klímaváltozás;építészet;várostervezés;kultúramenedzsment;Paradigma Ariadné;

Molnár Szabolcs, Smiló Dávid és Csóka Attila Róbert építészek

„Az épületeknek nemcsak funkciójuk, jelentésük is van”

Vajon melyek napjaink legfontosabb építészeti trendjei, és egyáltalán kijelenthető az, hogy léteznek manapság fő irányzatok? Illetve hogyan alakít át egy építmény vagy épület egy közteret? A kérdésekre a 2016-ban indult, Paradigma Ariadné nevű építésziroda három alapítója, Smiló Dávid, Molnár Szabolcs és Csóka Attila Róbert adott választ, akik a saját innovatív projektjeiből is hoztak példákat.

Különleges helyre beszéltük meg az interjút: a Mammut 1. harmadik emeletén található Kollab nevű közösségi térbe, melynek falait, oszlopait sárga színű hullámlemezek borítják, az egyik felében pedig Salgó polcok sorakoznak, rajtuk különféle növényekkel. Mindezt a Paradigma Ariadné építésziroda csapata álmodta meg, amely elsősorban házakat és belső tereket tervez, másrészt az építészeti kultúramenedzsment jegyében a témával kapcsolatos kiállításokat rendez, előadásokat tart, és könyvkiadással is foglalkozik, együttműködve kulturális intézményekkel, kreatív ügynökségekkel és önkormányzatokkal is. Ők képviselték hazánkat 2021-ben a 17. Velencei Építészeti Biennálén az Other­nity című kiállítással, melyen azt mutatták be, miként lehet bánni a modern épített örökségünkkel.

– Mi nem pusztán épületeket tervezünk, hanem szeretjük a tudást a közönséggel is megosztani. Elmélyült ismeretünk van a szocialista építészetről, és általában az európai és amerikai építészetelméletről, és ezt a tudásunkat hasznosítjuk az építészettel kapcsolatos kulturális projektjeinkben, de sokszor a házak tervezése során is – mondja Smiló Dávid. Hozzáteszi, itthon a szakmabeliek korlátozottan foglalkoznak építészetelmélettel, nem hisznek benne, hogy lehet a piacon hasznosítani ezt a tudást, de ha megnézzük, hogy egy épület hogyan hat az azt körülvevő térre, annak a megélésére, akkor belátható, hogy van értelme ezt az ismeretet beépíteni a tervezésbe. – Építészettel foglalkozunk, de ezt szerencsére elég szélesen értelmezzük, és nem félünk elmenni a határterületekig. Átlépni azokat jellemzően nem szoktuk, de a kapcsolódó témákban is otthonosan mozgunk – teszi hozzá Csóka Attila Róbert.

Kollab közösségi tér, Mammut I.

Átnemesül a hullámlemez

– Nálunk nincsenek tabuk, ami ebben a térben is látható az alkalmazott anyagok tekintetében – mondja Smiló Dávid, majd mutatja a Kollab falain és oszlopain elhelyezett sárga hullámlemezeket, hozzátéve: az inkább a hétvégi házak kertjeinek végében található kamrák és sufnik lesajnáltabb anyaga. – Ha azonban a lemezre önmagára, a saját szépségére tekintünk, és nagy felületen elhelyezzük egy pláza belső terében, amiben más anyagok is vannak, akkor máris átnemesül, és jelentést kezd el hordozni – mondja Smiló, majd Molnár Szabolcs hozzáteszi: például olyan laza, fiatalos hangulatot kelt, mint Berlin valamelyik kulturális helyszínének vagy szórakozóhelyének enteriőrje.

Életet ment a gombolyag

Az építésziroda a nevét Ariadnéról, a krétai királylányról kapta, aki segített Thészeusznak, hogy kitaláljon a labirintusból, miután megölte a Minótauruszt odabent. – Ariadné nevére egy számunkra fontos építészeti tanulmányban leltünk rá, melyet Beatriz Colomina spanyol-amerikai teoretikus írt, és az antik történetnek egy érdekes olvasatát adta – mondja Smiló, majd folytatja: – A krétai labirintust Daidalosz tervezte, akit aztán a fiával, Ikarosszal bezártak az építménybe, melyből nem találtak ki. A kutató szerint így felmerül a kérdés: miféle építész az, aki nem találja a kivezető utat a saját építményéből? Colomina viszont rávilágít arra, hogy a történetben van egy másik főszereplő is, Ariadné, aki úgy segít Thészeusznak, hogy fonalat ad neki, melyet kigombolyítva a görög harcos ki tud jutni az építményből, vagyis ezáltal tudja értelmezni a teret. Colomina szerint ezért inkább Ariadnéé az első igazi építészeti tett, hiszen sokkal fontosabb a labirintus építésénél az épített környezet értelmezése.

