Egyre hevesebb kapkodásba kezdett a Volánbuszt és a MÁV-ot felügyelő Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) annak a termetes lyuknak a befoltozása érdekében, amit a két állami közlekedési cég költségvetésén ütött a májusban bevezetett vármegye és országbérlet. Már februárban átcsoportosítottak 3 milliárdot a vasúti személyszállításra, 10,6 milliárdot az autóbuszos közszolgáltatásra, míg az elővárosi közösségi közlekedés működtetésére 400 millió forintot.
A fenti tételekből összeálló 14 milliárdot (ez egész évre vetítve becslések szerint akár 21 milliárd is lehet) részben a rendkívüli kormányintézkedések (6 milliárd), részben a szociálpolitikai menetdíj támogatás keretéből (8 milliárd) csípték le. A 6 milliárd éppen megegyezik a Lánchíd felújításához ígért állami hozzájárulás főváros által hiába várt összegével, amit Karácsony Gergely főpolgármester a múlt pénteki átadón fel is emlegetett.
Másfél hónappal a vállalt határidő előtt, költségkereten belül maradva adták át a felújított LánchidatA másik a szolgáltatóknak fizetett kompenzáció az államilag megrendelt kedvezményes utazások után keletkező veszteség pótlására. (A legnagyobb közösségi közlekedési hálózatot üzemeltető főváros esetében ez 2015-ben még 17 milliárd forint volt, az önkormányzati választás évében 15 milliárd, azóta 12 milliárd.) A hídfelújítás pénzét egyszerűen nem fizetik ki az autók kitiltása miatt, az viszont még nem világos, hogy mire hivatkozva nem fizetne a kormány a nyugdíjas, és diákbérletek után kompenzációt a szolgáltatóknak. De úgy tűnik, ennyi pénz sem lesz elég. A minisztérium újabb bevételnövelő lépésekre szánta el magát. Ezúttal
az agglomerációs önkormányzatoktól szedett hozzájárulás díját emelte meg az érintettek szerint hasraütésszerűen.
Két budapesti környéki település, Budaörs és Érd önkormányzatát is azzal kereste meg nyár elején a minisztérium, hogy megszünteti a helyi jegyek és bérletek elfogadását a Volánbusz által működtetett helyközi járatokon, ha a települések nem fizetnek a korábbinál lényegesen többet ezért. Az agglomerációs közlekedés 2016-os állami átvétele óta (a fővárostól váratlanul, mindenféle ellentételezés nélkül vették el ezt a szolgáltatási területet és adták át a Volánnak, a cég még buszokat is kapott hozzá, amiért Tarlós István főpolgármester hiába kilincselt) lehetősége van a Budapest környékén élőknek arra, hogy a településen igénybe vegyék a Volánbusz ott áthaladó járatait közlekedésre.
Ehhez elég megváltani a jóval olcsóbb helyi bérletet. Cserébe az önkormányzatok átvállalják a helyközi közlekedés egyes költségeit.
Budaörs 2021 óta vitatja a településtől bevasalt hozzájárulás szerintük „indokolatlanul magas összegét”, illetve a mindenféle rendszert nélkülöző meghatározását, ezért egyeztetéseket kezdeményezett az állammal. Az önkormányzat igazságtalannak tartja, hogy Budaörs fizeti a legnagyobb összeget a helyközi járatok támogatására. Van olyan agglomerációs település tudomásuk szerint,
amelyik semmit se fizet, de a többi is lényegesen kevesebbet – 40-45 forintot - fizet kilométerenként, míg Budaörsnek 99 forintot számláznak ugyanezért.
Az egyeztetés eredményeként tavaly úgy tűnt, hogy közös nevezőre jutottak és Budaörs a maga részéről aláírta a szerződést és megküldte az akkor illetékes minisztériumnak, de semmilyen választ nem kaptak. Így érvényes szerződés hiányában költségvetési szervként nem is fizethettek.
„A minisztérium másfél évig nem reagált semmit, majd idén augusztus 4-én küldtek egy levelet, amelyben azzal fenyegetett meg minket a maffiaállam, hogyha nem fogadjuk el az általuk hasraütésszerűen bemondott díjat, akkor a helyiek szeptember 6-tól csak emelt áron utazhatnak helyközi járatokon és még be is perlik az önkormányzatot”
– háborog Wittinghoff Tamás, Budaörs polgármestere a Népszavának. Mint mondja: két napot kaptak a döntésre. A városvezető szerint ez aligha írható le másként, mint zsarolás. A városvezetés azonban a budaörsiek megfizethető közlekedése érdekében – kényszerből – elfogadta a minisztérium diktátumát, így évi 150 millió forintot fizetnek az állami cégnek. De továbbra is fenntartják a követelésüket, miszerint várják az átlátható díjszabási rendszer kidolgozását. Mint mondta
kifizetik az elmúlt két és fél év ÉKM által követelt díját is, ami együtt közel 400 millió forint.
