Nemzetgazdasági Minisztérium;üzemanyagár;MOL Nyrt.;Nagy Márton;Magyar Ásványolaj Szövetség;

- Nagy Márton megtalálta a megoldást, hogy a magyarországi üzemanyagárak a régiós középmezőnybe kerüljenek

A KSH-t hívta segítségül, hogy a Magyar Ásványolaj Szövetséggel kötött megállapodás betartható legyen.

Ahogyan arról hétfőn lapunk is beszámolt, Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter nagyon kíváncsi lett, hogy miért ilyen magasak az üzemanyagárak, ezért találkozóra hívta a Mol, és a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) vezetőit.

Hirtelen támadt érdeklődését azzal indokolta, hogy a Magyar Ásványolaj Szövetséggel volt egy korábbi megállapodás, amely szerint az üzemanyagáraknak régiós összevetésében a középmezőnybe kell tartozni. Ehhez képest Magyarországon a harmadik legdrágább ez az érték.

A tárcavezető akkor jelezte, hogy a megbeszélésen azt akarja velük megvitatni, hogyan képzelik el ezt az egyezséget. A további lépés ennek a beszélgetésnek a következménye, függvénye lesz.

Ma létrejött a találkozó.

A nemzetgazdasági minisztérium közlése szerint a tárgyaláson a felek áttekintették a belföldi üzemanyag-ellátásra és az üzemanyagok árára ható nemzetközi eseményeket és gazdasági folyamatokat. A tárcavezető a rendkívüli egyeztetésen megállapította,

hogy Magyarországon az üzemanyagok ára a régiós átlagnál magasabb. 

A közlemény szerint jelenleg a benzin 644 forintba, a gázolaj 658 forintba kerül literenként, vagyis a régiós átlagnál mintegy 7-9 százalékkal drágább mindkettő.

A miniszter felhívta a figyelmet arra a korábbi megállapodásra, miszerint az üzemanyagáraknak a régiós középmezőnyben kell lenniük. Ennek alapján figyelmeztette az ágazati szereplőket arra, hogy nem tartják be a vállalásaikat. Hangsúlyozta:

határozott elvárás, hogy az üzemanyagáraknak - teljesítve a megállapodást - a lehető leghamarabb a régiós középmezőnybe kell kerülniük.

Ugyanakkor Nagy Márton tájékoztatta a feleket, hogy ennek érdekében a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) a közeljövőben olyan nyilvános, a regionális üzemanyagárakat monitorozó rendszert alakít ki, amely rendszeresen bemutatja az árkülönbségeket,

így referenciapontként fog szolgálni a megállapodás betartására, nyomonkövetésére és ellenőrzésére vonatkozólag

 - olvasható a szaktárca tájékoztatásában.

Csak érdemi reformokkal, gazdaságpolitikai fordulattal lehetne elérni 2030-ra az uniós átlag 90 százalékát.