;

benzin;gázolaj;benzinár;üzemanyagárak;gázolajár;Pletser Tamás;

Ezt még visszasírjuk. Az idei átlagos benzinárat 700 forint körülire jósolják

- Drágulóban van a benzin, idén a kutakon a 700 forintos átlagár sem kizárt

​Az amerikai készlethiány, a távol-keleti gazdaság élénkülése és a forint gyengülése miatt alighanem tovább nő az üzemanyagok ára.

Féléves csúcspontra került a benzin ára a pénteki 3 forintos drágulással. Bár a literenkénti 641 forint még távol áll az eddigi legmagasabb, 2022. októberi – az akkori árstopból kimaradókra mért – 851 forintos piaci ártól, nem kizárt, hogy az idei kútárak átlaga megközelítheti akár a 700 forintos szintet is.

Bár az irányadó Brent típusú nyers­olaj hordónkénti ára pénteken – lényegében december óta tartó emelkedéssel – 87 dolláron öthavi csúcsot döntött, a kurzus a borzalmas 2022-es esztendő utolsó hónapja óta 80 dollár körül imbolyog, 70 és 90 dolláros szélső értékek között. Mindemellett a zöldhasú ez év januárja óta szinte folyamatosan, 346-ról 366-ig erősödött a forinttal szemben, ami szintén áremelő tényező.

A literenkénti átlagtarifa az idén a benzin esetében 82, a gázolajnál pedig 60 forinttal emelkedett. Igaz, ebbe beleértendő a januári, két részletben végrehajtott, összesen bruttó 41 forintos jövedékiadó-emelés is.

Átlagos kútáraink a jelek szerint a szakértői becslésekkel szemben, Orbán Viktor állítólagos kívánságának megfelelően a bruttó 41 forintos januári adóemelés ellenére sem ugrottak a térségi lista élére. A fuvarozói tájékoztatást nyújtó Cargopedia múlt heti frissítése alapján készített számításaink szerint az érintett nyolc állam sorában a magyar benzinár a 4., a gázolajé pedig, egy helyezést rontva, a harmadik legdrágább. Sajátos módon az adóemelés előtti időszak jellemző szintjeihez képest mostani benzinhelyezésünk még kedvezőbb is.

Az utóbbi idők során a benzin esetében nőtt a nemzetközi árrés, vagyis a Brent típusú nyersolaj és a belőle készült benzin hordójának tőzsdei árkülönbsége

– adott magyarázatot a jelenségekre lapunknak Pletser Tamás, az Erste Befektetési Zrt. olaj- és gázipari elemzője. Mindemellett az általa számolt hazai nagy- és kiskereskedelmi árrések is nőttek. Ennek fő okául a csökkenő versenyt és a magas ágazati adókat jelölte meg, amiket a cégek a vevőkre hárítanak.

Más források jelenleg a Mol nagykereskedelmi értékesítésén literenként nettó 50 forintos benzin- és 72 forintos gázolajárrést becsülnek, ami a kutakon előbbi esetében további 49, utóbbinál 43 forint. A kettő összege, vagyis az üzemanyag-ágazat hazai, literenkénti árrése a benzin esetén 99, a gázolajnál 115 forintra tehető. Ple­tser Tamás szerint ez az összeg 2020 előtt 50-60 forintra rúgott, majd 2022-ben, nem függetlenül az üzemanyagárstop által hivatalosan megszüntetett kiskereskedelmi árréstől, a megmaradó piaci árakban 120-140 forintra kúszott fel. Ez furamód az árstop eltörlése után, 2023-ban is megmaradt, míg az árrés az­óta számításai szerint 20-30 forinttal mérséklődött. Utóbbi csökkenést azzal indokolta, hogy az ágazat annak érdekében, hogy a jövedékiadó-emelés után se a mi tarifánk legyen a térségben a legmagasabb, a kormányzati terhelésnövekedést közelítő mértékű árrésről mondott le. E mögött nem feltétlenül keresné a – kétségtelen – politikai kívánságok teljesítését: az ágazatnak ugyanis a vevők megtartása is érdeke, ami különösen igaz az árérzékeny nemzetközi szállítmányozókra. Mindazonáltal várakozásai szerint a hazai kereskedők középtávon visszaemelhetik árrésüket, hisz adóterhelésük nem mérséklődött. (Igaz, mivel az üzemanyagcégek kiskereskedelmi pótadóját januártól a kormány 3 százalékban egységesítette, a nagy láncok eddig 4,5 százalékos terhe csökkent, a kicsiké pedig 0,15, illetve 1 százalékról nőtt.)

A benzin árának nagyobb ütemű emelkedését Pletser Tamás meglátása szerint az egyesült államokbeli termékhiány okozza. De a dízelárak is nőhetnek, mivel a kínai gazdaság magára találni látszik, az oroszországi finomítókra pedig ukrán bombák hullanak. A Kőolaj-exportáló Országok Szervezete – elsősorban Szaúd-Arábia – tartja magát az áremelési szándékú kitermeléscsökkentéshez. A közel-keleti válsággócok – így például az Iránhoz vagy a jemeni lázadókhoz közeli tengeri szállítási szűkületek – fenyegetettsége ugyanakkor nem nőtt.

Mindezek nyomán az Erste elemzője Magyarországon kissé tovább emelkedő üzemanyagárakra számít. Így az idei kútárak átlaga ismét megközelítheti akár a 700 forintos szintet is – vélekedett Pletser Tamás.

Indiában csomagolják át az orosz dízeltBár az orosz gázolajra az EU területén teljes körű behozatali tilalom érvényes, a termék, elsősorban India felé, új utakat talált magának. Az uniós tagállamok indiai dízelbehozatalának a megugrása a szankciók megkerülésére utal. Ugyanakkor Pletser Tamás szerint most Brüsszel se szigorítja a tilalmi rendszert, belátva az orosz termékbehozatal teljes elvágásával fenyegető kockázatokat. Azt a célt, hogy Putyin bevételei csökkenjenek, elérték, hisz az áttételek megjelenésével az oroszok eddigi hasznának jó része most a szállítóknál jelenik meg.

Ukrajnában még a háború kitörése előtt, 2021 novemberében betiltották a cég működését arra hivatkozva, hogy együttműködik az orosz titkosszolgálatokkal.