ipar;beruházás;Debrecen;akkumulátorgyár;CATL;

Donald Trump vámháborúja miatt nem bővül tovább a debreceni akkumulátorgyár

Az első, eredetileg is bejelentett üzemet mindez nem érinti, télen már a sorozatgyártás is megindulhat. 

Határozatlan időre felfüggesztették a CATL debreceni akkumulátorgyárának második fázisára vonatkozó előkészületeket – értesült a Telex.

A portál információi szerint a döntést a Donald Trump által elindított vámháborúval kapcsolatos piaci bizonytalanságokkal vezetett. Mint kiderült, az építészi stáb több olyan tagját elbocsátották, akik a tervezési munkálatokban vettek részt.

Még 2022-ben jelentették be, hogy a kínai CATL, amely a világ legnagyobb akkumulátorgyártójának számít, mintegy 3000 milliárd forintnak megfelelő összegből egy 100 gigawattórás kapacitású üzemet létesít Debrecenben. A beruházás három ütemre lett felosztva, az első, körülbelül ezer milliárd forintos rész kivitelezése 2023-ban indult el. A magyar állam mintegy 340 milliárd forinttal támogatja a kezdeményezést – ez az összeg azonban szakaszonként jár, vagyis az első gyáregység után ennek csak egyharmada, és a vállalat a támogatási összeget még nem kapta meg.

A portál úgy tudja, hogy az első ütem jól halad, az épületek már elkészültek, a gyártósorok beszerelése folyamatban van, a próbagyártás az ősz folyamán, míg a sorozatgyártás várhatóan télen indulhat el. A vállalat folyamatosan keres új dolgozókat, az első gyáregység működtetéséhez hozzávetőlegesen kétezer emberre lesz szükség.

A CATL a közelmúltig annyira optimistán látta a piaci helyzetet, hogy az első fázis kivitelezésével párhuzamosan már el is kezdték a második ütem előkészítését. Az érintett területen régészeti feltárásokat végeztek, és az épületek tervezési munkálatai is zajlottak. A vállalat vezetői május közepén még arról beszéltek egy sajtóeseményen, hogy a második ütem kivitelezésének kezdetéről abban az esetben születik döntés, amikor az első egységben megindul a sorozatgyártás. Akkor még bizakodóan nyilatkoztak, kiemelve, hogy az előkészítési munkálatok folyamatosan zajlanak. A cég időközben megváltoztatta álláspontját, és szünetelteti a második gyáregység kivitelezésének előkészítését. 

Bár a debreceni üzemet elsősorban az európai piac kiszolgálására hozták létre, az esetleges amerikai vámintézkedések mégis érinthetik a gyárat, hiszen az Európában készült gépjárművek egy részét exportálják az Egyesült Államokba. Ha Trump valóban magas vámokat vet ki az európai autókra, az visszavetné az akkumulátorok iránti keresletet Európában.

A döntés meghozatalában az is szerepet játszhatott, hogy a CATL működéséhez szükséges környezethasználati engedély kapcsán indult per még mindig folyamatban van. Civil szervezetek több ponton kifogásolták az engedély kiadásának jogszerűségét, míg a kormányhivatal kitart amellett, hogy minden előírásnak megfelel az engedély. Az eljárás évek óta elhúzódik.

A portál kérdésére a CATL az alábbi választ küldte: „Annak érdekében, hogy a termelés a lehető leghamarabb megkezdődhessen, jelenleg teljes erőnkkel az első gyáregységünk befejezésére és a gyártás elindítására összpontosítunk. A második gyártóegység kivitelezésének megkezdéséről alapos mérlegelést követően születik majd döntés, szem előtt tartva a legújabb akkumulátortechnológiai újításokat és megrendelőink igényeit.”

Beszámolójában a Telex megjegyzi, hogy a  kínai cég első debreceni gyáregysége is óriásinak számít, és ha megkezdődik a termelés, akkor Európa egyik legnagyobb kibocsátású üzemévé válhat. A CATL az elmúlt időszakban az akkumulátorgyártás egyik legnagyobb nyerteseként jelent meg, piaci részesedése folyamatosan emelkedett, és mára közel 40 százalékos arányt ért el.

Az Orbán-kormány módosította a külföldiek részesedésszerzésére vonatkozó rendeletet, a most folyó üzletek sem kivételek.