A viteldíj 300 forintról 400 forintra nő, míg az alapdíj 700 forintról 1000 forintra változik, az idővel arányos egységdíj pedig a percenkénti 75 forint helyett 100 forint lesz. A Budapesten túli utazás esetén a visszaút is fizetendő - derül ki a jövő heti Fővárosi Közgyűlésre készült előterjesztésből.
Mint arról korábban beszámoltunk a fővárosi taxisok több demonstrációt is szerveztek az elmúlt hónapokban, hogy rávegyék a városvezetést a díjemelésre. A taxi tarifát ugyanis hatósági árként csak a fővárosi önkormányzat emelheti Budapesten.
Az elmúlt 9 évben összesen egyszer emelték a taxistarifát 20 forinttal. Ha ez évente ismétlődött volna, akkor ma 480 forint lenne a kilométerdíj. Ennél csak egy évi „emeléssel” kértek többet a taxisok: 500 forintot kilométerenként. - A pandémia és a 2017 óta felgyülemlett 15 százalékos infláció miatt nem kérhetnek kevesebbet – magyarázta lapunknak korábban Horacsek Róbert, a taxis demonstráció egyik szervezője. Arra is felhívta a figyelmet, hogy a személyfuvarozóknak rengeteg szabálynak, előírásnak kell megfelelniük, kezdve a használt kocsik 10 évben maximált korától, a kötelező sárga színen át a hatósági árig.
500 forintos viteldíjat akarnak a taxisokA fővárosi önkormányzat tavaly november óta tárgyalt a fuvarszervezőkkel és a taxis érdekképviseletekkel, de sokáig azzal hárították el a követelések teljesítését, hogy a személyfuvarozókra is érvényes a kormány veszélyhelyzeti tiltása, miszerint az önkormányzatok nem emelhetnek árakat. A taxisok erre a kormánytól kértek állásfoglalást ez ügyben. Az innovációs minisztérium pedig azt válaszolta, hogy rájuk nem vonatkozik a tiltó rendelet.
Karácsony Gergely főpolgármester februárban azt ígérte, hogy folytatják a tárgyalásokat a hivatalos taxis szervezetekkel egy méltányos emelés érdekében. A városvezető arra nem tért ki, hogy mennyi lenne szerinte a méltányos emelés.
A jövő heti közgyűlés elé kerülő javaslat a fentieken túl azt is tartalmazza, hogy a személyfuvarozás csak legalább 55 KW teljesítményű Euro 5 környezetvédelmi besorolású személygépkocsival végezhető 2023 végéig. (A hibridekre és az elektromos autókra a kormányrendelet vonatkozik.) Ezt követően új jármű esetén csak Euro 6 vagy annál is szigorúbb besorolású használható erre. Minden taxiban kell lennie bankkártya leolvasónak és kötelező lesz elfogadni a kártyás fizetést. A taxik mozgásáról 2025 januárjától valós idejű adatot kell szolgáltatni a fővárosi közlekedésszervező cégnek.
A tárgyalások azonban nem zárultak le, mivel a felek egy automatikus árkövetési rendszert alakítanának ki a jövőben, ám az erre vonatkozó árképletben még nem sikerült megegyezni – mondta el a Népszavának Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes.