;

internet;képzőművészet;internetes játék;digitális világ;

- Nem a művészet az, amitől szétesel: minden mozog körülöttünk, minden villódzik, minden rohadt hangos és harsány

Gresa Márton képzőművész az operációs rendszerek és internet képi világából merít: a művei is olyan érzést keltenek, mintha azokat a világháló bugyraiból hozta volna fel. Nála megfér a fikció és a valóság, a pixeles és a tűéles kép, a Windows és az MS-DOS, a lényeg csupán, hogy a régi és új motívumok megérintsék a nézőt.

– Úgy gondolok az internetre, mint egy óriási éléskamrára. A polcok roskadoznak az alapanyagoktól, amikből aztán én kedvemre válogatok. Mintha csak főznék. A netről mindent gyűjtök, legyen az élő szereplős film, rajzfilm vagy videójáték, aztán csinálok belőlük valami egészen újat – magyarázza Gresa Márton a hetedik kerületi műtermében, miközben a falakon szinte megszólalnak az élénk és neonszínekben pompázó, virtuális világot idéző képek. A harmincéves képzőművész imádja ezt a miliőt, a helyiség falára gyakran vetíti ki a PlayStation konzoljának képeit, hogy a Pókember, GTA, a The Last of Us vagy a God of War játékokkal lazítson.

– A virtuális lét, amely a valóságra akar hasonlítani, egyre profibb illúziót kínál, és ez nekem nagyon bejön – vallja Márton. Úgy véli, az ő generációja – vagyis a nyolcvanas évek és a kora kétezres évek között születettek – jókor, jó időben és szinte tökéletesen átélhették azt az időszakot, amikor felnőtté vált a videójáték-ipar, és egyre gyorsabb lett az internet. – A gyerekkorukban még a Ping Pong ment a Commodore 64-en, az általános iskolában már a Super Mariót játszottuk, aztán jöttek a lövöldözős játékok, most meg a valóságot meghazudtoló grafikákat látunk. Ezek mind a kultúránk részét képezik.

Videotékák vonzása

– Én nem művészcsaládból jövök, de apukám, aki bútorasztalos, gyerekként találkozott Szász Endre festőművésszel, aki óriási hatást gyakorolt rá, ezért egy darabig grafikus akart lenni, a szülei viszont nem engedték. Aztán vállalkozó lett, de a kreativitását kiéli, mert egyedi konyhabútorokat gyárt – meséli Márton. Pápán született, ahol egyetlen rajzszakkör volt, de nem járt oda, tizennégy éves koráig pedig meg sem fordult a fejében, hogy művészettel foglalkozzon. – Folyamatosan rajzoltam gyerekként, a rajzórán is aktív voltam, de azt sem tudtam, hogy léteznek festők.

A fantáziája viszont szárnyalt, gyerekkorában rengeteg filmet és rajzfilmet nézett, főleg, hogy az anyukája egykori középiskolai osztálytársa és az öccse lett a városban a két fő videotékás. – Rendszeresen jártunk hozzájuk, és nekem gyerekként kiemelt program volt, hogy elmegyünk a videotékába, mert tudtam, hogy ül a pultban egy csávó, aki egész nap nézi a filmeket, és ki lehetett faggatni arról, hogy mit érdemes választani. Márton így látta azokat a műveket, melyek később a művészetére is hatottak, a Mátrixot, Az emlékmást és a Szárnyas fejvadászt. – Gyerekként izgattak ezek a filmek, az apukám viszont könnyelműen kezelte ezt, így kihoztunk mindenféle darálósat, mint az Alient, a Predatort, a Robotzsarut, a Dredd bírót és a Pengét. A mai napig nem értem, hogy engedhette megnézni ezeket nekem hét-nyolc évesen.

A húszéves Menyhért Attila joghallgatóként komolyan veszi az egyetemen szerzett ismereteit, az előítéletekkel szembeni egyetlen lehetséges fellépésként ezen ismeretek integrálását tartja a magyar társadalomba. Többek között családi hátteréről, egyetemi tapasztalatairól, az igazság melletti elköteleződéséről beszélgettünk vele.