támogatás;Debrecen;BMW;autógyártás;

- A BMW szerint a fejlődés BMW-n érkezik

Több mint tizenkét milliárd forintot ad a magyar állam a debreceni BMW-gyár építéséhez. A kormány szerint ez busásan megtérül majd.

Ahová BMW-gyárat telepítenek, ott rohamosan elindul a fejlődés: Kelet-Bajorország például a legszegényebb régióból Németország leggazdagabbjává vált az autóipari beruházásnak köszönhetően – mondta tegnap Debrecenben, az üzem alapításával kapcsolatos szerződések ünnepélyes aláírása előtt Oliver Zipse, a BMW GROUP igazgatótanácsának gyártásért felelős tagja.

Mint ismeretes, a konszern Debrecen mellett, Kismacs és Nagymacs között, egy négyszáz hektáros területen létesít üzemet, évente 150 000 járműves gyártókapacitással, s több mint 1000 új munkahely létrehozásával. A cégcsoport a világ negyven országában van jelen, tavaly 2,4 millió gépjárművet értékesítettek, ebből 1,1 milliót Európában – vagyis ez a kontinens a legnagyobb piacuk. Az új helyszín keresését két évvel ezelőtt kezdték meg, s a szigorú kiválasztási folyamatban 160 lehetséges helyszín került górcső alá. Debrecen egyebek mellett azért győzött, mert a térség versenyképes, jó az infrastruktúra, megfelelő méretű a terület, s nagyon pozitív volt a hatóságok hozzáállása – mondta az igazgatótanács tagja.

A telek előkészítését jövő év elején kezdik meg – addigra a város felvásárolja az ehhez szükséges területeket, majd a BMW birtokába adja: az adásvételről szóló szándéknyilatkozatot szintén a tegnapi ünnepségen írták alá, de részleteket nem közöltek róla. A szinte automata, gépekre, robotokra és emberi munkaerőre alapozó gyár építése 2019. őszén indul, addigra a tervek szerint kiépül az infrastruktúra, elkészülnek az új közúti csomópontok, korszerűsítik a konténerterminált, villamosítják az odavezető vasútvonalat, s új telekommunikációs központokat hoznak létre. Oliver Zipse bemutatta a debreceni gyár új vezetőjét, Michele Melchiorre-t, aki közösségi profilja szerint eddig a BMW senior alelnöki posztját töltötte be.

Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter megköszönte a német beruházóknak, hogy a szemüknek hittek és nem másnak, amikor Magyarországot választották. - A tény, hogy itt építik fel új gyárukat, annak a magyar gazdaságnak az elismerése, amely Európa legalacsonyabb adóival, legrugalmasabb Munka törvénykönyvével, a német mintára bevezetett duális szakképzéssel és az átszervezett felsőoktatással vonzza a befektetőket - mondta. Szavai szerint az autóipar hazánk gazdaságának gerincoszlopa: tavaly a több mint kilencven százalékban exportra irányuló ágazat termelési értéke meghaladta a 8000 milliárd forintot, s az idén várhatóan 9000 milliárd fölé kúszik. Szavai szerint a BMW ezt a lendületet viszi tovább, hozzásegítve a magyar gazdaságot, hogy növekedésének üteme meghaladja a 4 százalékot. A német cég „láthatatlan partnerként” eddig is jelen volt nálunk: tavaly 90 hazai vállalattól 450 milliárd forintnyi terméket vásárolt és épített be modelljeibe – mondta a külügyi tárca vezetője. Hozzátette: kormányzati döntés született arról, hogy a magyar állam 12 milliárd 322 millió 500 ezer forintnyi készpénzzel járul hozzá a gyár megvalósításához, de szavai szerint ez busásan meg fog majd térülni. Szijjártó Péter bejelentette: új műszaki képzések indulnak a Debreceni Egyetem karain és a középiskolákban, ösztöndíjprogramot dolgoznak ki. Az innovációs minisztériummal, s annak vezetőjével, Palkovics Lászlóval együtt pedig hamarosan egy olyan programmal rukkolnak elő, amely hazánk versenyképességét jelentős mértékben fokozza – tette hozzá.

Papp László, Debrecen polgármestere azt hangsúlyozta, hogy a BMW-vel kötött szerződést az önkormányzat tagjai egyhangúlag támogatták, nem volt kormánypárti és ellenzéki, csak egy közös érdek. Szerinte nemcsak a város, hanem egész Kelet-Magyarország mindenre kiterjedő fejlődésének előmozdítását jelenti a gyár, Debrecen pedig ezzel belép a prémium kategóriájú városok körébe.   

Mi történt a magyar autóiparral?A magyar járműgyártás az idén először mínuszba került és többéves távlatban is egyre gyengébbek a számok - állapította meg a magyar ipari teljesítmény részletes számai alapján Németh Dávid, a K&H Bank vezető makrogazdasági elemzője. Az ipar a KSH szerint ugyan 1,5 százalékos éves növekedést ért el augusztusban, ám ezen belül az autógyártás 6,9 százalékkal esett vissza. A nyolchavi adatok szerint az autógyártás 0,7 százalékkal csökkent éves szinten, és először került negatív tartományba az idén. Az elmúlt években a magyar autógyártás növekedése lelassult. 2015-ben a magyar autógyártás még 16 százalékkal nőtt, az uniós 7,2 százalékkal szemben. Az idei első félévben az uniós adat 1,6 százalékos növekedést mutatott, szemben az 1,3 százalékos magyar növekedéssel. Ráadásul a globális autógyártás  - amelyben egyre meghatározóbb Kína szerepe -, 2,2 százalékkal nőtt. Kína részesedése 2002-ben mindössze 6 százalékos volt a világpiacon, ez 2017-re 30 százalékra nőtt. Közben az EU részesedése 33-ról 23 százalékra, Japán és Dél-Koreáé együttesen 22-ről 14 százalékra esett vissza, Észak-Amerikáé pedig 28-ról 18 százalékra mérséklődött. Az EU egyelőre több autót exportál, mint amennyit fogyaszt, ez kedvező a magyar piac szempontjából és az új magyar kapacitásoknak is van helye – mondta Németh Dávid.

A fővárosban legföljebb az adóra elég a családok otthonteremtési kedvezménye, vidéken egy fél szoba is kijöhet belőle.