Mesterházy Attila;Bajnai Gordon;Karácsony Gergely;Szél Bernadett;Dobrev Klára;casting;Márki-Zay Péter;Magyar Péter;

Kiválasztott Mátrixfalván

Tizennégy év szigorú casting után a Fidesz-kormány társadalmi ellenzéke pár nap alatt rátalált saját hősére. Mondhatni, sztárjára. Aki végre alkalmas a szerepre, hogy sikeresen megküzdjön az országrontó Királlyal. Követik, fényképezik, posztolják, szelfiznek vele, ha valaki egy kritikus szót ejt róla, máris záporoznak rá a gyilkos kommentek. Nincs mit tenni, ő a Kiválasztott. A többiek a következő értesítést kapták: „Sajnálattal közöljük, de Kihívó pályázatunk elbírálásánál nem önre esett a választás. Köszönjük jelentkezését, értékeljük erőfeszítéseit. Nehéz volt meghoznunk a döntést. Sikereket kívánunk önnek!” Mégsem írhatták, hogy „könnyű volt”. Persze az érintettek lehetnek annyira dörzsöltek vagy érzékenyek, hogy ne békéljenek meg az udvarias fogalmazással sem. Telefonálhatnak, dörömbölhetnek utólagos meghallgatásért. Miért nem ők? Mi van emögött?

Jogos kérdések, nem lenne szép kitérni előlük. Annál is inkább, mert a „pályázatok” tartalma, ha nem is teljesen azonos, de alapvetően egy irányba mutat. Ami nem csupán Orbán Viktor uralmának megdöntését tűzi ki célul. Hogy ő takarodjon, aztán lesz, ami lesz. Nem, az igazi program a polgári demokrácia intézményeinek, jogállami működésének helyreállítása, majd tökéletesítése a szociális rendszerek fejlesztésével, reformjával, ami lehet, hogy nem hangzik túl fantáziadúsan, nincs benne megváltó látomás, de a rea­litás talaján áll, a jelen parancsát követi, és kemény, következetes munkát igényel. Nem tudunk olyan vezető ellenzéki politikust, miniszterelnök-jelöltet mutatni, aki valamilyen módon ne ezt fogalmazta volna meg. Mindmáig ezt halljuk tőlük. De akkor miért nem közülük került ki a Kiválasztott?

Sok és mély társadalmi, politikai összetevője van a válasznak, de most maradjunk könnyedén annál a rétegnél, amely egyre fontosabb a mai politikában: a karizmánál. Mit sugároz egy politikusi személyiség a programszövegén túl? Ki adja elő hitelesen a szerepet? Az egész dolog egyre inkább a művészeti szférába csúszik át. Kasztingpróbákon akár rendezők és kritikusok is elvégezhetnék az első szűrést. Dőljünk hátra, és próbáljuk meg egyedül ebből a szempontból értékelni az elutasítottak teljesítményét, képességeit. Én most meg is osztom a véleményem, természetesen abszolút személyes jelleggel.

Gordon, a kijózanító.

A rendszerváltást még egy hagyományosnak tekinthető, művelt, elit szellemű értelmiségi és politikusi réteg hajtotta végre. Később ez némi technokrataszellemmel párosult. Bajnai Gordon külső adottságaiban is megnyerő alakja volt az utóbbi típusnak. A válságkezelő kormány élén bizonyította, hogy higgadt szakember, kézben tudja tartani a dolgokat, képes őszintén az emberek elé tárni a nehézségeket, a számukra átmenetileg hátrányos intézkedéseket. Csakhogy 2010-ben Orbán Viktor személyében a rendszerváltóknak egy újabb ága került hatalomra: a népvezér, aki ugyancsak egy elit elképzeléseit populista stílusban képes közvetíteni az emberek felé, a fél országot maga mögé állítva.

Bajnai 2012-es visszatérését a politikába sokan üdvözölték, de kérdéses volt, jó megjelenése, kulturáltsága elegendő-e ahhoz, hogy kijózanítsa az országot az orbáni kábulatból. 

Hogy van-e még tekintélye a tekintélynek? A széles látókörnek, műveltségnek? Elhiszik-e még az emberek, hogy jobb, ha rábízzák magukat a felettük elhelyezkedő szakértőkre, politikusokra? Bajnai Gordon a kasztingon próbálkozott populista hangütésekkel, de ezek hamisan szóltak. Világos volt, ő nem kampánysztár. Vagy hisznek a tudásában, tapasztalatában, korrektségében, vagy nem. Az ellenzék politikai közege nem hitt.

Attila, a hódító.

