Molnár Csaba;performansz;kortárs tánc;Vadas Zsófia Tamara;Balta-díj;

Molnár Csaba, Mészöly Andrea, Tatai Mária, Raubinek Lili, Vadas Zsófia Tamara, lent középen Ladjánszki Márta és Kálmán Ferenc

- A Balta-díj, avagy rést ütni a meglévő struktúrákba

A Covid alatt három koreográfus-előadóművész elindította a Game Changer című, folyamat-alapú együttműködést, amelyből előadás, esemény és a Balta-díj is született – tovább vive azt a képet, ahogy az első, számos díjjal elismert közös előadásukban (Game Changer 1.0) beleállítottak egy baltát a Trafó színpadába. A díjjal olyan, a kortárs előadó-művészet területén aktívan jelen lévő és ahhoz kapcsolódó emberek, intézmények, szervezetek munkáit ismerik el, amelyek képesek rést ütni a meglévő struktúrákba vagy őrlángként tartják a lelket a szakmában, akár láthatatlanul. „A balta egy eszköz a cselekvés kezében. A balta rést üt, megnyit ezáltal felszabadít. Felkavarja az állóvizet, mozgásba hozza a stagnáló energiákat, teret képez a tömörnek hitt struktúrákban.” 

Több mint egy éve, hogy a Game Changer 2.0 – A balta napja című performance-eseményen átadták az első Balta-díjakat. Molnár Csaba, Vadas Zsófia Tamara és Vass Imre a Game Changer platform részeként alapították meg a sajátos szemléletű díjat, amellyel szeretnék felmutatni a kortárs tánc és előadó-művészet területén látható és láthatatlan értékeket. Az idei, második díjátadóra december 9-én került sor az Art Quarter Budapest helyszínén, az eseményt az AHA Kollektíva táncperformance-a zárta. Mivel ez új kezdeményezés, amely egyben egy művészeti projekt része, folyamatos változásban van, erről beszélgetünk az alapítók közül Vadas Zsófia Tamara és Molnár Csaba táncművészekkel.

– Most volt időnk, energiánk megszervezni az átadót, nem akartuk a jövő évre halasztani, bár az is kérdés, vajon minden évben ki kell-e nekünk ezeket a díjakat osztani – mondja Molnár Csaba. – Az idén az volt a koncepció, hogy az előző év díjazottjai jelölték a következőket, de a végső döntést mi hoztuk meg az alapján, hogy minden jelölőtől egy jelölt mindenképpen bejusson. Jövőre lehet, hogy a díjazottakkal együtt alkotjuk majd a döntéshozó kuratóriumot. Bár rövid idő volt a megvalósításra, szerencsére a díjazottak (lásd keretes írásunkat) többsége el tudott jönni, csak az nem, aki külföldön volt.

– A Lábán Rudolf-díj kuratóriumának (akik 18 éve minden évadban díjazzák a hazai független előadó-művészeti szcénából a leginnovatívabb koreográfiákat – a szerk.) már korábban átadtuk a díjat, őket a májusi díjátadó eseményükön leptük meg az elismeréssel – teszi hozzá Vadas Zsófia Tamara.

A Balta-díj

– A díj koncepciója még alakul, valami olyasmit szeretnénk kidolgozni, ami mindig az adott helyzetre, a mi művészi igényünkkel párosulva egyfajta update-ként reagál. Mivel ez valahol egy díj, valahol egy művészeti projekt részeként kezelendő kezdeményezés, folyamatos változásban van – magyarázza Csaba. – Nagyon izgalmas, hogy olyan generációkat is láthatóvá tudunk tenni, akinek a munkásságát mi sem ismertük korábban, mint az Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet (OSZMI) által javasolt Tatai Mária. Így egy korábbi generáció is kapcsolatba kerül velünk, illetve még az utánunk jövő, fiatalabb generációval is, gondolok itt például Raubinek Lilire, akinek a Respect for the 23.000 című előadása nyert díjat.

