;

Budapest;tarifa;Fővárosi Közgyűlés;taxisok;

- 500 forintos viteldíjat akarnak a taxisok

Részben nyitott ajtókat döngetnek. A fővárosi önkormányzat tavaly november óta tárgyal a fuvarszervezőkkel és a taxis érdekképviseletekkel.

Több mint másfélszeresére emelnék a viteldíjat a taxisok. Kérésük alátámasztására szerdán délben sárga gyűrűbe vonták a Városházát, majd hosszas dudálással „kopogtattak be” a hivatal épületébe, ahol végül átadták Kiss Ambrus főpolgármester-helyettesnek a 600 aláírással hitelesített petíciójukat.

Ezzel egy időben a Hősök terén is demonstrációt tartottak. A szervezők több száz résztvevőre számítottak előzetesen, ha ennyien nem is, de látványosan sok sárga autó gyűlt össze a Városháza körüli utcákban, míg a Hősök terén másfél tucatnyi taxi ment ki.

„Az elmúlt 9 évben összesen egyszer emelték a taxistarifát 20 forinttal. Ha ez évente ismétlődött volna, akkor ma 480 forint lenne a kilométerdíj. Ennél csak egy évi „emeléssel” kérünk többet: 500 forintot kilométerenként. Az alapdíj maradna 1000 forint”

– válaszolta a Népszava kérdésére Horacsek Róbert, a szerdai taxis demonstráció egyik szervezője, aki nem tagadta: a jelenlegi 300 forinthoz képest ez jelentős tarifaemelésnek tűnhet, de a pandémia és a 2017 óta 15 százalékos infláció miatt nem kérhetnek kevesebbet. Arra is felhívta a figyelmet, hogy a személyfuvarozóknak rengeteg szabálynak, előírásnak kell megfelelniük, kezdve a használt kocsik 10 évben maximált korától, a kötelező sárga színen át a hatósági árig. A járvány elmúlt két éve alaposan megritkította a taxistársadalmat, sokan más pénzkereset után néztek, de a megmaradók is eltűnhetnek, ha a régi áron kell szolgáltatniuk. Elvégre az üzemanyag ára a jelenlegi befagyasztott szinten is 40 százalékkal drágult 2017 óta, míg a taxizásra használható autók ára 2 millióval emelkedett – sorolja az áremelés indokait Horacsek Róbert.

Részben nyitott ajtókat döngetnek. A fővárosi önkormányzat tavaly november óta tárgyal a fuvarszervezőkkel és a taxis érdekképviseletekkel. A most demonstráló taxisok azonban úgy érzik, ezek a szervezetek nem őket, hanem különféle lobbiérdekeket képviselnek. Ezenfelül kétségbe vonták, hogy a személyfuvarozókra is érvényes a kormány veszélyhelyzeti tiltása, miszerint az önkormányzatok nem emelhetnek árakat. A főváros ugyanis eddig erre hivatkozva utasította el a kérésüket. A taxisok a kormánytól is állásfoglalást kértek ez ügyben. Az innovációs minisztérium keddi levelében megerősítette álláspontjukat: a személyfuvarozókra nem vonatkozik a veszélyhelyzeti, áremelést tiltó rendelet.

„A mai taxis demonstráció előtt a kormány hirtelen engedélyezte a taxis díjak emelését”

– írta közösségi oldalán Karácsony Gergely főpolgármester, aki azt javasolta, hogy „folytassák a tárgyalásokat a hivatalos taxis szervezetekkel és állapodjanak meg egy méltányos emelésben”. A városvezető arra nem tért ki, hogy mennyi lenne szerinte a méltányos emelés. A konszenzusos javaslatról a Fővárosi Közgyűlés dönt majd. Mindemellett elismeri, hogy „a taxisok igénye sok szempontból jogos”: az infláció „döbbenetes mértékű”. A fővárosi önkormányzat ugyanakkor 2020-ban 70 százalékos kedvezményt adott a taxis drosztdíjból, ami több százmilliós bevételkiesést jelentett Budapestnek.

A magyar kormány propagandáját a fasiszta Németországéhoz hasonlította egy vezető finn európai parlamenti képviselő.