Az MSZP hitt benne, hogy a 2010-es katasztrofális vereség után azonnal lehet visszatérés, vezető szerepet akart az ellenzéki összefogás alakulatban, és elérte, hogy Mesterházy Attila, és ne Bajnai legyen annak miniszterelnök-jelöltje. Mesterházy próbálta kihasználni, hogy a fiatalabb nemzedékhez tartozik, mutatott laza, közvetlenebb vonásokat, szakállával a három testőr világát idézte, Athost (vagy inkább a hódító Aramist?). A felkészültségével sem volt baj. Mégsem tudott átütő, mozgósító hatást elérni. Elsősorban talán azért, mert nem tudott kibújni a pártgúnyából.

Szónoki stílusa, mondatfűzései nem a progresszió, az igazságosság elszánt, virtuóz párbajbajnokát idézték, hanem egy tisztességes funkcionáriust. 

Bárhogy igyekezett, az MSZP közegében maradt, ahhoz és választótáborához szólt. Nem voltak meg az adottságai, hogy elhitesse, ugyan lojális ehhez a közeghez, de egyben megújulásának vezéralakja is, aki képes vonzó pers­pektívát adni az egész országnak. De lássuk be, a párt akkori helyzetében ez csak valami egészen kivételes, őserejű figurának sikerült volna.

A 2010-es évek fontos újdonsága, hogy a politikai kamerák előtt megjelentek civil szereplők. Folytatva a filmes párhuzamot, kicsit olyan volt ez, mint a nem hivatásos színészek, natúr figurák divatja a dokumentarista játékfilmekben. A cél is hasonló volt: megszabadulni a maníroktól, a hazug pózoktól, hamis ígéretektől. Az őszinte politizálás, az igaz érdekképviselet a polgári élethelyzetekből fakad. Az LMP, aztán évekkel később a Momentum feltűnése hozott is frissességet a közélet pártapparátus-szagú köze­gébe. Ugyanakkor a politizálásukban hangsúlyos szerephez jutottak az aktivistaattitűdök. Gyors reagálás konkrét eseményekre, demonstrációk, agitatív hangnem. És ahogy sok dokumentarista film nem tud erőteljesebb, fajsúlyosabb művészi szintre emelkedni a primer naturalizmustól, a civil szférából érkező politikai szereplőknél is gyakran kérdéses, el tudnak-e jutni az aktivista-alapállástól széles horizontú, különféle érdekeket, törekvéseket összehangolni képes politikusi arculatig. A 2018-as választásoknak ez meghatározó kérdése volt.

Bernadett, az aktivista.

Ő egy korábbi választási plakáton megteremtette az LMP legvonzóbb arcát. Zöld almát nyújtott felénk kedves mosollyal. Amíg nézte az ember Szél Bernadettet, bizonyos, hogy a párt szavazója volt. Amikor Schiffer András kilépése után a szervezet miniszterelnök-jelöltje lett, az került mérlegre, hogy ez a nő az egykori plakáton csak egy modell, vagy olyan személyiség, aki alakítani is képes a politikát.

Annyi tisztesség, jó szándék, tenni és segíteni akarás bugyogott benne, hogy fájó kimondani: alapvetően aktivista maradt. 

Az érzelmi alapú politikai szereplésnek előnye a hitelesség megtartása, együttérzés, rokonszenv kiváltása, de aki kitart ennél a hangnál, magányosságot sugároz. Bátor, kitartó, de gyenge társadalmi változtatásokhoz.

Gergely, a romantikus.

Amikor társaival kivált a balliberális ellenzéki összefogást elutasító LMP-ből, reálpolitikusi erényeket villantott meg. Később azonban, főleg pártjának az MSZP-vel kötött szövetsége alatt kiderült, ez egy naiv reálpolitikusi magatartás. Túlárad benne a bizalom, részben jóhiszeműségből, részben kényelmességből. Nyitott, kulturált hang­ütése, mosolya, humanizmusa népszerűvé tette. Hiszen milyen jó lenne, ha ilyen kedvesek, értelmesek lennének a politikusok! Karácsony Gergely azonban, bár ő nem akciókban, hanem valóban a párbeszéd képviseletével tűnt ki, szintén megmaradt politizáló civilnek. Szél Bernadett-től eltérően nem fájdalmas, hanem kedélyes magányosságot árasztva. Mint aki elfogad másokat, de nem találja saját közösségét. Lehet, hogy végül külső erők beszélték le 2022-ben a miniszterelnök-jelöltségtől, de visszalépése összhangban volt személyiségével, mosolyba fojtott romanticizmusával: egy nemes gesztusért mindent odadobok.

Talán még sokáig marad kedvelt közszereplő, polgármester, de ezzel az attitűddel sohasem lesz egy országot maga mögé állító politikus.

