;

film;Rákay Philip;Bencsik András;Bencsik Gábor;

- Bencsik Gábor Rákay Philipnek: Ha nemzeti színekbe csomagolva a dilettantizmus is elismerést arat, abból hamar kontraszelekció lesz

Folytatódik a Fideszen belüli adok-kapok a Petőfi-film miatt.

Szombaton lapunk is beszámolt arról, hogy a kormánypárti Demokrata munkatársai - köztük Bencsik András főszerkesztő, valamint öccse, Bencsik Gábor - kritikával illették Rákay Philip Petőfi-filmjét. Bencsik András élesebben, az öccse finomabban fogalmazott, mindenesetre Rákay Philip producer a bírálatokat igen rossz néven vette,  Bencsik András dgyszerűen Júdáshoz hasonlította. 

Rákay Philip szokásához híven ideológiai kérdést csinált abból, hogy ki mire tartja az alkotásait, mindenkit kioktatva „balos filmkritikusoktól” a Széchenyi-díjas történészig. Ehhez a hosszú listához csatlakoztak most némi meglepetést okozva a Bencsik-testvérek is. 

A téma új fejleménye, hogy Bencsik Gábor is intenzívebben beszállt a vitába. „Rákay Kálmán, aki szereti Philipnek szólíttatni magát, bár nem tudom, egy magyar ember miért akar angol nevet magának, szóval Rákay Kálmán holywoodi léptékú pénzből csinált egy filmet 1848. március 15-ről. Olyan, amilyen, egyeseknek tetszik, másoknak nem” - kezdte bejegyzését a Facebookon. Úgy folytatta:

„Hogy Rákay Kálmán a rendelkezésére álló összes fórumon dicséri és dicsérteti a maga produkcióját, az legföljebb ízléstelen, de ilyet már láttunk. Az viszont elfogadhatatlan, hogy a hazafiasságot összemossa a saját művészi teljesítményével, és pusztán a témaválasztásra alapozva hazafi kötelességnek minősíti a produkciójának elismerését, a bírálatot pedig hazafiatlannak, sőt, egyenesen árulásnak nevezi”

- közölte a Demokrata újságírója.

Bencsik Gábor szerint ha nemzeti színekbe csomagolva a dilettantizmus is elismerést arat, abból hamar kontraszelekció lesz, amiből pedig elkerülhetetlenül hanyatlás következik. Egy társadalom legnagyobb értékei közé tartozik, hogy képes-e a köreiben létrejött alkotásokat és alkotóikat a maguk jelentősége szerint értékelni. Ha elveszíti ezt a képességét, az egész közösség megfizeti az árát - vélekedett.

„A Most vagy soha helyes értékelését nem Rákay Kálmántól várom, ez nem is az ő dolga, neki ebben nem osztottak szerepet. Az értő kritika feladata, hogy közéleti elfogultságoktól mentesen magát a művet minősítse. Rákay csupán annyit tehet, hogy okul belőle” - zárta bejegyzését.

A tavalyi Petőfi-bicentenáriumról lekéső Most vagy soha! minden idők legdrágább magyar filmje, becslések szerint 6,8 milliárd forint közvetett és közvetlen támogatást kapott az Orbán-kormánytól. 

A Kossuth-díjas és kétszeres Jászai Mari-díjas színművész, rendező, érdemes és kiváló művész, a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja 85 éves volt. A gyakorlatban sajátított el mindent, amit a színpadon, filmen, televízióban, szinkronban meg lehetett tanulni.