Megújul a pesti Duna-part; benyújtottuk a pályázatainkat az Id. Antall József rakpart és az Erzsébet híd alatti terület átépítésére. Budapest egyik legszebb, világhírű panorámával büszkélkedő területe zöldebbé és rendezettebbé válik – közölte Facebook-oldalán Karácsony Gergely főpolgármester. Kiemelte, hogy a tervezett rakpart három szakaszra osztható: az északi ligetes-parkos, a középső nyüzsgő-vendéglátó, illetve a déli nagyvárosias korzóra. A pályázatok kedvező elbírálása esetén a fejlesztés európai uniós forrásból valósulhat meg, és jövőre indulhatnak a közbeszerzési eljárások.
A részleteket a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) a honlapján ismerttette, ugyanis a pályázatokat a fővárosi cég nyújtotta be a rakpart teljes körű átépítésének nyáron elkészült engedélyezési tervei alapján. Az Id. Antall József rakpart a Jászai Mari tér belvárosi vonalától a Lánchídig tart. A pesti Duna-parton összefüggő gyalogossétány és kerékpározási lehetőség jön létre, felszabadulnak a lépcsős partok, valamint bővülnek a pihenés lehetőségei. A két területre külön-külön pályázat készült.
– Az északi rész fejlesztése már több részletben lezajlott: legutóbb az Országház és a Margit híd között hiánypótló járda létesült fasorral, padokkal; átépült a lehajtó, megszűnt a korábbi szalagkorlátos tranzitút-hangulat. A Országház és a Lánchíd között a tervek szerint a BKK kettős fasort alakít ki, az autók – a mai haladási átlagsebességüknek megfelelően – 30 kilométer/órás sebességkorlátozással haladhatnak, hogy a közlekedés biztonságosabb legyen, csökkenjen a zajszennyezés, de továbbra is meglegyenek ezen a szakaszon az autós közlekedés feltételei. Irányhelyes kerékpársávokat, új lejárókat és zebrákat is kialakítana a BKK, hogy javuljanak a gyalogos- és kerékpáros közlekedés feltételei. A kialakításnak köszönhetően olyan multifunkciós tér jöhet létre, amely hétköznapokon az autós közlekedést szolgálja, de hétvégén és ünnepnapokon a közösségi programok helyszíne lehet.
Az Erzsébet híd alatti területre visszakerülnek a lépcsősorok, ahol teljesen a gyalogosoké lesz a tér, ahová a BKK fákat ültet és kettős lépcsősort alakít ki a mostani útpálya helyén. Az autóforgalom a Petőfi téri felhajtón keresztül érheti, illetve éri majd el a Pesti felső rakpartot. A tervek készítésekor fontos szempont volt, hogy a rakpartszakasz árvízveszélyes terület, ezért olyan kialakítás, zöldítés lesz, illetve olyan köztéri elemeket helyeznek el, amelyek egy újabb árvíz esetén ellenállnak a környezeti megpróbáltatásoknak, de nem akadályozzák az árvízi védekezést sem.
Beveszik a rakpartot, fauszodákat engednének a DunábaAutók kiszorítása, lépcsősorok felszabadítása, kikötők széthúzása, vendéglők és több fa – Hatalmas változások jöhetnek a pesti alsó rakparton