– Ez egyfajta hídképzés is, mert a tánc maga nagyon jelen idejű dolog. Itt az időbeliség érdekesen működik – érzékelteti Tamara. – Sok olyan táncos van, akik nagyon fontos tartópillérei egy társulatnak. A koreográfus neve megy tovább, sokan az előadásaira is emlékeznek, míg a táncos ha abbahagyja, vagy elmegy más irányba, például a tanítás felé, jóformán láthatatlanná válik, de ettől még az ő munkássága nagyon jelentős. A Balta-díjnak az is a célja, hogy személyesebb legyen, és meg tudjuk fogalmazni, mi az, ami miatt fontosnak tartjuk ezeket a személyeket vagy értékeket elismerni. A mostani díjátadón a tavalyi díjazottak közül is sokan jelen voltak, akik ezeket a gondolataikat spontán megosztották, kialakult egy beszélgetés, ami nekünk is hasznos volt. Megerősítettek minket abban, hogy ez fontos és különleges kezdeményezés, és hogy meg kell tartanunk ezt a koncepciót, hogy ez egy művészeti projekt eleme. Ez a díj sok mindenre szól, lehet előadás, munkásság, kezdeményezés, szakterület, könyv vagy egy akció vagy mozzanat előadásból vagy színházon kívülről is. Ami valamiért fontos és érdekes. Lehet még bátrabb is, akár extrém eseményeknek is mementót állíthat. Bármit és bárkit lehet díjazni, értékelni, kiemelni, hálát adni, emlékezni, ösztönözni a múltból, jelenből vagy a jövőre nézve.

A Balta-díjon belül vannak kategóriák is: őrlángdíj, különdíj és közönségdíj. Az őrlángdíj azokat a tánc területén működő alkotókat illeti, akik nem feltétlenül vannak jelen a színpadon, viszont alkotómunkájukkal fenntartják a lángot, amely a táncért lobog. 

Dolgoznak a tánc létjogosultságáért, harcokat vívnak érte, emancipálják a többi művészeti ág mellé.

A jövő is kaphat bizalmat

– Noha most a díjazottak közt túlsúlyban volt az előttünk lévő generáció, nem az az elsődleges célunk, hogy a múlt, jelen és a jövő között alkossunk hidakat, mert lehet, hogy jövőre úgy alakul, hogy a díjazottak zöme a jelenben tevékenykedő, huszonéves alkotó lesz – veti fel Csaba.

– Én nagyon szerettem volna díjat adni az AHA kollektívának is, amikor még nem is volt meg a ­Dense Piece című előadásuk, amire aztán mindenki felfigyelt. Egyszerűen azért, mert ahogy ők együttműködnek, amit képviselnek, az értékelendő – véli Tamara. – De amikor mi elindítottuk ezt a kezdeményezést, még nem volt lehetőségünk ennyi díjat kiadni, így azzal tudtuk őket támogatni, hogy az átadón jegyeket lehetett nyerni az előadásukra. Bennem már akkor felmerült, hogy akár a jövőt is lehet jelölni, ha valaki már dolgozik, csak nem kap elég figyelmet, akkor lehet ez a díj ösztönzés és a bizalom jele.

Molnár Csaba és Vadas Zsófia Tamara

– Manapság már kevés az olyan díj, ami még pénzbeli jutalommal is jár, talán a Prima Primissima van csak – említi Csaba. – Ebben a díjban is az az érték, hogy emberek látják, elismerik a munkádat. Saját tapasztalatból is mondhatom, hogy jólesik az a figyelem, ösztönzés és energia, amit egy díj ad. Nem azt mondom, hogy ez erősít meg abban, hogy csináld tovább a munkád – egy alkotónak kell az egyensúly abban is, hogy ne az elismerésre kiéhezve dolgozzon –, de fontos a visszajelzés, ha jókor, jó helyről kapod. Leg­alább egy időre erőt vagy lesúlyozást tud adni, hogy folytasd, miközben rengeteg az elbizonytalanodás, a pályaelhagyás a mi szakmánkban. Számomra az a diskurzus is érték, ami e köré tud rendeződni, hogy kit díjazol, és miért. Ez létrehozhat egy inspiráló szakmai és emberi teret, aminek megtartó ereje lehet.

