cigányság;iskolai szegregáció;jogi kar;

A szegregáció felszámolásába bele is bukhatna az Orbán-kormány, de ez nem jelenti, hogy egyszer nem lesz a romáknak minden sokkal jobb

A húszéves Menyhért Attila joghallgatóként komolyan veszi az egyetemen szerzett ismereteit, az előítéletekkel szembeni egyetlen lehetséges fellépésként ezen ismeretek integrálását tartja a magyar társadalomba. Többek között családi hátteréről, egyetemi tapasztalatairól, az igazság melletti elköteleződéséről beszélgettünk vele.

Menyhért Attila édesapja oláh cigány, édesanyja muzsikus cigány családból származik. Édesapja – eredeti végzettsége szerint könyvelő, majd egy darabig az ELTE-n szociológia szakos hallgató – nyolc éve nyitott cukrászdát a Frankel Leó utcában, itt ültünk le beszélgetni.

Attila személyisége, pályája iránt egy mércés cikke keltette fel az érdeklődésemet. A romák médiareprezentációjáról fejtette ki okos, meggyőzően érvelő véleményét. Az első kérdések közt nehéz volt nem rákérdeznem a roma kultúrában erősen jelen lévő hagyományokra. Azokkal kapcsolatban mondta el, hogy a családja a hétköznapokban nem, viszont kivételes alkalmakon, például esküvőkön, temetéseken követi a roma tradíciókat. „Emlékszem, mennyire meglepett, amikor megtudtam, hogy a zene a nem cigány temetéseken nincs szokásban. Az én családomban egy temetés minimum fél napig tart, a halottak tiszteletének kiemelt jelentősége van” – magyarázta. A többségi társadalomban elterjedt sztereotípiák egyike, hogy a romák rendkívül nagy gondot fordítanak a babonaságra.

„Az én életemben ez abszolút nincs jelen, hogy úgy mondjam, a tudomány emberének tartom magam, abban hiszek, ami bizonyítható. E felfogás alól a vallás sem kivétel, talán én vagyok az egyetlen cigány a világon, aki nem hisz Istenben” 

– mondta. Ettől függetlenül, tette hozzá, lenyűgözi a vallási szimbolizmus mind a zenében, mind az irodalomban, s kifejezetten nagy kedvvel hallgat gospel dalokat.

Küldetéstudat nélkül

Attila családjában komoly érték a munka és a munkások megbecsülése. Tizennégy éves kora óta minden nyáron dolgozik, vagy a cukrászdában segít, vagy építkezéseken segédmunkás. „Meggyőződése volt apukámnak, hogy meg kell ismernem a társadalom munkásrétegét is, ezzel én mélységesen egyet tudtam érteni. Pillanatig nem okozott gondot a munkások közt a beilleszkedés, egy átlagkőműves alig különbözik a távoli rokonaimtól, akik közt felnőttem, munkás- és értelmiségi közegben egyaránt otthonosan érzem magam” – fogalmazott.

Gyerekkorától kezdve többféle foglalkozás felvetődött, például kis korában tervbe vette, hogy felnőttként ő bizony polgármester lesz. Nem értette, miért létezik hajléktalanság és munkanélküliség, miért nem építenek a munkanélküliek a hajléktalanoknak házat. Hitte, majd ő megoldást talál ezekre a súlyos társadalmi problémákra. Később az orvostudomány, az építészet vonzotta, mígnem a jogi egyetem mellett döntött. Arra a kérdésre, hogy igazságérzetből köthetett-e ki a jognál, határozottan azt válaszolta, hogy mindig is érzékeny volt szociálisan, úgy látja, hogy a jog és az igazság édestestvérek, a társadalom szabályozására, az emberek közti ellentétek rendezésére a jog lehet az egyetlen, minden mást kizáró megoldás.

Az egyetemen támogató, segítő közegbe került, semmilyen hátrányos megkülönböztetés nem érte. Mostanáig nem merült fel a származása, noha mindig nyíltan vállalta, hogy roma, nagyon büszke rá. Mosolyogva jegyezte meg: nem kizárt, hogy az évfolyamtársak tudnak róla, tekintve, hogy születésnapja alkalmából mindig cigányul köszönti fel a közösségi médiában a rokonság. „Minél magasabban van egy ember a társadalmi ranglétrán, annál kevésbé ad hangot a belső sztereotípiáinak, tudja, hogy mindez egy bizonyos közegben elfogadhatatlan” – vélekedett.

