Budapest;Karácsony Gergely;Lánchíd;

- Másfél hónappal a vállalt határidő előtt, költségkereten belül maradva adták át a felújított Lánchidat

A kormány azonban továbbra sem fizet.

A délelőtti hivatalos ceremónia után este hattól hídavató piknikkel nyitják meg a két éves lezárás után Budapest legrégebbi átkelőjét. A több órás programon ingyen fagyit és limonádét osztanak, zenészek fokozzák a hangulatot, lesz fényoroszlán és Lánchíd-lego, sőt a kíváncsiak betérhetnek a hídmester irodájába is, akinek a híd gyalogosok előtti megnyitása előtt Karácsony Gergely főpolgármester jelképes csavarkulcsot ad át.

„Kicsit izgultam, hogy a felújítást be tudjuk-e fejezni Budapest novemberi 150. születésnapja előtt” – vallotta meg Karácsony Gergely a második felújítás utáni hídavatón. (Az elsőt tavaly decemberben rendezték, hogy a kormánynak jelezzék: a híd lezárása nem tartott 18 hónapnál tovább.) A főpolgármester szerint a Lánchíd „egy soha meg nem unt csoda”, az összetartozás szimbóluma. „Egy olyan korban épült, amikor még úgy hitték, hogy a felemelkedés záloga egy európai léptékű főváros, nincs külön Budapest és nincs külön vidék" - mondta a főpolgármester. A városvezető kiemelte, hogy a híd felújítása minden szempontból megfelelt az európai normáknak: valós közbeszerzési eljáráson választották ki a kivitelezőt, a felújítás minden szabályt betartva, határidőre, az előre vállalt költségkereten belül valósult meg – büszkélkedett Karácsony Gergely, aki ugyan nem szeretné, ha a politikai árnyékolná be ezt az örömünnepet, de azért odaszúrt a kormánynak:

várják a 6 milliárdot.

Ahogy emlékezhetünk: a felújítás a Duna fém- és lőszermentesítésével kezdődött el 2021 májusában. Ezt követően a pesti oldalon felállították a toronydarut, ideiglenesen átépítették a Clark Ádám teret, közben elkészült az átkelő függesztett állványzata. Június 16-án teljesen lezárták a hidat a forgalom elől. Július elejére pedig a budai oldalon is összeszerelték a toronydarut. A híd pályaszerkezetének bontása július közepén kezdődött, míg az első új acél pályalemezek július végén érkeztek meg Csepelről. Ezek közül emelték most az elsőt a helyére. A hídfőket díszítő egyenként 12,6 tonnás kőoroszlánokat egy újpesti műhelyben újították fel. A munka több mint egy évig tartott.

Az átkelő felújítása nem egyszerre zajlott az átkelő teljes hosszában, hanem belülről kifelé haladva, több szakaszra bontva. Az egyes szakaszokon előbb „kicsomagolták” a hidat, majd újra „összerakták” az ide gyártott elemekből. A munkát bruttó 26,75 milliárd forintért elvállaló A-Híd Zrt. végig az eredetileg meghatározott ütemterv szerint haladt, sőt még faragott is az időből. Már az első új pályaelemet néhány nappal korábban emelték a helyére. A szerkezeti elem hossza egyébként megegyezik egy szólóbuszéval, a súlya cirka annak a háromnegyede. A 15 tonnás régi pályaelemnél viszont jóval könnyebb, 8 tonnát nyom, így a későbbiekben kevésbé terheli majd meg az átkelő tartószerkezetét.

A Széchenyi Lánchíd felújítása során többek között teljesen elbontották és újjáépítették a közúti pályalemezt, a kétoldali gyalogos járdákat. A megmaradó acélszerkezeteket javították és gondoskodtak a rozsdásodás elleni védelmükről. Restaurálták a műemléki korlátokat, kiépítették a lehorgonyzó kamrák dunai árvízi védekezési rendszerét, kiszélesítették a hídfőkben lévő gyalogos aluljárókat. Átépítették a hídfők lépcsőit, új, LED-technológiás közvilágítást és változtatható színképű díszvilágítást szereltek fel és új gyalogos átkelőhelyet létesítettek a pesti hídfőnél.