Tőlem többször kérdezték, amikor külföldre utaztam – hiszen az emberek hallják a nemzetközi csatornákból, milyen a kultúrpolitikai helyzet itthon –, hogy én mikor költözöm? Még mindig azt mondom, hogy Budapesten van az a szakmai, emberi és baráti közeg, ami engem megtart és motivál. 

Egy dolog, milyen a munka, tetszik vagy nem tetszik, attól is függ, milyen szempontok alapján értékel valaki egy művet, de nekem fontos pusztán az emberi elismerése annak, hogy lehet, hogy mást csinálunk, de te is itt vagy, része vagy ennek a szakmai tájképnek. Nekem ez a személyesség nagyon fontos, hogy ne egy elidegenedett világban éljek és alkossak.

– Nekem az a reményem, mint ahogyan idén Tatai Mária is a látószögünkbe került, hogy ez a nagyon tág spektrum, amit ez a díj lefed, tovább tágulhat, és különböző köröket kapcsolhat össze – zárja Tamara.

A Balta-díj alapítóinak ars poeticája

„Egyéni alkotóként nem választottuk a társulatalapítást. Alkotói közösségként tekintünk egymásra, ahol szabad áramlás van, egyéni projektek és saját hang kialakítására, ugyanakkor a kollektív szemlélet és egymás művészi és emberi fejlődésének ápolása és egyben tartása fontos számunkra. Alkotók vagyunk, akik szeretünk önmagunkra és egymásra reflektálni, keressük az új modelleket, formátumokat és metódusokat az alkotás szabadságának megélésére. Számunkra fontos a tánc, a performance-művészet határainak keresése, átlépése, vagy éppen a hagyományok újrafelfedezése.” 

A 2023-as év Balta-díjasai:

Őrlángdíjasok:

Ladjánszki Márta táncos, koreográfus, az L1 Egyesület alapítója

Tatai Mária, építész, koreográfus, a Láb-jegyzet – Gondolatok és emlékek a kortárs orkesztikáról című kötet szerzője

Gál Eszter táncművész, táncpedagógus, az ArtMan Egyesület egyik alapítója

Mészöly Andrea táncos, koreográfus, szomatopedagógus, az ArtMenők művészeti programjának egyik csoportvezetője

Kálmán Ferenc táncos, pedagógus, testtudatoktató, az 1992-ben alakult Kortárs Táncművészeti Műhely egyik alapítója, a Tánceánia integrált táncegyüttes egyik vezetője

Különdíjasok:

A Sín Művészeti Központ jelenlegi és múltbéli munkatársai és munkássága
A Lábán Rudolf-díj kuratóriumi tagjainak munkássága

Közönségdíjas:

Raubinek Lili: Respect for the 23.000 című előadása

A 2022-es év Balta-díjasai:

A Szirtes Attila-díj kitalálói

Őrlángdíjasok:

Az Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet (OSZMI) egykori és jelenlegi dolgozói

Nagy Zoltán táncművész, koreográfus, a SÍN Művészeti Központ vezetője

Varga Viktória táncművész, táncpedagógus

Különdíjas:

A Trafó Kortárs Művészetek Házának összes dolgozója

Közönségdíjas:

Czerny Eszter

Kultúrával, művészettel ugyan nem lehet megoldani súlyos szociális problémákat, de a társadalmi változás elképzelhetetlen kultúra nélkül. Idén második alkalommal rendezték meg a Nemzetközi Szocio-Kraft Konferenciát, amelyen arról esett szó, hogy miként válhat a kultúra a társadalmi integráció, a közösségfejlesztés, a szolidaritás élő eszközévé, illetve hogyan szólhat mindannyiunkhoz, a nagycsaládosoktól a hajléktalanokon át a fogyatékkal élőkig. A tapasztalatokról Galambos Katalin, a kőszegi Felsőbbfokú Tanulmányok Intézete (iASK) kutatója beszélt a Visszhangnak.