„Egy történelmi film esetében a legfontosabb kérdés nem az, mennyire hitelesek az apró részletek, hanem az, hogy milyen víziót sugall a történelem menetéről, lényeges mozzanatairól. S a film legnagyobb hibája, mondhatnám: vétke, az, hogy e téren nem mond semmit” - olvasható abban az írásban, amelyet az egyik legismertebb Petőfi-kutató, Margócsy István jegyez a Jelenkorban. Az esszére a hvg.hu hívta fel a figyelmet.
Már a cím is meglehetősen sokat elárul, hogy a szerző mit gondol a filmről: „A titokzatos magyar történelmi kurzusfilm Avagy a Most vagy soha! mint állatorvosi ló”. Kijelenti, hogy a filmben semmi sem úgy történik, ahogy a történelmi dokumentumok alapján az rekonstruálható. A keretek stimmelnek, (de hisz ennyit minden iskolás gyerek is tud), ám ami a cselekmény-kereteken belül zajlik, annak minimális történeti referenciális hitele nincsen; nem egyszerűen művészi fantázia szabad játéka, hanem minden ízében hamis (és sokszor ízléstelen) ferdítés, aminek művészi hitele sincsen, történeti emlékezésként pedig működésképtelen - fogalmaz Margócsy István.
Rákay Philip: A Most vagy soha! egy politikán felüli filmÚgy véli, az alkotás arra hivatkozik, amit háttértudásként minden magyar állampolgár kötelezően tud: forradalom történt, tört ki – de hogy miért, hogyan, s milyen eséllyel, milyen kifutással, arról egy szó sem esik, holott ez az iskolai tananyag része. Úgy véli, az egész film ügye azért is kínos, mivel az alkotók és propagátoraik ki kívánják vonni a filmet a kritika hatásköre alól, s amint a film megalkotását nem elsősorban művészi, hanem hazafias aktusként prezentálják, azt is elvárják, hogy a közönség hazafias kötelességből nézze meg a filmet (s nyilván azt is feltételezik, hogy a film hazafias kötelességből tetszeni is fog).
Bencsik Gábor Rákay Philipnek: Ha nemzeti színekbe csomagolva a dilettantizmus is elismerést arat, abból hamar kontraszelekció leszRákay Philip Júdáshoz hasonlította a Petőfi-filmet élesen kritizáló Bencsik AndrástA kutató kifogásolhatónak tartja ezt az attitűdöt. Szerinte ha ezt a filmet az iskolákban is bemutatják, az nagy károkat fog okozni a magyar irodalmi és történelmi oktatás terén.
„Bízom benne, hogy a fiatalság e filmből leginkább a verekedésjeleneteket (amelyek sajnos nem első osztályúak, de mégis a legjobbak a filmben) fogja értékelni, s Petőfi Sándor figuráját illetően továbbra is inkább a versekre fog hagyatkozni. Hiszen e filmnek hamis volta elsősorban nem a részletek és apróságok torzításaiban rejlik: maga a történelemszemlélet egésze (már amennyiben van neki egyáltalán ilyen) hamis. A történelemhamisítást pedig nem szerencsés hazafias kötelességként prezentálni”
- zárja sorait Margócsy István.
A Klebelsberg Központ szerint nem vezényeltek diákokat Rákay Philip filmjére, de azért több iskolában kötelező voltRákay Philip kioktatta a Széchenyi-díjas történészt: A filmes nem történész, a történész pedig nem filmes, ennyire egyszerű ez