India;öngyilkosság;légikatasztrófa;

A lezuhant repülő roncsai június 13-án

A pilóta öngyilkossága miatt zuhanhatott le az Air India repülőgépe

Az indiai pilótaszövetség szerint azonban a vizsgálat jelen szakaszában felelőtlenség ilyen vádakat megfogalmazni.

Lapunk is beszámolt róla, hogy az indiai légibaleset-vizsgáló hivatal (AAIB) szombaton közölt előzetes jelentése szerint az Air India légitársaság repülőgépének júniusi katasztrófáját az okozhatta, hogy a hajtóművek üzemanyag-szabályozó kapcsolója „kikapcsolás” állásba került, aminek következtében megszűnt mindkét hajtómű üzemanyag-ellátása. Csakhogy az indiai NDTV beszámolója szerint ez véletlenül nem történhetett meg, így felmerült hogy az egyik pilóta öngyilkos lett, a repülőgépen és a földön összesen 260 embert rántva magával a halálba.

A portálnak Mohan Ranganathan kapitány, India egyik vezető repülési szakértője nyilatkozott, aki az üzemanyag-leállítási kapcsolásokra és a pilótafülkében hallható hangokra hivatkozva arra utalt, hogy a katasztrófa a pilótafülkében végrehajtott cselekmények, akár öngyilkosság következtében történhetett meg. Ezzel most először merül fel, hogy a tömegszerencsétlenséget valamelyik pilóta okozhatta. „Abszolút” - jelentette ki a szakember az NDTV kérdésére, hogy eszerint a pilóták egyike szándékosan kapcsolta-e le az üzemanyag-ellátást, tudatában annak, hogy ez balesetet okozhat. Mint mondta, az üzemanyag-ellátás kikapcsolását ugyanis csak manuálisan lehet elvégezni. 

„Ez nem történhet automatikusan, de még áramkimaradás esetén sem, mert az üzemanyag-választók nem csúszó típusúak. Úgy tervezték őket, hogy egy résben maradjanak, és ki kell húzni őket, hogy fel vagy le mozgassuk őket. Így nem merül fel annak a lehetősége, hogy véletlenül kikapcsolódjanak. Mindenképpen szándékos kézi vezérléssel állították őket „ki” állásba” - mondta a szakember.

Mohan Ranganathan arról is beszélt, hogy tudomása szerint a lezuhant repülőgép kapitánynak van kórtörténete és a baleset előtt hosszabb betegszabadságon is volt, de hogy pontosan miben szenvedett, az nem derült ki a cikkből. Más magyarázatot mindenesetre a szakértő már csak azért sem tudott elképzelni a szándékosságon kívül, mert a pilótafülke hangrögzítője szerint az egyik pilóta megkérdezte a másiktól, hogy „miért tette ezt?” Mire azonban a másik tagadta, hogy kikapcsolta volna az üzemanyag-ellátást. A szakember megjegyezte, hogy egyébként minden pilótának kötelező fejhallgatót használnia felszállás és leszállás közben, így a pilótafülke hangrögzítőjének a mikrofonok alapján egyértelműen jeleznie kellene, hogy a hang a kapitánytól, vagy a másodpilótától származik-e, így jelenlegi tudósítást mindezzel együtt elégtelennek érzi. Azt viszont tudni lehet - folytatta -, hogy a pilótafülke-eljárások szerint a repülő pilóta a balesetkor Clive Kunder elsőtiszt volt, aki felszállás közben mindkét kezét a kormányoszlopon tartotta. A felügyelő pilóta Sumeet Sabharwal kapitány volt, aki azonban szabad kezet kapott. Mohan Ranganathan szerint ez kulcsfontosságú részlet lehet. „A jelentés egyértelműen kimondja, hogy a kapitány volt a felügyelő pilóta, a másodpilóta pedig a repülő pilóta” - közölte.

Mohan Ranganathan nyilatkozata alaposan felkavarta a nyilvánosságot, ugyanis az Indiai Kereskedelmi Pilóták Szövetsége ezt követően közleményt adott ki, amelyben lényegében elhatárolódtak a szakember szavaitól. A Hindustan Times szerint úgy fogalmaztak, a vádak szerintük „mélységesen érzéketlenek”, továbbá spekulációnak, valamint alaptalan és burkolt gyanúsításnak minősítették azokat. Szerintük „ebben a szakaszban semmilyen alapja sincs egy ilyen állításnak, és egy ilyen súlyos vádra hivatkozni hiányos vagy előzetes információk alapján nemcsak felelőtlen, de mélységesen érzéketlen az érintett egyénekkel és családokkal szemben”. Azt is közölték, hogy a pilóta hibájára vagy öngyilkosságra való bármilyen utalás „ellenőrzött bizonyítékok hiányában az etikai jelentéstétel súlyos megsértése és a szakma méltóságának csorbítása”.

Mint ismert, az Air India Egyesült Királyságba tartó Boeing 787-8 Dreamliner típusú gépe június 12-én zuhant le az északnyugati Ahmedabad városában. A repülőgépen 230 utas – 169 indiai, 53 brit, hét portugál és egy kanadai –, valamint 12 fős személyzet tartózkodott. India történetének egyik legsúlyosabb légi katasztrófáját egy ember élte túl. A repülőgép 241 halottja mellett 19 további ember is életét vesztette, amikor a repülőgép a helyi orvosi egyetem campusára zuhant.

Ha Ön is úgy érzi, segítségre lenne szüksége, hívja a krízishelyzetben lévőknek rendszeresített, ingyenesen hívható 116-123 vagy 06 80 820 111 telefonszámot! Ha öngyilkossági gondolatai vannak, kérjük, olvassa el ezt az oldalt! Amennyiben másért aggódik, ezt az oldalt ajánljuk figyelmébe.

Az ENSZ szerint az izraeli katonák szisztematikusan támadják a segélyért sorban álló palesztin polgári személyeket.