Az Air Indai légitársaság egyik repülőgépének júniusi katasztrófáját az okozhatta, hogy a hajtóművek üzemanyag-szabályozó kapcsolója „kikapcsolás” állásba került, aminek következtében megszűnt mindkét hajtómű üzemanyag-ellátása – áll az indiai légibaleset-vizsgáló hivatal (AAIB) szombaton közölt előzetes jelentésében.
Az Air India Angliába tartó Boeing 787-8 Dreamliner típusú gépe június 12-én zuhant le az északnyugati Ahmedabad városában. A repülőgépen 230 utas – 169 indiai, 53 brit, hét portugál és egy kanadai –, valamint 12 fős személyzet tartózkodott. India történetének egyik legsúlyosabb légi katasztrófáját egy ember élte túl.
Lezuhant egy Londonba tartó utasszállító Indiában 242 emberrel a fedélzeténA repülőgép a fölszállás és a lezuhanás között mintegy 30 másodpercig tartózkodott a levegőben. Az AAIB-jelentés összeállítói szerint
miután a repülőgép elérte a rekordsebességét, az 1-es és 2-es hajtómű üzemanyag-leállító kapcsolói egy másodpercen belül egymás után átálltak leállítás módba.
A dokumentum nem tért ki arra, hogy a kapcsolók hogyan kapcsolhattak leállítás állásba repülés közben. A jelentés alapján a kapcsolókat ugyan visszakapcsolták, de már nem sikerült felpörgetni a motorok teljesítményét, hogy megállítsák a süllyedést, miután a repülőgép elkezdett veszíteni a magasságából.
A repülés utolsó pillanatában a pilótafülke hangrögzítőjén hallani lehetett, amint az egyik pilóta megkérdezi a másiktól, hogy miért zárta el az üzemanyag-adagolót. „A másik pilóta azt válaszolta, hogy nem tette” – áll a jelentésben.
A hatóságok egyelőre nem találtak súlyos biztonsági kockázatra utaló nyomokat az Air India Boeing 787-esein, amelyek egyike lezuhant„Egy nehéz repülőgéppel félpályáról felszállni nekem eszembe nem jutott volna” – Megszólalt a repülésbiztonsági szakértő az indiai szerencsétlenség utánMegtalálták a lezuhant Air India-utasszállító második feketedobozát