Hangsúlyozta, nem küldetéstudatból, dacból jelentkezett a jogi egyetemre, megmutatni a többségieknek, képes egy cigány részt venni, eredményesen teljesíteni a felsőoktatásban, ilyen irányú elhivatottság nincs, soha nem is volt benne. Úgy látja, hogy a nem romák folyamatosan sztereotípiákat alkotnak a romákról, majd amikor kivétellel találják szemben magukat, akkor az előítéletességük felszámolása helyett új kategóriát gyártanak, és ott helyezik el az ő szemükben „normálisnak”, elfogadhatónak tartott romát.

Az előítéletesség ellen

Hogy miért van kevés cigány az egyetemen? Attila szerint azért, mert az oktatás kialakítása akadályt görget a cigányság elé. „Annyira nem érdekli az embereket, hogy a roma gyerekek hány százaléka van szegregálva az iskolákban, hogy nem is tudunk számokat, de körülbelül 25 és 50 százalék közé tehető a szegregált iskolákban tanulók aránya. Aki szegregátumban nő fel, és naponta tapasztalja, hogy ő egy eredendő tulajdonság miatt nem olyan jó, szemben a nem roma gyerekekkel, annak nagy valószínűséggel elmegy a kedve a tanulástól, esze ágában sincs jelentkezni egy egyetemre. De ha nem is ölnék ki a gyerekekből a tanulás iránti vágyat, akkor sincs mögöttük olyan gazdasági stabilitás, amivel megtehetnék, hogy egyetemre menjenek. Biztosra veszem, hogy sokkal több roma járna egyetemre, ha számukra a lehetőségek adottak lennének” – fejtegette.

A szegregált iskolák felszámolásának egyik akadályaként fogalmazta meg, hogy senki nem mer beleállni, politikailag senkinek nem éri meg. Erős állítása, hogy ebbe bele is bukhatna egy kormány, nem kevés igazságot tartalmaz. 

A fiatal joghallgató kitért rá, hogy a romák többsége nem tesz semmit az őt érő rasszizmus ellen, és egyénileg nem hisz abban, hogy egy rasszizmusos eset kivizsgálása számára kedvezően alakulhat. Attila jelenleg a Roma Parlament elnökségi tagjaként is tevékenykedik, dokumentumokat fordít, külföldi szervezetekkel tart kapcsolatot. A Parlament szerteágazó tevékenységet folytat, fellép a lakhatási diszkrimináció ellen. Sokan nem tudják, hogy ez szinte mindennapos probléma, azaz roma származásúként, cigány vezetéknévvel nehéz albérlethez jutni az előítéletesség miatt. Felidézte, akad, akit nem riaszt vissza, hogy amit tesz, az jogellenes, és simán leírja egy hirdetésben, hogy cigányok ne érdeklődjenek.

Megoldásnak tartaná, ha a társadalom minden egyes tagjában rögzülne, hogy egy társadalom zavartalan működéséhez alapvető szükséglet a lefektetett szabályok betartása, követése, komolyan vétele. Az egyetemista nem tapasztalja, hogy az ő korosztálya az előző generációkhoz képest elfogadóbb magatartást tanúsítana a kisebbségekkel szemben. Másfajta előítéletességet lát, mint mondta, az Egyesült Államokban és a Nyugat-Európában megfigyelhető politikai korrektség jegyében a fiatalok ezt a hozzáállást kicselező megoldást találtak, a humor, a szarkazmus eszközével rúgnak bele a romákba. „Világos, hogy a kisebbségek helyzete Magyarországon egyre rosszabb, én ettől függetlenül bizakodó vagyok, hiszen nincs arra bizonyíték, hogy egyszer csak nem lesz minden sokkal jobb.”

