India;légikatasztrófa;Air India;

Az üzemanyag-ellátás leállítása miatt zuhanhatott le júniusban az Air India Londonba tartó járata

Az előzetes jelentés szerint bár a kapcsolókat visszakapcsolták, már nem sikerült felpörgetni a motorok teljesítményét, hogy megállítsák a süllyedést.

Az Air Indai légitársaság egyik repülőgépének júniusi katasztrófáját az okozhatta, hogy a hajtóművek üzemanyag-szabályozó kapcsolója „kikapcsolás” állásba került, aminek következtében megszűnt mindkét hajtómű üzemanyag-ellátása – áll az indiai légibaleset-vizsgáló hivatal (AAIB) szombaton közölt előzetes jelentésében.

Az Air India Angliába tartó Boeing 787-8 Dreamliner típusú gépe június 12-én zuhant le az északnyugati Ahmedabad városában. A repülőgépen 230 utas – 169 indiai, 53 brit, hét portugál és egy kanadai –, valamint 12 fős személyzet tartózkodott. India történetének egyik legsúlyosabb légi katasztrófáját egy ember élte túl.

A repülőgép a fölszállás és a lezuhanás között mintegy 30 másodpercig tartózkodott a levegőben. Az AAIB-jelentés összeállítói szerint

miután a repülőgép elérte a rekordsebességét, az 1-es és 2-es hajtómű üzemanyag-leállító kapcsolói egy másodpercen belül egymás után átálltak leállítás módba.

A dokumentum nem tért ki arra, hogy a kapcsolók hogyan kapcsolhattak leállítás állásba repülés közben. A jelentés alapján a kapcsolókat ugyan visszakapcsolták, de már nem sikerült felpörgetni a motorok teljesítményét, hogy megállítsák a süllyedést, miután a repülőgép elkezdett veszíteni a magasságából.

A repülés utolsó pillanatában a pilótafülke hangrögzítőjén hallani lehetett, amint az egyik pilóta megkérdezi a másiktól, hogy miért zárta el az üzemanyag-adagolót. „A másik pilóta azt válaszolta, hogy nem tette” – áll a jelentésben.

A Telex úgy tudja, Aser Benjámin holttestének hazahozatalán a magyar diplomácia is dolgozik, miközben Kanadában élő édesapja, Aser Nátán Kijevben vagy Torontóban szeretne temetést a fiúnak.