A Lánchíd felújításához kapcsolódva az eredeti tervek szerint megújult volna a Széchenyi tér is.

Az erre vonatkozó tervezői szerződést 2021 márciusában írták alá, de a fővárosnak nem volt pénze rá. A feladatot ekkor a Vitézy Dávid vezette Budapest Fejlesztési Központra (BFK) bízta a kormány, de semmi nem történt, februárra a városvezetés elunta a dolgot és visszavette a projektet. A kormány erre az egész Széchenyi teret elvette más belvárosi közterekkel együtt és átadta az V. kerületnek, a folyamat újra leállt. A másik hídfő, a Clark Ádám tér ráncfelvarrása - a körforgalom új aszfalt kopóréteget és forgalomtechnikai jeleket kapott és megújult a zöld is – már befejeződött.

A kormány egy egész kommunikációs kampányt fűzött fel a híd nem halasztható felújítására, az ellenzéki vezetésű főváros késlekedésére, de egy fillérrel sem ígért többet a korábban Tarlós Istvánnak mondott 6 milliárdnál, ráadásul egyre távolabbra tolták a fizetés idejét.

Az utolsó ígéret szerint a felújítás utolsó részleteként fizetnének. Ez pedig már elérkezett. 

A hídfelújításra ezzel együtt bruttó 23,4 milliárdja volt a fővárosnak, holott az előző, még Tarlós idejében lezajlott eljáráson ennél jóval többet 35,8-38,6 milliárdot kértek a kivitelezők, igaz ezek az ajánlatok a híd, a váralagút és a 2-es villamos aluljárójának együttes felújítására vonatkoztak. Az A-Híd Zrt. által adott legolcsóbb ajánlat is túllógott a fővárosi kereten, de a városvezetés végül előteremtette az eljárás eredményessé nyilvánításához szükséges további bruttó 3,5 milliárd forintot. Az A-Híd Zrt. pedig a hazai kivitelezési gyakorlatban teljesen meglepő és szokatlan módon mindvégig költségkereten belül maradt.

Autóknak tilos

Az első budapesti lakógyűlés eredményére hivatkozva a fővárosi önkormányzat a Lánchíd felújítás befejeztével sem engedi fel az autókat a hídra. Ahogy arról korábban beszámoltunk júniusban zárult lakógyűlés két fő témaköre a kormányzati sarc és a Lánchíd volt. Utóbbival kapcsolatban az első kérdés az Orbán-kormány által megígért, de egyelőre oda nem adott 6 milliárd forintos támogatásra vonatkozott. A budapestiek 93,4 százaléka szerint jár ez a pénz az önkormányzatnak. Karácsony ezzel kapcsolatban megjegyezte, hogy a kabinetnek valójában nem is kell fizetnie, elég lenne lemondani a felújítás áfa-tartalmáról, mivel az éppen kiteszi a még Tarlós István főpolgármestersége alatt ígért összeget. Budapest 1,7 milliós lakosságából 136 435 ember töltötte ki a kérdőívet. A válaszadók 80 százaléka arra voksolt, hogy a felújítás befejeztével is maradjon meg a Lánchíd jelenlegi forgalmi rendje, vagyis az autóknak végleg tilos lesz áthajtani a hídon. Itt volt a legnagyobb az ellenzők aránya, 18,8 százalék ugyanis a korábbi dugók ellenére is felengedte volna a hídra az autókat. A főpolgármester a szavazás eredményére tekintettel arra utasította a Budapesti Közlekedési Központot, hogy véglegesítsék a jelenlegi forgalmi rendet: a gyalogosok mellett csak a megkülönböztető jelzést használó járművek, kerékpárosok, taxik és motorosok hajthatnak fel a hídra.

Újabb engedélyezési eljárás indul, legalábbis nehezen elképzelhető, hogy a több helyen Komárom-Esztergom Mészáros Lőrinceként emlegetett Abronits Róbert belenyugodjon, hogy félbemaradjon a projekt, amelyre indulásakor közel 900 milliót költött.