airbus;repülőgép;Kína;Magyarország;közpénz;Kazahsztán;állami cég;

- Egy állami cégbe tették az állami teherszállító repülőgépet, eddig jóval többet vitt, mint amennyit hozott

Rejtélyes háromszöget ír le a tavaly ugyancsak titokzatos sérülést szenvedett Airbus Magyarország, Kazahsztán és Kína között.

Becslések szerint több mint másfél évtized alatt térülhet meg a magyar államnak az a 2014-ben gyártott Airbus A330-243F repülőgép, amelyet 2020 szeptemberében a Qatar Airwaystől 57,5 millió dollárért, akkori árfolyamon 17 milliárd forintért vásárolt meg a Szijjártó Péter vezette Külgazdasági és Külügyminisztérium – írja az mfor.hu, kiderítve, hogy a teherszállítót, amellyel eleinte a Covid-19 elleni vakcinákat szállítottak ide Kínából, lényegében beapportálták az ugyancsak külügyi tulajdonú repülőgép-kölcsönző Air Hungary Zrt.-be. Ez eddig titoknak számított.

Ugyan 2023 októberétől 2024 márciusáig, azaz fél év alatt összehoztak 1,85 milliárd forint hasznot azzal, hogy a repülő a Budapest-Hangcsou-Almati-Budapest járaton, azaz Magyarország, Kazahsztán és Kína között közlekedik. Azt egyelőre nem tudni, hogy a gép mit és kinek szállít, de a gazdasági portál összegyűjtötte, hogy mennyit kellett költeni a tavaly ugyancsak titokzatos körülmények között megsérült gépre, a cégre, annak működtetésére. Először csaknem 100 millió forintot fordítottak az a HA-LHU lajstromjelű gép átfestésére (a repülőt a Wizz Air üzemelteti).

A hivatalos közlések szerint a gép tavaly augusztus 20-án súlyosan megrongálódott, amikor a délelőtti légiparádé részeként alacsonyan szállva áthúzott a Duna felett. A külügy először azt közölte, hogy az Airbus A330-as repülőgép madárral ütközött, de az üzemeltető és több szakember szerint a sérüléseket valami kisebb, de szilárd és kemény tárgy okozhatta. Később Hadházy Ákos ellenzéki politikus azt feltételezte, hogy már augusztus 20. előtt megsérült az állami Airbus, de felsőbb utasításra engedélyezték a „propagandacélú” repülést.

A javítási összeg jelenleg sem világos, de az állami repülőkölcsönző cégbe a magyar állam a 13 300 eurós alaptőke mellett előbb 6,2 millió eurót tolt bele, majd apportálta az Airbust 38,9 millió euró értékben, fél évre több mint 620 ezer eurós amortizációt is elszámolva, illetve az ahhoz kapcsolódó eszközöket 3 millió 182 ezer euró értékkel feltüntetve.

Az Air Hungary Zrt. tehát mostani árfolyamon tehát nagyjából 19,3 milliárd forintot vitt el, nem beszélve a cégvezetésnek, igazgatóságnak kifizetett több tízmilliós bérről és tiszteletdíjról, illetve a vizsgált időszakra elkönyvelt 16 millió forint üzemeltetési szolgáltatásról.

Azt vizsgálják, megsértette-e a digitális szolgáltatásokról szóló jogszabályt az illegális termékek értékesítésével, a szolgáltatás esetleges függőséget okozó kialakításával.