Újraindultak a vágányépítési munkálatok a Budapest–Belgrád vasútvonal magyarországi szakaszán, miután a kínai-magyar építőcsapat tavaly szeptemberben leállította azokat - írja a kínai állami China Global Television Network korábbi cikke nyomán a Telex, ezzel igazolva azokat a feltételezéseket, melyek szerint a kormányzat tagadása ellenére valóban hónapokra leállt az építkezés.
Rögzítették, hogy a projektnek meg kell felelnie az EU által szabványosított biztonsági rendszernek. Úgy tűnik, ezeket a korábbi problémákat sikerült megoldani, erre utal az építkezés újraindulása. A probléma abból adódott, hogy a beruházáshoz kritikus biztosító- és vonatbefolyásoló rendszer kiépítését kínai cégek vállalták, amelyek korábban még soha nem végezték európai szabványok szerint ezt a munkát, emiatt aztán felmerült, hogy egyáltalán nem, vagy csak jelentős késéssel fejeződik be az építkezés.
Az ezzel kapcsolatban feltett kérdésekre akkor sem a MÁV, sem a Lázár János vezette Építési és Közlekedési Minisztérium nem válaszolt érdemben. Egy konkrétumokat nem tartalmazó közleményben később azt írták, hogy a Budapest–Belgrád projekt magyarországi szakaszán a vállalkozói konzorcium „ütemezetten és folyamatosan végez kivitelezési munkálatokat”. A biztosító- és vonatbefolyásoló rendszerről pedig azt közölték, hogy a vállalkozói konzorcium „a teljes vasútvonal működőképes, az Európai Unió műszaki előírásainak megfelelő rendszerének kiépítésére vállalt kötelezettséget”.
A közlemény tehát - bár tényszerű cáfolatot nem adott - azt sugalmazta, hogy minden a legnagyobb rendben van, ehhez képest a China Global Television Network után a szintén kínai állami China Focus is arról írt a Facebookon, hogy 2023 szeptemberében leállították a munkálatokat és most láttak neki a folytatásnak.
Orbán Balázs: Kína nem jelent fenyegetést, a Budapest-Belgrád vasútvonal tökéletes példa a magyar emberek igényeinek a kielégítéséreVSquare: Poloskát gyanított Lázár János tárcája a kínaiaktól ajándékba kapott modellvonatokonAz Európai Bizottság vizsgálatot kezdeményezett a Budapest-Belgrád vasútban is érdekelt kínai cég leányvállalata ellen