A civil én megőrzése akadályozta Fekete-Győr András és Donáth Anna karrierjének kiteljesedését is. Bár lehet, hogy a Momentumnak csak várnia kellett volna még, inkább mozgalmi formában erősítenie magát, kezdeti fiatalos szellemét. Fekete-Győr talán sosem tudott volna politikusi szerepben felnőni. Donáth Annának viszont kitűnő adottságai voltak a feladathoz. De ő is a civil effektekre helyezte a hangsúlyt: Én egy szép, rámenős, kemény csaj vagyok, megmondom a frankót! Cseh Katalinnak végzett hasznos, odaadó uniós munkáját is afféle jótékony csínytevésnek állította inkább be. Mi kiállunk az igazságért, odapörkölünk a gaz hatalmasoknak! Egy partizán- vagy szabadcsapat vezetőjének imázsa. Regényekben és filmekben.

2022-ben az ellenzék megpróbált politikusi és aktivista erényekből összegyúrni népszerű miniszterelnök-jelölteket.

Klára, a borotvaéles.

Próbáljuk most kiszakítani Dobrev Klárát a családi kontextusokból. Az első kasztingokon jól teljesített, sokakban merült fel, hogy érdemes lenne neki adni a szerepet. Hatását éppen egy merész visszatérés jelentette a hagyományos, elitista politikusi alkathoz, ami ekkor látványos és vonzó kontrasztot mutatott a nemzeti népvezér Orbánnal szemben. Igen, itt egy határozott vonásokból faragott, attraktív női vezető.

Igazi Brünhilda, és az esze is vág, mint a borotva. 

Rálát a dolgokra, széles összefüggésekben tud gondolkodni. Ebből lehetett volna építkezni. De egy közepes rendező, vagy talán éppen ő maga, eltolta kicsit a figurát populáris irányba. Mert hát most van egy ilyen trend. Ezt az „engem szétvet a tenni vágyás és a felháborodás, ébredjetek, fiaim!” tónust azonban képtelen volt hitelesen eltalálni. A megfontolt érvelés súlyos akkordjai helyett rikácsolásba csapott a beszédstílusa. Belegyengült.

Péter, az irányíthatatlan.

A sikertelen mixelésnek épp az ellenkező változatát képviselte. Márki-Zay Péter nem a népvezér, hanem a népi politikus figuráját teremtette meg a magyar közéletben. Független, viselhetően öntörvényű, pragmatikus, de képes önálló, merész megoldásokra. Ez tetszett, egyre többen álltak mögé, a fiatalok közül is, az előválasztáson bizalmat kapott. Ám mégsem érezte elég erősnek magát, szükségesnek érezte az ellenzéki pártok támaszát, amelyet azonban úgy akart megszerezni, hogy a társadalom ne érzékelje. A pártok viszont irányítani szerették volna.

Ebben a kissé tudathasadásos állapotban a kormánypártnak nem volt nehéz megroppantania, bábfiguraként láttatnia. Az alakítás utolsó részében már nem is volt világos, mit játszik.

Két dolog a tarkaság ellenére is összekapcsolni látszik a fenti sikertelen kasztingokat. Az indulók az ország vezetőjének szerepére pályáztak, és mégsem mertek kiállni az egész ország elé. Elfogadták, hogy csak a demokratikus ellenzéki oldal, s még inkább az oda tartozók választótábora a közönségük. Nekik beszéltek, kamaraszínházi státuszba lökve magukat. És mindezt a stúdiók biztonságából tették. Ahol csak kamerába, a médiára, politikai közegükre, de nem az emberek szemébe kell nézni. Portfóliójukból hiányoztak a nagy koncertopuszok.

Így most csak nézik a távolból Magyar Pétert, aki a próbafelvételen bevállalta közönségnek az egész országot, és sikert aratott. Most övé lett a szerep. Megérdemelten, amit titkon a többi induló és a számos zsugorodó párt is tud. Különben nem állnának félre előle szemlesüt­ve a vastapsig vezető úton. De már erre is lehet pezsgőt bontani.

Miután a KDNP politikusa el akarta távolíttatni a pestszentlőrinci kiállításának több festményét, köztük a Schmidt Szűz Mária és kisdede, Ungár Péter a NER templomában címűt, és elmondása szerint az MTI is kitiltotta, belső emigrációba vonult. Olyan sorsok foglalkoztatták, ahol a származásuk, politikai véleményük, művészetük miatt üldöztek alkotókat. Azóta álnaiv népmesesorozatot indított a közbeszédre reflektálva. DrMáriás bizakodó, mert a káosz és a turbulencia helyet csinálhat a szabadságnak.