kiállítás;Fiatal Képzőművészek Stúdiója Egyesület;

Caspar David Friedrich: Vándor a ködtenger felett. 1818 körül. Hamburger Kunsthalle, olaj, vászon

- Caspar David Friedrich születésének 250. évfordulója alkalmából rendeztek kiállítást a Fiatal Képzőművészek Stúdiója Egyesület galériájában

A képek a német romantikus festőművész kedvelt témáit, szellemiségét idézik meg.

Fekete kabátos férfi áll egy szikla csúcsán, és a ködös tájat szemléli – ezt láthatjuk a német romantika egyik legfontosabb alakjának, Caspar David Friedrichnek (1774–1840) a Vándor a ködtenger felett című képén. Az enigmatikus mű az európai képzőművészet egyik leghíresebb alkotása, melyet már számos művész idézett meg, illetve a kép mémmé vált az interneten. Friedrich a munkáin előszeretettel ábrázolt hatalmas tájakat, melyekben olykor alakok is feltűntek, akik szinte elvesztek a természet nagyságával szemben. A budapesti Fiatal Képzőművészek Stúdiója Egyesület (FKSE) kiállítóterében most fiatal alkotók munkáit láthatjuk, melyek reflektálnak a német mester művészetére és témáira.

– Tavaly volt Caspar David Fried­rich születésének 250. évfordulója, ezért Németország-szerte számos nagy léptékű kiállítást rendeztek a tiszteletére, hiszen az alkotó a német művészet egyik óriása – mondta lapunknak a kurátor, Zemlényi-Kovács Barnabás teoretikus. 2024-ben a budapesti Goethe Intézet is kapcsolódott az évfordulóhoz, így az FKSE-vel együtt nyílt pályázatot hirdetett, melynek az volt a célja, hogy fiatal művészek reflektáljanak Caspar David Friedrich életművére, a romantikus tájkép mai helyzetére, és ezáltal kortárs parafrázisok születhessenek. A beérkezett pályaművekből a háromtagú zsűri – Miriam Bruns, a budapesti Goethe Intézet vezetője, Laura Förster, a Hamburger Kunsthalle művészettörténésze és Zemlényi-Kovács Barnabás – választott ki hat munkát, melyet megnézhetünk az FKSE galériájában a Köddé vált jégtenger című kiállításon.

– Friedrich művészete mindig más okból volt izgalmas, mondhatnám azt is: minden korszak megtalálta a maga Friedrichjét – véli a kurátor. 

A német művész két, már akkor is válságban lévő jelenséget mutat meg a képein: az egyik a vallás, a másik a természeti táj. – Ha belegondolunk, Friedrich élete és munkássága egybeesik az ipari forradalom XVIII. századi kezdetével és a felvilágosodás kiteljesedésével, mely során a természet is varázstalanítva lett, vagyis az emberi értelem uralma alá hajtott, kiaknázható szférává vált, a szekularizációval pedig a vallásos hit került válságba – mondja a teoretikus, hozzátéve, a német festő a képein a transzcendens, az érzék feletti ábrázolhatóságát kereste a tájon keresztül. Friedrich számos műve másfelől az elveszettségről, az útkeresésről szól, hisz a Vándor a ködtenger felett című kép főszereplője is maga az ember, aki az életben vándorol, miközben nem tudja, hogy az útja merre tart.

Januskó Klaudia munkája megidézi Caspar David Friedrich híres vándorát

Idővel Friedrich műveinek értelmezése tovább gazdagodott: a huszadik században a festőművészben az absztrakció előfutárát fedezték fel, hisz a tájképei absztrakt, elvont terekként is értelmezhetők. De műveinek témái – például a tájban egyedül megjelenő alakok – miatt az egzisztencialista filozófiával is rokonították. Manapság pedig a táj ökológiai válságával, a természet és az ember viszonyának problémájával lehet összekapcsolni a művészetét.

Az FKSE kiállításán is szemtanúi lehetünk annak, hogy a német mester témái hogyan értelmeződnek át vagy egészülnek ki más olvasatokkal a fiatal magyar képzőművészek munkáin. A legszembetűnőbb Friedrich-utalás Januskó Klaudia Wanderer above the Sea of Fog című olajfestménye, melyen a Vándor a ködtenger felett című képhez hasonlóan egy, a tájjal szembehelyezkedő alakot látunk, csak ezúttal fekete kabátos férfi helyett egy fekete bőrcuccban feszítő, telt idomú hölgyet, aki kezében egy túlméretezett kardot markol. Az alkotó a figurát a Nier: Automata című számítógépes játékból kölcsönözte, mellyel a festmény hidat képez a XIX. századi romantika és a szerepjátékok virtuális valósága, illetve azok problematikus nőábrázolása között.

Szintén egy híres Friedrich-képre, a Jégtenger című festményre utal Nagy Barbara The Sea of Asphalt című, aszfaltdarabokból álló installációja, mellyel a művész megidézi az eredeti művön látható hatalmas, feltorlódó jégtáblákat, de azzal ellentétet is képez, hiszen a mattfehér tömbök helyett ezúttal mesterséges, fekete anyagot látunk. A mű ezáltal nemcsak az ökológiai válságra hívja fel a figyelmet, de a természet és az épített környezet közti feszültségre is.

Nagy Barbara aszfaltdarabokból készült installációja a Jégtenger című Friedrich-­képre reflektál

Szabó Kristóf Human as Error (Ember mint hiba) című akrilképei is a természetbe való mesterséges beavatkozásról szólnak: azokon a Veszprém közeli, egykor szovjet katonai bázisnak otthont adó Szent­királyszabadja házai láthatók, melyek a rendszerváltás után fokozatosan elnéptelenedtek. A képen, akárcsak Friedrich több művén, romokat látunk, melyeket „visszahódított” a természet, a romesztétika pedig az ábrázolásban is megjelenik: a művész a munkába képhibákat, úgynevezett glitch-eket festett bele.

Csatlós Asztrid muszlinból készült, nagy méretű installációja Fried­rich művészetét a menekültválsággal kapcsolja össze. Az alkotó 2021 óta kutatja a Szeged környéki tranzitvonalakat, melyeken emberek ezrei menekültek a háborúk és válságok elől, a művében pedig az utakon talált tárgyakat és faleveleket helyezte el, így idézve fel, hogy az elhagyott holmik és a környezet hogyan lépnek kapcsolatba.

Az FKSE pincéjében két videómunka reflektál Friedrich művészetére. Mákó Bori Stillness című animált festménye a Jégtenger című művet idézi meg, vagyis annak jégtábláit mint természeti motívumokat, melyek absztrakt formákként is értelmezhetők. Bori Om installációja a La Manche csatornáról készített felvételeket váltogatja, így láthatunk hullámzó tengert és kies partvidéket is, miközben az árnyékunk a falra vetül, mintha szembenéznénk az ismeretlennel, akárcsak Friedrich tájban elvesző alakjai.

Az ausztrál színészt a legjobb férfi mellékszereplő kategóriában jelölték a díjra A brutalistában nyújtott alakításáért.