Géza rendezésében Ficzere Béla jeleníti meg az exkluzív tárlatvezetés közönségének. Hornby, a világhírű brit író elbeszéléséből készült monodráma hetven percnyi konceptuális kérdésfeltevés, önreflexió és humor, nem a cím sejtette provokáció. Bár a Művek és történetek című kiállítás rövid bemutatóját követő előadás egy több ezer miniatűr mell-fotókból kirakott krucifix visszhangját idézi meg, – ahogy a múzeumhoz illik – előbb mondható egy többrétegű, egyedi médiummal játszó diskurzusnak, mint ingerlő modern performansznak.
A ragyogóan szellemes novellában – mely a Hornby által szerkesztett Speaking with the angel (Beszélgetés az angyallal) című, tizenkét elemű antológia közepén bújik meg – a központi szereplő Dave, aki korábbi kidobói állását cserélte a teremőr csendes pozíciójára. Dave középkorú, belenyugodott abba, hogy egyetlen készsége, mely kijelöli helyét a világban, hogy bazi nagyra megnőtt.
Az író a kiválóan épített karakter felületét használja arra, hogy vallást, politikát, szexualitást, családi és anyagi felelősséget, valamint a művészetet és annak az egyénhez, az alkotóhoz és a társadalomhoz fűződő viszonyát tárgyalja.
A százkilencven centi magas és száz kilós Dave-et a három méter magas és másfél méter széles Cicikrisztus őrzésére a külön terembe osztják. – Maga itt lesz bent – mondta. – Vigyázzon! Arra számítunk, hogy itt bajok lesznek. – Azzal elment. – hangzik el a testhez állónak tűnő ítélet, mely előre vetít nem csak cselekményt, de megannyi belső konfliktust is. Hiszen mi történik ha valaki napokra össze van zárva egy zsigerileg megosztó modern alkotással? Nick Hornby írásának gerince – a művészethez önmagát dilettánsnak valló, nyers karakter és a kép között lassan fejlődő kapcsolat szerkezete – talán legevidensebb, hogy tematizálja többek között az absztrakt kifejezésmód problémáit. Dave hiába nem ért a művészethez, óhatatlan reagál a Cicikrisztusra, gondolkodik és véleményt alkot róla. Nézi az embereket, ahogy nézik , aminek során felvetődik a befogadás milyenségének, a jelentés szubjektivitásának kérdése.
A Cicikrisztus egy valóban provokatív szentábrázolás, amelyet közönséges pornográfia anyagaiból alkottak meg. Ám a kép, ahogy – az egyébként nem hívő – Dave a vallási fanatikus szereplőkkel szemben mondja, emlékeztetheti a nézőt arra, hogy Krisztus ott van, ahol megtalálja az ember. A hitről izolált fogalomként gondolkodva, Nick Hornby végletekig különböző vallásos alakokat jelentet meg a múzeum közegében és körüljárja a kialakuló ellentmondások által szimbolizált összetett témákat.
Mindezek mellett olyan mondatokban, hogy „mindenféle emberekkel találkozik, akik tele vannak pénzzel, de közben ugyanolyan sötétek, mint én, legalábbis egy csomóan közülük, és ettől összezavarodik benne, hogy mi lehetséges és mi nem” megjelenik egy kendőzetlen társadalomkritika, és a művészi közeg önreflexív vizsgálata is. Dave egyszerű és szókimondó monológja formát kölcsönöz szociális feszültségeknek, sztereotípiáknak és azok valós vagy valótlan hátterének. Valamint a szerző beemeli az esztétika világában képviselt hatalmi pozíció megkérdőjelezését is, hiszen a nézőket arra sarkallja, gondolják újra: mit gondolnak a művészetről és miért? Ki dönt arról, hogy mi a művészet és mi nem? Vagy mennyire manipulatív lehet a művészeti világ?
Ficzere Béla mindennek megtestesítését vállalva, kétségtelenül nagy fába vágta a fejszét. Az előadásnak egyetlen kelléke egy szék. Az előadás lehetne statikus, de a színész folyamatos dinamikában tudja tartani a nézők képzelet- és érzelemvilágát. A teltházas este végére a múzeum évszázados csendjét megbontó vastaps tesz pontot. A látogatók véleménycseréjének halk de élénk folyamából kihallani, hogy ez a helyzet- és karakterkomikumtól hemzsegő minimalista, mégis mélyen komplex előadás valamit mindenkiben megmozdított.
Infó: A Cicikrisztust Bodor Géza rendezésében, a BTM Vármúzeum exkluzív tárlatvezetésének részeként december 27-éig különböző időpontokban lehet megtekinteni. A produkció várhatóan jövőre máshol is látható lesz.