;

cigányság;iskolai szegregáció;jogi kar;

- A szegregáció felszámolásába bele is bukhatna az Orbán-kormány, de ez nem jelenti, hogy egyszer nem lesz a romáknak minden sokkal jobb

A húszéves Menyhért Attila joghallgatóként komolyan veszi az egyetemen szerzett ismereteit, az előítéletekkel szembeni egyetlen lehetséges fellépésként ezen ismeretek integrálását tartja a magyar társadalomba. Többek között családi hátteréről, egyetemi tapasztalatairól, az igazság melletti elköteleződéséről beszélgettünk vele.

Menyhért Attila édesapja oláh cigány, édesanyja muzsikus cigány családból származik. Édesapja – eredeti végzettsége szerint könyvelő, majd egy darabig az ELTE-n szociológia szakos hallgató – nyolc éve nyitott cukrászdát a Frankel Leó utcában, itt ültünk le beszélgetni.

Attila személyisége, pályája iránt egy mércés cikke keltette fel az érdeklődésemet. A romák médiareprezentációjáról fejtette ki okos, meggyőzően érvelő véleményét. Az első kérdések közt nehéz volt nem rákérdeznem a roma kultúrában erősen jelen lévő hagyományokra. Azokkal kapcsolatban mondta el, hogy a családja a hétköznapokban nem, viszont kivételes alkalmakon, például esküvőkön, temetéseken követi a roma tradíciókat. „Emlékszem, mennyire meglepett, amikor megtudtam, hogy a zene a nem cigány temetéseken nincs szokásban. Az én családomban egy temetés minimum fél napig tart, a halottak tiszteletének kiemelt jelentősége van” – magyarázta. A többségi társadalomban elterjedt sztereotípiák egyike, hogy a romák rendkívül nagy gondot fordítanak a babonaságra.

„Az én életemben ez abszolút nincs jelen, hogy úgy mondjam, a tudomány emberének tartom magam, abban hiszek, ami bizonyítható. E felfogás alól a vallás sem kivétel, talán én vagyok az egyetlen cigány a világon, aki nem hisz Istenben” 

– mondta. Ettől függetlenül, tette hozzá, lenyűgözi a vallási szimbolizmus mind a zenében, mind az irodalomban, s kifejezetten nagy kedvvel hallgat gospel dalokat.

Küldetéstudat nélkül

Attila családjában komoly érték a munka és a munkások megbecsülése. Tizennégy éves kora óta minden nyáron dolgozik, vagy a cukrászdában segít, vagy építkezéseken segédmunkás. „Meggyőződése volt apukámnak, hogy meg kell ismernem a társadalom munkásrétegét is, ezzel én mélységesen egyet tudtam érteni. Pillanatig nem okozott gondot a munkások közt a beilleszkedés, egy átlagkőműves alig különbözik a távoli rokonaimtól, akik közt felnőttem, munkás- és értelmiségi közegben egyaránt otthonosan érzem magam” – fogalmazott.

Gyerekkorától kezdve többféle foglalkozás felvetődött, például kis korában tervbe vette, hogy felnőttként ő bizony polgármester lesz. Nem értette, miért létezik hajléktalanság és munkanélküliség, miért nem építenek a munkanélküliek a hajléktalanoknak házat. Hitte, majd ő megoldást talál ezekre a súlyos társadalmi problémákra. Később az orvostudomány, az építészet vonzotta, mígnem a jogi egyetem mellett döntött. Arra a kérdésre, hogy igazságérzetből köthetett-e ki a jognál, határozottan azt válaszolta, hogy mindig is érzékeny volt szociálisan, úgy látja, hogy a jog és az igazság édestestvérek, a társadalom szabályozására, az emberek közti ellentétek rendezésére a jog lehet az egyetlen, minden mást kizáró megoldás.

Törvénytisztelő állampolgár vagy, adózol, szavazatoddal képviselőket választasz a törvényhozásba. Még sincs jogod arra, hogy megtudd, hol élsz, mi történik körülötted. A politika nem tájékoztat, a média is hiába faggatja, nem kap világos válaszokat a kérdéseire, amelyeket aztán közvetíthetne neked. Nincsenek válaszok, mert nem kell válaszokat adni. Hazudni viszont lehet, ami akkor igazán sikeres, ha kioltja a hitet az igazságban.