vásár;Csongrád;családi gazdaság;termelői piac;Mi Hazánk Mozgalom;

- Létező igényre játszik, de politikai kampányfogás a Mi Hazánk havivására

Egészséges magyar élelmiszerhez juttatni a magyarokat, miközben a termelők a nagy kereskedelmi hálózatokat kikerülve értékesíthetik a portékáikat, ráadásul az Öböl menti országok felé exportpiacokat is szerezhetnek – ez volt a Mi Hazánk egyik hangzatos mondása az EP-választási kampányban. A kétéves előkészítéssel elindított programot Toroczkai László elnök egy júniusi tévévita zárszavában népszerűsítette. Az első Hazai Vásár, amelyet Csongrádon tartottak a minap, egy dolgot biztosan jelez: kínálat és kereslet is volna egy állandó, fenntartható és minőségi élelmiszer-ellátási láncra. Sokak szerint a Mi Hazánk csak egy szélhámos vokskufár ezen a piacon. A szélsőjobboldali párt projektje egy szakpolitikus szikár véleménye szerint szimpla néphülyítés.

Itt van ez a kép – tukmál egy plakátot egy idősebb férfi, a kép Kossuthot ábrázolja, és állítja, eredetije a Mi Hazánknál van. Nincs elképzelésünk, hová tehetnénk ki otthon, de nem akarjuk megbántani, a hónunk alá csapjuk a függetlenségi harcos legendát. Egy pult mögül fiatalember magyaráz lelkesen szakmáról, borokról, kínálja a tolcsvai muskotályt és aszút, utóbbiról azt mondja, szívügye, mert tapasztalatai szerint csökken az ismertsége e nedűnek.

– A fiatalabbaknak már a La Fiesta is bor – értékeli a keresletet. A muskotály palackja 3 ezer forint, az íze és az illata magáért beszél, megveszünk egyet. Valamivel odébb csilis­üvegcséken akad meg a szemünk, de a Bács-Kiskunból jött gazda oly kedvesen kínálja a gyümölcsönteteit, hogy először azokat kóstoljuk meg. Az édesség nem térít el az eredeti szándéktól, a füstös aroma csábításának engedve 2500 forintért viszünk magunkkal egy csípős szószt.Helypénzt nem kérnek, a főszervező Bús József egy faragott ládikával jár körbe, minden árus a saját belátása szerint tesz bele. A bőrdíszműves termékkel próbál barterezni, végül mégis pénzt kotor elő a zsebből.

Szavalatnyi föld

Csongrádon járunk, itt rendezett első alkalommal a Mi Hazánk egy olyan vásárt, amelyet még a választások előtt lengetett be. A város centrumában pakoltak ki kézművesek, termelők, közel százan, sok az ismerős arc, a pár száz forintos horgolt mütyürtől a kilónként ezresekért kínált házi kolbászokig van itt minden. A keramikusra, a batátásra, a sajtosra, a kürtőskalácsosra emlékszünk máshonnan. A szomszédos Szentesen havonta tartanak Gasztropiac néven termelői árusítást, az utána következő városban, Hódmezővásárhelyen CIMET néven szintén ilyen gyakorisággal pakolhatnak ki a kézművesek, kisgazdaságok. Miben más hát a csongrádi, mint a többi? – töprengünk el a standokat figyelve. Főleg úgy, hogy a Tisza-parti városban ugyanezt nem szervezik meg még egyszer, a novemberi a Fejér megyei Móron lesz, a decemberi meg, ha sikerül, talán Békésben, Gyulán.

„Time to go” (Ideje lenne távozni) – üzeni az Európai Néppárt egy posztban a magyar miniszterelnöknek. A demokrata szívnek jólesik, hogy Orbán Viktor ennyire kihúzta a gyufát az Európai Unió vezető köreinél. De azért felmerül a kérdés, miért pont most, és eddig miért nem. Leginkább pedig az, miért fontos az ő stílusában bánni vele? Mi jön ezután? Plakátvagdalkozás, kölcsönös megalázások? A kemény fellépés nem kíván feltétlenül közönségességet. Vagy beköszöntött az európai, uniós politikában is a radikális hangütésű adok-kapok marketing kora? Milyen erőknek előnyös ez?