Ahová BMW-gyárat telepítenek, ott rohamosan elindul a fejlődés: Kelet-Bajorország például a legszegényebb régióból Németország leggazdagabbjává vált az autóipari beruházásnak köszönhetően – mondta tegnap Debrecenben, az üzem alapításával kapcsolatos szerződések ünnepélyes aláírása előtt Oliver Zipse, a BMW GROUP igazgatótanácsának gyártásért felelős tagja.
Mint ismeretes, a konszern Debrecen mellett, Kismacs és Nagymacs között, egy négyszáz hektáros területen létesít üzemet, évente 150 000 járműves gyártókapacitással, s több mint 1000 új munkahely létrehozásával. A cégcsoport a világ negyven országában van jelen, tavaly 2,4 millió gépjárművet értékesítettek, ebből 1,1 milliót Európában – vagyis ez a kontinens a legnagyobb piacuk. Az új helyszín keresését két évvel ezelőtt kezdték meg, s a szigorú kiválasztási folyamatban 160 lehetséges helyszín került górcső alá. Debrecen egyebek mellett azért győzött, mert a térség versenyképes, jó az infrastruktúra, megfelelő méretű a terület, s nagyon pozitív volt a hatóságok hozzáállása – mondta az igazgatótanács tagja.
A telek előkészítését jövő év elején kezdik meg – addigra a város felvásárolja az ehhez szükséges területeket, majd a BMW birtokába adja: az adásvételről szóló szándéknyilatkozatot szintén a tegnapi ünnepségen írták alá, de részleteket nem közöltek róla. A szinte automata, gépekre, robotokra és emberi munkaerőre alapozó gyár építése 2019. őszén indul, addigra a tervek szerint kiépül az infrastruktúra, elkészülnek az új közúti csomópontok, korszerűsítik a konténerterminált, villamosítják az odavezető vasútvonalat, s új telekommunikációs központokat hoznak létre. Oliver Zipse bemutatta a debreceni gyár új vezetőjét, Michele Melchiorre-t, aki közösségi profilja szerint eddig a BMW senior alelnöki posztját töltötte be.
Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter megköszönte a német beruházóknak, hogy a szemüknek hittek és nem másnak, amikor Magyarországot választották. - A tény, hogy itt építik fel új gyárukat, annak a magyar gazdaságnak az elismerése, amely Európa legalacsonyabb adóival, legrugalmasabb Munka törvénykönyvével, a német mintára bevezetett duális szakképzéssel és az átszervezett felsőoktatással vonzza a befektetőket - mondta. Szavai szerint az autóipar hazánk gazdaságának gerincoszlopa: tavaly a több mint kilencven százalékban exportra irányuló ágazat termelési értéke meghaladta a 8000 milliárd forintot, s az idén várhatóan 9000 milliárd fölé kúszik. Szavai szerint a BMW ezt a lendületet viszi tovább, hozzásegítve a magyar gazdaságot, hogy növekedésének üteme meghaladja a 4 százalékot. A német cég „láthatatlan partnerként” eddig is jelen volt nálunk: tavaly 90 hazai vállalattól 450 milliárd forintnyi terméket vásárolt és épített be modelljeibe – mondta a külügyi tárca vezetője. Hozzátette: kormányzati döntés született arról, hogy a magyar állam 12 milliárd 322 millió 500 ezer forintnyi készpénzzel járul hozzá a gyár megvalósításához, de szavai szerint ez busásan meg fog majd térülni. Szijjártó Péter bejelentette: új műszaki képzések indulnak a Debreceni Egyetem karain és a középiskolákban, ösztöndíjprogramot dolgoznak ki. Az innovációs minisztériummal, s annak vezetőjével, Palkovics Lászlóval együtt pedig hamarosan egy olyan programmal rukkolnak elő, amely hazánk versenyképességét jelentős mértékben fokozza – tette hozzá.
Papp László, Debrecen polgármestere azt hangsúlyozta, hogy a BMW-vel kötött szerződést az önkormányzat tagjai egyhangúlag támogatták, nem volt kormánypárti és ellenzéki, csak egy közös érdek. Szerinte nemcsak a város, hanem egész Kelet-Magyarország mindenre kiterjedő fejlődésének előmozdítását jelenti a gyár, Debrecen pedig ezzel belép a prémium kategóriájú városok körébe.