;

Wizz Air;kormánygép;teherszállító repülő;HEPA Magyar Exportfejlesztési Ügynökség Nonprofit Zrt.;

- Dübörög az Orbán-kormány légi fuvarozási biznisze, két év alatt 5,8 milliárdos bevételt hozott a kormányzati szállítógép

A külügy tárca ugyan érdeklődésünkre megadta a gép összes repülésének a célpontját 2022 végéig, a repülések számáról és konkrét céljáról azonban nem árult el részleteket.

A tavalyi év végéig összesen 5,8 milliárd forint bevételt termelt a 2020-ban vásárolt kormányzati teherszállító repülőgép – közölte közérdekű adatkérésünkre a külügyi tárca. Mivel ez idő alatt 4,2 milliárd forintba került az üzemeltetés, így elvileg 1,6 milliárdos nyereséget hozott a HEPA Magyar Exportfejlesztési Ügynökség Nonprofit Zrt. tulajdonában lévő és a Wizz Air által üzemeltetett gép. Igaz, a HEPA mérlegeiben egyelőre ennek kevés nyoma van (a 2022-es mérlegeket csak május körül teszik közzé), így ott 2021-re mindössze 195 millió forint szerepel üzleti tevékenységből származó bevételként.

A külügy tárca érdeklődésünkre megadta a gép összes, 2022 végéig lebonyolított repülésének a célpontjait, bár a repülések számát és konkrét célját nem. A tárca tájékoztatása szerint a repülő

minden esetben a „szerződéses partnerek termékeiért, illetve a magyar állam által adományozott vakcinacsomag célba juttatása céljából repült a megadott desztinációkba”.

Szijjártó Péter miniszter 2021. végén arról beszélt az Origo-nak, hogy „most, hogy már nem kell rendszeresen oltóanyagokat szállítani, így jelentős szabad kapacitása lett a repülőgépnek, ezért a héten aláírták a szerződéseket a Wizz Air kereskedelmi alapú üzemeltetéséről”. (...) „Még soha nem volt a magyar államnak állami tulajdonban lévő, magyar felségjelzésű, széles törzsű, hatalmas kapacitással és teherbíró képességgel rendelkező, menetrend szerinti forgalomban részt vevő teherszállító repülőgépe, most már ilyen is van" – fogalmazott akkor.

A most lapunknak megadott listából annyi kiderül, hogy a 2021-es repülési célpontok között a vakcinákat és a gépeket gyártó Kína mellett jobbára olyan helyek szerepeltek,

ahová a magyar állam ismerten szállított vakcinát és lélegeztetőgépet, így Örményország és Irán, de Tunéziában is járt a kormányzati teherszállító gép. 

Ez utóbbi négy országgal Szijjártó Péter még 2021 végén állapodott meg arról, hogy Magyarország vakcinát szállít. Irán például 2021 decemberében kapott százezer dózis Sinopharm koronavírus-vakcinát az „ott tartózkodó afgánok átoltottságának növelésére”, illetve szintén 2021-ben jelentették be, hogy Magyarország a NATO-együttműködés keretében tíz lélegeztetőgéppel, illetve 150 ezer dózis oltóanyaggal segíti Tunézia védekezését.

Bő két év alatt 5,8 milliárd forint bevételt termelt a szállítógép

2022-ben viszont a kormányzati teherszállító célpontjai már sajátosabban alakultak, így többségében csupa olyan helyszínre repült a gép, ahol abban az évben Szijjártó Péter is volt, így Hollandiába, Romániába, Katarba, Isztambulba, Franciaországba és az Egyesült Királyságba. Az egyetlen kivétel Eritrea, a külügy szerint ugyanis a fővárosban, Aszmarában is leszállt a gép, míg annak nincs nyoma, hogy Szijjártó 2019 után újból tiszteletét tette volna az amúgy Oroszországgal az ENSZ-ben együtt szavazó országban.

A kérdésünkre, hogy áru mellett a külügyminisztert is szállította-e a kormányzati Airbus, a tárca egyelőre nem reagált.

Legalább 50 ezer támogató aláírást szeretnének összegyűjteni civilek az otthonápolási díj érdemi emeléséért. Lapunknak három érintett mesélt a mindennapi nehézségekről.