A napokban a Gazdasági Versenyhivatalhoz (GVH) és az Európai Unió Versenyhatóságához egyaránt beadvánnyal fordult a Mol 2022-es üzemanyagárstop alatti egyes intézkedései miatt a hazai magántöltőállomásokat képviselő Független Benzinkutak Szövetsége (FBSZ) – tudtuk meg Gépész László alelnöktől.
Mint emlékezetes, a hatósági üzemanyagárak bevezetésével kapcsolatos egyes kormánydöntések miatt a jellemzően a közel ezer kis hazai töltőállomásokat ellátó üzemanyag-importőrök egyszerűen bezártak. A hoppon maradt kutak így az egyetlen hazai finomító üzemeltetőjeként kizárólagos hazai nagykereskedővé előlépő Molhoz fordultak. Bár a céget a kabinet szerződéskötésre kötelezte, hamar kiderült, hogy a társaság az újonnan hozzá fordulóknak addigi vevőihez – például a többi nagy lánchoz – képest érdemben kedvezőtlenebb feltételeket szab. Így például tartályautóról maguknak kellett gondoskodniuk, megrendeléseiknek csak egy részét kapták meg, illetve novembertől leginkább semennyit. Így jelentős térségek maradtak teljesen ellátatlanul. Sőt, megfigyeléseik szerint ez idő alatt törzsvevőiket a nagy hálózatok, hosszú távú szerződésekkel, magukhoz láncolták. Az FBSZ folyamatosan jelezte aggályait a Mol felé, ám panaszaikat nem orvosolták – hangsúlyozta Gépész László. Felvetésünket, miszerint 2022. november végére az ország egész területén, gyakorlatilag hálózatfüggetlenül összeomlott az üzemanyagellátás, azzal magyarázta, hogy a nagy hálózatok bizonyára nem bírták a leürült magánkutakról átkényszerülők rohamát. Megbízott szakértőjük, Nagy Csongor István már ez alatt azt tanácsolta az FBSZ-nek, hogy kezdeményezzenek versenyhatósági vizsgálatot. Ezt most, a Mollal folytatott további, eredménytelen egyeztetések, majd hosszas előkészítés után, a Bassola Ügyvédi Irodán keresztül, megtették. A molos intézkedés nemzetközi hatásai miatt beadványukat a GVH-n kívül elküldték az Európai Unió Versenyhatóságához is.
Nem kapnak többé hatósági áras üzemanyagot a kis kutak, jövő héten akár teljes összeomlás is jöhetAz alelnök szerint az így végül is a fogyasztókat érő károkat nem orvosolja, hogy a kormány 2022. december elején az árstopot és a hozzá kapcsolódó összes intézkedést eltörölte. Igaz, az importőrök a kormány lépése után visszatértek, így ma már eredeti formájában a számukra hátrányos molos kényszer-szerződések közül egy sem él. A tőlük 2022-ben elpártoló nagy vevők mindegyike ugyanakkor azóta sem tért vissza hozzájuk. Így több tucat kis töltőállomás bezárt.
A verseny ilyetén szűkülése hosszú távon indokolatlan áremelkedésekhez vezet, ami rossz a fogyasztóknak.
Ha a versenyhatóság a 2022-es intézkedések miatt esetleg jogerősen elmarasztalná a Molt, az érintett üzemeltetők egyedi kártérítési pereket indíthatnak. Ugyanakkor az FBSZ változatlanul nyitott az olajcsoporttal folytatott tárgyalásokra – tette hozzá Gépész László.
A Mol minden új kiskereskedővel szerződött, amely az ársapka időszaka alatt üzemanyag-ellátási igénnyel megkereste a céget – rögzítették az ügy kapcsán tavaly az olajcégnél. Partnereiket az áru rendelkezésre állásának függvényében, mindvégig igyekeztek üzemanyaggal ellátni. A Dunai Finomító karbantartása és a megnövekedett kereslet miatt ugyanakkor átmeneti korlátozásokat vezettek be annak érdekében, hogy az ország minden pontjára tudjanak a működéshez elegendő üzemanyagot szállítani. Az ügy kapcsán tegnap is kerestük az olajcéget, de egyelőre nem kaptunk választ.
A GVH megkapta a beadványt
A folyamatban lévő eljárásra tekintettel nem adható bővebb információ − közölték lapunk hétfői megkeresésére a Gazdasági Versenyhivatalnál, így igazolva vissza keddi hírünket, miszerint a közel ezer hazai magántöltőállomást képviselő Független Benzinkutak Szövetsége beadvánnyal élt feléjük a Mol 2022-es árstop idején tagjaikkal szembeni, általuk versenysértőnek tartott magatartása miatt. (Az EU versenyhatóságát szintén megkeresték.) A tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás tilalmáról szóló törvény hatóság által idézett pontjai szerint két − meghosszabbítva négy − hónapon belül eldöntik, hogy a bejelentés alapján indítanak-e az ügyben versenyfelügyeleti eljárást, vagy sem.
Strasbourgban Karsai Dániel irodája képviseli az FBSZ-t
Az FBSZ-nek az üzemanyagárstopos jogszabályokat támadó, a strasbourgi Emberi Jogok Európai Bírósága előtt zajló perében a szervezetet Karsai Dániel ügyvédi irodája képviseli. Panaszaikat a mostanság elsősorban az eutanázia hazai engedélyeztetéseiért folytatott küzdelméről ismert ügyvéd két éve elsőként alkotmánybírósági beadványukban fogalmazta meg. Egyik kifogásuk, hogy a jogszabályok szerint a hatósági árak bevezetésével a kormány nem teheti tönkre a kereskedőket. A 2022. februárjától élő előírás ugyanakkor, miszerint a hazai kutak az üzemanyagot nem vehetik és nem adhatják literenként 480 forintnál drágábban, egyértelművé tette, hogy a termék forgalmazásából a kiskereskedőknek semekkora saját bevétele nem származhat. De az árstop részletszabályai más okból is végrehajthatatlannak bizonyultak, ami szerintük szintén Alaptörvény-ellenes. Az pedig, hogy a kormány mindezen körülmények között forgalmazásra kötelezte a kutakat, ellenkező esetben pedig a kút átvételéről rendelkezett, a tulajdonhoz fűződő alkotmányos jogokat sértheti. Az Alkotmánybíróság ugyanakkor, tavaly év elején, az árstop megszűnésére hivatkozva, elutasította a döntést. A strasbourgi emberi jogi bíróság ugyanakkor befogadta keresetüket. Bár Karsai Dániel azóta is részt vesz az előkészítésben, egyre súlyosbodó, halálos betegsége miatt munkáját kollégái segítik.
Csökkennek az üzemanyagárak
Szerdától 3 forinttal átlag 615 forintra csökken a benzin ára – közölte a Holtankoljak.hu, A dízel átlagára pedig 10 forinttal 647 forintra mérséklődik. Az irányadó nyersolajár, kisebb hullámzások mellett, egy hete – de hosszú távon akár tavaly november vagy épp április – óta alig változik. Igaz, este a nyersanyag drágulásnak indult. A két termék az elmúlt hetek során inkább drágult.