Menyhért AttilaAz ELTE Állam- és Jogtudományi Karának hallgatója, a Roma Parlament –Polgárjogi Mozgalom elnökségi tagja, a Romaversitas Alapítvány ösztöndíjasa. A Mércén publikált írást, miután az Alapítvány roma történelmi hónapot hirdetett. A témája a romák média-képviselete volt, az írásban a lap egyik újságírója segítette.
Bogdán Péter oktatáskutató
Minden eszközzel támogatni kell a romák taníttatását– Hány százalékban vannak jelen a cigányok a felsőoktatásban, és történt-e növekedés? – kérdeztük Bogdán Péter oktatáskutatót. – Az ország egészére nézve nincsenek olyan pontos adatok, amelyek alapján meg lehetne becsülni a felsőoktatásban tanuló roma fiatalok arányát. Pusztán tájékoztató információkat tudunk: a KSH 2021-es adatai szerint a 15–24 éves roma fiataloknak az aránya a felsőoktatásban 1,3 százalék volt. Ennél konkrétabb számot nehéz mondani. Arról, hogy volt-e hullámzás a felsőoktatásba történő sikeres felvételiket illetően, általában azt lehet mondani, hogy leginkább a folyamatos számbeli növekedés jellemző, semmint az időszakos csökkenés. – Felelőssé tehetők-e a cigányok, hogy nagyon alacsony a részvételük a felsőoktatásban? – Nem tehetők felelőssé. Egy olyan társadalmi csoport esetében, amelynek csak egy szűk rétege jómódú, a többsége pedig halmozottan hátrányos helyzetű, és a legelesettebb, legszegényebb hárommilliós társadalmi szegmensbe tartozik, napi megélhetési gondokkal küzd, munkaerőpiaci diszkriminációval néz szembe, a kormányzati oktatási politika pedig a romák vonatkozásában stigmatizáló, sőt kirekesztő vagy rasszista (lásd gyöngyöspatai kártérítési ügy), ott nem a leggyengébbeké a felelősség, hanem a többséget képező nem roma honfitársainké. Nekik kell olyan politikai erőket a hatalomba juttatniuk, amelyek biztosítják a munkaerőpiaci diszkrimináció és az iskolai szegregáció megszüntetését, az oktatásban az esélyteremtést s a roma tanulmányi ösztöndíjak tömegességét annak érdekében, hogy a roma családok olyan jövedelemmel rendelkezzenek, amellyel biztosítani lehet a roma fiatalok sikeres jelenlétét a hazai felsőoktatásban. – Az állam hogyan segíthetne jobban, hogy több legyen a cigány egyetemi hallgató? – Fel kell számolni a munkaerőpiaci diszkriminációt, az állam által finanszírozott közintézményekben a romák társadalmi arányának megfelelően, kötelező jelleggel, biztosítani kell a roma munkaerő jelenlétét, meg kell erősíteni a roma kis- és középvállalkozásokat, s egy a mostaninál szélesebb körű, állam roma ösztöndíjrendszert kell kialakítani országos szinten (alapfoktól felsőfokig). Ha a roma közösség tagjai ugyanolyan jövedelemre tennének szert, mint nem roma honfitársaik, akkor a napi megélhetési gondok helyett a roma családok sokkal inkább tudnának a gyermekeik taníttatására koncentrálni. Ezenfelül a 16 éves korig tartó általános tankötelezettséget is vissza kellene emelni 18 évre, mert annak a leszállítása körülbelül 50-70 ezer tanulót (köztük nagy számban romákat) érint hátrányosan, szorít ki az oktatásból. Ezt szintén romaellenes kormányzati döntésnek tartom. – Aki cigányként eljut az egyetemig, egyedül az egyéni képességeinek köszönheti. Minden azon múlhat? – Amikor én 8. osztályosan azt mondtam, gimnazista szeretnék lenni, akkor az édesanyám azt felelte, hogy finanszírozni fogja a képzésemet, de szegények voltunk, ezért a romákat célzó állami és civil ösztöndíjakra is szükségem volt. A gimnáziumban a tantestület egésze (függetlenül attól, hogy jobboldali vagy baloldali nem roma pedagógusról volt szó) teljes mellszélességgel beállt mögém, hogy sikeresen le tudjak érettségizni. Ugyanezt a támogatást megkaptam az egyetemen is, ahol szintén különböző pártállású és vallású nem roma értelmiségiek tanítottak. Aztán végül felkarolt a hazai roma értelmiségi réteg, a végén diplomához és doktori fokozathoz is jutottam. Tehát a válaszom: az én sikerem két dolgon múlt, hogy egyrészt szerettem volna tanulni, másrészt a nyolc osztályt végzett édesanyám kezdeti lökése után a roma és nem roma értelmiségi elit kézzel-lábbal támogatott, azaz az én produktumom elsősorban össztársadalmi eredmény, mert a patronálóim hiába különböztek egymástól sok tekintetben, abban konszenzus volt, hogy támogatni kell a romák taníttatását minden eszközzel.

Törvénytisztelő állampolgár vagy, adózol, szavazatoddal képviselőket választasz a törvényhozásba. Még sincs jogod arra, hogy megtudd, hol élsz, mi történik körülötted. A politika nem tájékoztat, a média is hiába faggatja, nem kap világos válaszokat a kérdéseire, amelyeket aztán közvetíthetne neked. Nincsenek válaszok, mert nem kell válaszokat adni. Hazudni viszont lehet, ami akkor igazán sikeres, ha kioltja a hitet az igazságban.