légiközlekedés;zuhanás;repülőgép-szerencsétlenség;Air India;

A lezuhant repülőgép 2025. június 12-én

Még korai következtetéseket levonni az indiai gép katasztrófájáról a cég vezérigazgatója szerint

Elsőre minden rendben lévőnek tűnik - azonban sok még a megválaszolatlan kérdés. 

Az Air India vezérigazgatója arra kérte a nyilvánosságot, hogy ne vonjanak le idő előtti következtetéseket a június 12-én bekövetkezett repülőgép-szerencsétlenséggel kapcsolatban, mivel a vizsgálat még folyamatban van – derült ki egy belső körlevélből, amelyről a Reuters számolt be.

A vállalat vezetője kiemelte: „Az előzetes jelentés nem nevezett meg konkrét okokat, illetve nem fogalmazott meg javaslatokat, ezért mindenkit arra kérek, hogy ne vonjon le idő előtti következtetéseket, mert a vizsgálat még tart.”

A balesetben érintett Air India Boeing 787-8 Dreamliner az Egyesült Királyságba tartott, amikor az északnyugat-indiai Ahmedabad városában lezuhant. A repülőgépen 230 utas – 169 indiai, 53 brit, hét portugál és egy kanadai –, valamint 12 fős személyzet tartózkodott. A balesetben 241-en vesztették életüket, és további 19 ember is meghalt a földön, amikor a gép a helyi orvosi egyetem campusára zuhant. Egy ember túlélte a szerencsétlenséget.

A vezérigazgatói emlékeztető kitért arra is, hogy a vizsgálat nem tárt fel semmiféle műszaki vagy karbantartási rendellenességet, a szükséges szervizelési munkálatokat elvégezték, és sem a Boeingnek, sem a hajtóműgyártó GE-nek nem szükséges azonnali intézkedéseket hoznia. Campbell Wilson vezérigazgató jelezte: a pilóták a felszállás előtt elvégezték a kötelező alkoholtesztet, egészségi állapotukkal kapcsolatban nem merült fel aggály. A repülőgépet Sumeet Sabharwal, 56 éves kapitány irányította, aki 15 638 repült órával rendelkezett, valamint oktatópilótaként is dolgozott. Másodpilótája, a 32 éves Clive Kunder 3 403 órát repült.

Egy, a vizsgálatot kommentáló szakértő szerint az üzemanyag-leállítási kapcsolásokra és a pilótafülkében hallható hangokra alapozva felmerült a lehetősége annak, hogy a katasztrófa a pilótafülkében végrehajtott cselekmények – akár öngyilkosság – következménye lehetett. Az ALPA India, amely az indiai pilótákat képviseli a montreali székhelyű Nemzetközi Légitársasági Pilóták Szövetségén belül, elutasította a pilótahibára vonatkozó feltételezéseket, és hangsúlyozta, hogy „pártatlan, tényszerű vizsgálatra” van szükség.

Harmadik napja tartanak a zavargások. Volt, hogy több tucat szélsőjobbos fiatal üvegekkel dobálta meg a rendőröket, akik aztán gumilövedékekkel oszlatták a tömeget.