Június 29-én csütörtök este, másfél nappal az újrahasznosítható anyagokra vonatkozó, úgynevezett kiterjesztett gyártói felelősség (EPR) szombati életbe lépése előtt, újabb kormányrendelettel módosították a szabályokat – hívja fel a figyelmet közleményében a LeitnerLeitner nevű tanácsadó cég. Mivel az új szabályokra az érintettek nem kaptak elég felkészülési időt, a kötelezettségek pontos teljesítése és a többletterhek kiszámítása érdekében érdemes további hatáselemzéseket végezni – idézik Jancsa-Pék Judit partnert és vezető tanácsadót. A módosítás következtében az EPR nem terjed ki a lakossági, illetve az egészségügyi szolgáltatók gyógyszerrel érintkező csomagolásaira.
Az egyszer használatos csomagolások esetén EPR-díjat a belföldi értékesítő helyett a gyártónak kell fizetnie. Ha a csomagolás több típusú anyagból áll, valamennyire külön körforgásos kódot és az annak megfelelő díjtételt kell alkalmazni. Egyes meghatározott, újrahasználható csomagolószerek esetén a tulajdonos mentesülhet a díjkötelezettség alól. Míg az EPR díjfizetési kötelezettséget eddig, szerződés alapján, csak a gépjárműalkotórészek gyártói vállalhatták át, a módosítás ezt a lehetőséget kiterjeszti a közösségi rendeletek szerinti mezőgazdasági termelői szerveződésekre is, a rajtuk keresztül forgalomba hozott körforgásos termék esetén.
Káosz van az EPR bevezetése körül, öt százalékkal nőhet az inflációMegsarcolják a papíripart, a Mol hulladékbizniszben utazó cége 250 milliárdot remélhet belőleSzintén nem kell EPR-díjat fizetni, ha a sütőolajgyártó vevője nyilatkozik arról, hogy az anyagot más termék előállításához közvetlenül használja fel, amelynek során a sütőolaj a beépül a termékbe. A módosítás értelmében a gyártó jogosult a nyilvántartást a forgalomba hozott helyett a készletre vett körforgásos termékről vezetni. Ebben az esetben az EPR-díj is a készlet után fizetendő. A módszertan negyedévente módosítható.
A gyártó az egyes tárgynegyedévekre vonatkozó adatszolgáltatásának tartalmát legkésőbb a tárgyévet követő év március 31-éig módosíthatja. Eddig a határidő a számla kézhezvételétől számított 15 nap volt.
A módosító rendelet ezen túl is számos változást eredményez az EPR szabályozásban – szögezi le a LeitnerLeitner. Ezek vizsgálatába érdemes szakértőket is bevonni. Mivel a kötelezettségek megsértése esetén az illetékes hatóság hulladékgazdálkodási bírságot szabhat ki, de a körforgásos termék forgalomba hozatalát fel is függeszthetik, az új szabályok értelmezését nem szabad félvállról venni - figyelmeztetett Ágoston Krisztián, a cég tanácsadója.
A MEKH számítja ki a díjakat
A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) a hulladékgazdálkodással kapcsolatos feladatait a Hulladéktörvény alapján végzi – válaszolták megkeresésünkre az EPR-díjak meghatározását előkészítő hatóságnál. A díjjavaslatok kidolgozásánál a MEKH - az irányadó törvényi és kormányrendeleti szabályok mellett - a vonatkozó rendeletet, valamint az ez alapján készült, nyilvános módszertani útmutatót vette figyelembe. A díjelőkészítési tevékenység mellett a MEKH rendeletben állapítja meg a B3 alkategóriájú hulladéklerakók (nem veszélyes, települési hulladék), illetve a már üzembe helyezett hulladékégetők egyes átvételi díjait is. Korábbi elemzések szerint a most bevezetett hazai EPR-díj magasabb az uniós átlagnál, az osztrák tételeket pedig többszörösen is meghaladja. Ezeket a Mohu Mol költségei alapján, negyed-, illetve fél évente vizsgálhatják felül, de szakértők inkább csak további emelkedésre számítanak.
Mától élesedik a kukakoncesszió is
Az EPR-díjfizetési kötelezettség mellett mától lép életbe a hulladékkoncesszió is. Ennek keretében a települési – lakossági, illetve ahhoz hasonló - szilárd hulladékok átvételét és előkezelését mostantól 35 évig a Mol Mohu Mol nevű leányvállalata irányíthatja. Ennek fejében a céghez folynak be - az évi 250 milliárdra becsült – EPR-díjbevételek, de a leválogatott anyagok értékesítésének haszna is a társaságot illeti. Az EPR-díjak becslések szerint 5 százalékponttal emelhetik az idei inflációt. Cserébe ugyanakkor mostantól a cég felelőssége a lakossági hulladékgyűjtés irányítása is, az általa alvállalkozóként bevont eddigi hulladékszállítók költségeinek megtérítése mellett. A Mohu Mol pályázatában tíz év alatt 185 milliárdos beruházást vállalt.
Újabb fémhulladékos panasz
A koncesszor értelmezésétől eltérően a szerelés közben – tehát nem roncsautóból - kikerülő alkatrészek nem tartoznak az új rendszer hatálya alá – véli a most megjelent rendelet tervezetéhez fűzött, az illetékes kormánytagoknak és az államtitkárnak elküldött, nyilvánosan is közzétett válaszában a Hulladékgazdálkodók Országos Szövetsége. Hasonlóképp az elektromos berendezések alkatrészei kapcsán sem találják helyénvalónak a „vélelemre”, illetve „szemrevételezésre” vonatkozó módosítási javaslatokat. A fémkereskedelmi törvény – többek között az ukrajnai háborúra hivatkozó - módosításait nem előzte meg szakmai egyeztetés. Szerintük a hulladéktörvény módosítása, amely nem teszi kötelezővé a koncessziós társaságnak az összes kapcsolódó engedély megszerzését, ellentétes az Alkotmánybíróság korábbi, kapcsolódó határozatával. Sem a jogszabályokból, sem pedig a koncessziós kiírásból nem vezethető le a természetes személyek által értékesített fémhulladékok államosítása és koncesszióba adása – szögezik le hosszú levelükben.