(Ezzel meg is van az elővárosi közlekedési keretből elvett 400 millió.)
Érd esetében a Volán-járatok teljesítményadatainak felülvizsgálata után jutott arra a minisztérium, hogy korrigálni kell a település által fizetendő díjat. A 2022-es 14,8 millió forintról 52,5 millióra emelték a hozzájárulás összegét. Ez független attól, hogy Érd önkormányzata külön fizet a helyi két járat üzemeltetéséért évi 50,5 millió forintot a Volánnak. Érden ugyanis 17 helyközi járat halad át (Budapestről más agglomerációs településre szállítva az utasokat), amelyek a városban helyi járatként is működnek. Erre kér most felárat a tárca. (Eddig a helyi 4500 forintos havi bérlettel a helyközi vonalakon is utazhattak városhatáron belül az érdiek.)
„Nem tartjuk sem indokoltnak, sem megalapozottnak az éves díj három és félszeresére emelését. Különösen úgy nem, hogy a tárgyalások alatt egyszer sem kaptunk érdemi tájékoztatást a döntés hátteréről, az összegszámítás módjáról. Így nem is írtuk alá az új szerződést”
– válaszolta a Népszava kérdésére Csőzik László Érd polgármestere. Majd hozzáteszi: „Érd továbbra sem zárkózik el attól, hogy a korábban megállapított 14,8 milliót kifizesse, de a zsarolásnak nem engedünk”.
Érden így előállhat az a helyzet, hogy egy városhatáron belül utazó két bérletet is kénytelen váltani, a helyit 4500 forintért és a vármegyebérletet 9450 forintért – míg a Budapestre ingázóknak akár háromra is szükségük lehet ahhoz, hogy eljussanak a fővárosi munkahelyükre közösségi közlekedéssel: a fenti kettőn felül BKV bérletre is. Csőzik szerint a döntés 400-500 embert érinthet.
„Vélhetőleg a vármegye-bérlet árát akarják rajtunk behajtani, de Érd most nincs abban a helyzetben, hogy állami cégeket szponzoráljon. Hétfő reggel 930 millió forintos mínuszon állt a folyószámla hitelkeretünk. Nincs miből fizetnünk”
– mutat rá a sötét háttérre a városvezető, aki tárgyalásokat kezdeményezett Lázár János miniszternél arról, hogy a helyi – szintén a Volánbusz által működtetett járatokon – a közlekedési vállalat fogadja el a vármegyebérleteket, ahogy azt teszi a fideszes polgármester által vezetett Zalaegerszegen. Így legalább nem kellene két bérletet váltani. Egyelőre nem kapott választ a felvetésére.
Cikkünk megjelenése után az ÉKM reagált megkeresésünkre.
A finanszírozási igény növekedésével összhangban minden olyan településen történt díjkorrekció, amely valamely modell szerint megrendeli az agglomerációs buszszolgáltatást. Ilyen módon Budaörs mellett a többi 9 agglomerációs önkormányzat - Budakeszi, Diósd, Gyál, Nagykovácsi, Pécel, Remeteszőlős, Solymár, Szigetszentmiklós, Törökbálint - díjai is növekednek 2023-ban. A helyközi járatokkal végzett helyi szolgáltatás esetében is növekszik minden más érintett város fizetendő díja, az Érdhez hasonló számítási korrekciós szükséglet csak Gödöllő és Szolnok esetében merült fel
– válaszolta a Népszava kérdésére az Építési és Közlekedési Minisztérium.
Azt nem írták meg, hogy mennyivel növekedtek a díjak és azt sem, hogy ez mennyi extra bevételt jelent az államnak.
Budaörs és Érd mellett további kilenc településtől kér extrapénzt az agglomerációs buszjáratokért Lázár János tárcájaGémesi György az önkormányzatok ellenőrzéséről: A bejelentés nagyon látványos, de érthetetlen, hiszen most is mindenbe belelátnakMilliárdokat adott víziközmű-támogatás címén az Orbán-kormány, ám a pénzből csak olyan cégek kaptak, amelyeket állami kézbe adtak az önkormányzatok