kártérítés;MÁV;Összeomlás;jegyárak;

Mintegy 18 millió forint kártérítést fizetett eddig a MÁV a hétvégi összeomlás miatt

Ez az összeg csaknem fele annak, amit június elseje óta összesen kifizetett jegyár-visszatérítésként.

Közel annyi pénzt fizetett vissza az utasoknak a pünkösdi hosszú hétvégén történt vasúti káosz miatt a MÁV, mint amennyit a késési biztosítás június elsejei bevezetése óta minden más esetben összesen - derül ki a hvg.hu cikkéből, amit a MÁV-csoport adatai alapján közöltek, megjegyezve, ez még csak nem is a nagy vasúti leállás összes extra kiadása.

A kormányzati döntés értelmében a MÁV június elseje óta fizeti vissza a jegyek árának felét abban az esetben, ha a vonat több mint 20 percet késik. Miután a pünkösdi hétvégén a Budapest–Balaton fővonalon órákra összeomlott a vasúti közlekedés, erre a speciális esetre bejelentették, hogy a teljes jegyárat visszafizetik a károsultaknak.

A lap kérdésére a MÁV a következő tájékoztatást adta: „A késési biztosítás június 1-jei bevezetése óta mintegy 45 ezer jegy árának a fele, 10 ezernek pedig a 100 százaléka került visszatérítésre, ez utóbbi a már említett szombati napra vonatkozik. Összesen 36 millió forint feletti összeget fizettünk ki késési biztosításként, ennek közel a fele a pünkösdi hosszú hétvégével volt összefüggésben.”

Június elseje és harmadika között 9600 esetben térítették vissza a jegyár felét, összesen 10 millió forintot, a múlt hét második felében pedig nagyjából 8 millió forintot fizettek ilyen módon. 

A nagy vasúti káosz nem csak a kártérítések miatt okozott extra kiadást, ugyanis 300 buszt és sofőrt kellett kirendelni a leállás miatt. Hogy ez mekkora költséggel járt, arra azonban sem a Lázár János vezette Építési és Közlekedési Minisztériumtól, sem a MÁV-tól nem kaptak választ. Utóbbi annyit közölt, hogy a szombatról vasárnapra tartalékba rendelt mintegy 300 busszal és buszvezetővel kapcsolatban „felmerülő költségek elszámolása a vasúti közszolgáltatási szerződés keretei között rendezett”.

Meleg János, a Vasutasok Szakszervezetének elnöke a lapnak nyilatkozva tévútnak nevezte a jegyár visszafizetési rendszert, szerinte ugyanis jobb lenne, ha inkább megbízhatóan működne a szolgáltatás és időben eljuthatnának az utasok a célpontjaikhoz. „A közlekedés elsődleges szempontja a megbízhatóság, az ár másodlagos. Senkit sem vonz, hogy féláron késhessen – mindenki elfogadja a szabott árat, ha azért megbízhatóan, időre, pláne kulturált körülmények között célba juttatják” - fogalmazott.

A vámokat azonban elfogadták, mert bőven megvolt a minősített többség.