A Paradigma Ariadné sem csak a munka daidaloszi részét végzi el a projektjeiben, azaz nem pusztán házakat tervez, hanem az épített környezetet is értelmezi, így a téma kapcsán kiállításokat, szakmai eseményeket szervez, és könyveket ad ki. – Az épületeknek nemcsak funkciójuk, hanem jelentésük is van, hiszen kapcsolódnak a történelemhez, amit mi szeretünk felgöngyölíteni, megérteni, és kapcsolódni hozzá – mondja Molnár Szabolcs. – Amikor belefogunk egy épület, belső tér vagy kiállítás tervezésébe, akkor feltesszük a kérdést, hogy mit jelent majd a kész projekt, vagyis nem csak az adott feladatot és a megrendelő igényeit nézzük.

Építész mint generális

A Paradigma Ariadné tehát örömmel tanulmányozza egy-egy épület vagy környezet történetét, de megkérdeztük tőlük azt is, hogy vajon melyek napjaink legfontosabb építészeti trendjei, és egyáltalán kijelenthető az, hogy léteznek manapság fő irányzatok? – Elmúltak azok az idők, amikor egy bizonyos irányzat uralkodott az építészetben. Szóval nem az van, mint amikor megjelent a modern mozgalom az 1920-as években, és az 1970-es évekig teljes gőzzel ment, és letarolta az egész világot, majd utána jött a posztmodern, ami egyébként nem is volt olyan teljes körű – mondja Smiló. Kiemeli azonban, hogy

napjaink építészetére hatnak bizonyos jelenségek, mint a klímakrízis, vagy hogy Európa-szerte a már létező épületek felértékelődnek. 

– Csak az anyagot pocsékoljuk, ha lebontunk, majd újraépítünk egy ingatlant, persze a piac pont ennek az ellentétét akarja, mert attól működik a gazdaság. Ezzel párhuzamosan van egy populista vonulat Európában és az Egyesült Államokban, hogy a politika szereti a régi épületeket hangsúlyozni, renoválni, vagy ha korábban lerombolták azokat, akkor újraépíteni – mondja Smiló. Hozzáteszi, napjainkra az építészről kialakult kép is átalakult, hiszen míg korábban egy szakembernek mindenhez is kellett értenie, addig manapság, akárcsak egy generálisnak, jól kell tudnia irányítania a csapatát, melyben a szereplők az egyes szak­ágak expertjei. A Paradigma Ariadné például Terézvárosnak készített területfejlesztési koncepciót, melyhez minden olyan tudásukra szükség volt, amellyel a víziójukat meg tudják valósítani a jövőben.

Emellett az építészet szerepe is kezd megváltozni: Csóka szerint a digitalizáció és a közösségi média hatására az emberek inkább a Facebookon találkoznak és osztják meg egymással véleményüket, így lényegesen csökken az olyan helyek szerepe – például piac, közösségi ház –, ahol ezt korábban megtették. Ha azt nézzük, hogy az emberek napi nyolc-tíz órát töltenek az online térben, akkor az építészet tényleg elveszti a korábbi funkcióját. Egy olyan elemi szintre jut vissza, mint a kezdetekben: megvéd minket az esőtől, a széltől és a naptól.

Blaha Lujza emléke

Egy jól kitalált építmény viszont még valamire képes: átalakíthatja a környezetéről alkotott képet. Ez történt a Paradigma Ariadné egyik projektje során is, amikor

a veszprémi Haszkovó-lakótelepen helyeztek el a panelek szomszédságában színes installációkat, melyek közül egy halvány rózsaszín például egy emberi arcot, míg a lila egy templomtornyot mintázott, és új értelmezési réteget adott a lakóknak a lakóterükkel kapcsolatban. 

– Ez a projekt az Európa Kulturális Főváros pályázatnak az előkészítő kiállítása volt, és azt mutatta be, mi az, ami hiányzik a lakótelepről. Az installációkat bútorként lehetett használni, a járókelők akár le is ülhettek rájuk, és volt rajtuk egy QR-kód, melyet ha leolvastak, akkor egy audioguide indult el a telefonjukon, amely elmagyarázott nekik egy érdekes aspektust a lakótelep építészetével kapcsolatban.

– Az egyik kedvenc gondolkodónk, Aldo Rossi olasz építész szerint ezek a városi műtárgyak (urban artifacts) szervezik lényegében a városok köztereit, és hatnak a kollektív memóriára – mondja Molnár Szabolcs, hozzátéve: lehet ez egy hegy, szikla, folyó, színház vagy egyetem is. – Az adott dolog formája és a helye a fontos, a funkciója lehet bármi. A kedvenc budapesti példám a Blaha Lujza tér, amelynek a formája azért olyan, amilyen, mert régebben ott volt a Nemzeti Színház, csak felrobbantották, a tér pedig azért Blaha Lujza nevét viseli, mert ő is a Nemzeti Színházban lépett fel.

Ha a liberális polgári demokráciát (ma döntően a radikális jobboldalról) komoly társadalmi bázisú támadások érik, heves háborúk robbannak ki, folyamatosan gazdasági válságok fenyegetnek, és a politika új világrend kialakulásáról beszél, nehéz tagadni, hogy valami nagyon változni akar. Nem meglepő tehát, hogy intenzívebbé vált a fejlődési alternatívák keresése, megfogalmazása. És születnek már pozitív jövőképek is.