Stílusosan az új szerepre kijelölt 2-es villamos alatti viadukt egyik helyiségében mutatták be a pesti alsó rakpart átalakításának tervét pénteken. – A budapesti Duna-partok a város legértékesebb területei. A folyó és a város kapcsolata mindig is meghatározta Budapest fejlődését, így a jelenleg részben kihasználatlan, részben túlhasznált pesti alsó rakpartot komplex városi térként kell visszaadni a fővárosiaknak – határozta meg a célt Karácsony Gergely főpolgármester, aki már előző választási kampányában ígéretet tett a rakpart zöldítésére.
A városvezető hangsúlyozta: nem hisz a felülről indított változásokban, ezért minél szélesebb körű társadalmi egyeztetés eredményeként határozzák meg a folyó menti területek új arculatát.
A fővárosi önkormányzat 20 civil szervezet bevonásával gondolja újra a rakpart használatának lehetséges módozatait.
– Első ránézésre azt gondolhatnánk, hogy ellentétes érdekek vezérlik a fővárost és az autósokat, de a város fontos észak-déli összekötő tengelyének élhető terekké alakítása az összes városlakó érdeke
– közölte diplomatikusan Sipka Gábor, a Fővárosi Autóklub főtitkárhelyettese, akik szintén részt vesznek a rakparti funkciók újragondolkodásban. A városvezetés ígéretet tett nekik, hogy csak akkor tiltják ki végleg az autósokat a pesti alsó rakpartról (a budai autómentesítése szóba se jön), ha az időszakos lezárások idején végzett monitoring igazolja, hogy enélkül is működőképes marad a város.
A rakpartlezárásokat évek óta a Valyo egyesület koordinálja, rájuk bízták idei programszervezést is. – A tavasztól időszakosan, majd júliustól a nyár végéig teljesen autómentessé tett rakpartokon naponta átlagosan 10 ezer ember fordult meg, a hétvégén 17 körül alakult a látogatószám. A számos közösségi, művészeti és sport rendezvények mellett számos családi, baráti programnak is helyet adott a rakpart, tartottak itt legény és leánybúcsúkat, szülinapokat, sőt esküvőt is. Az idén a villamospálya alatti viaduktokat is megnyitották, amelyek egykoron raktárként, vendéglőként működtek – ismertette az eddigi tapasztalatokat Lohász Cecília, a Valyo projektmunkatársa.
Egyedi hangulat
A rakpart újjászületése csak uniós forrásból valósulhat meg. Ehhez az Orbán-kormány és az Európai Bizottság egyezségére lenne szükség, de addig se áll le a tervezés. Elkészült a koncepciót bemutató kiadvány és zajlik a Duna-parti Építési Szabályzat átdolgozása is. Az újratervezés lényeges eleme a kikötők elhelyezésének felülvizsgálata. A jelenlegi rendezetlenség és zsúfoltság nem vonzó, ráadásul balesetveszélyes is. A szállodahajókat ezért a Szabadság hídtól délre húzódó partszakaszra, a Bálna környékére terelnék át. A kisebb hajók fogadására alkalmas kikötőket pedig „széthúznák”, míg bizonyos rakpartokat, mint például az Erzsébet híd környéke, hajómentesítenék.
A híd pesti pilonja körül egyedi hangulatú hely jönne létre, az alsó rakpart vonala ugyanis itt még a folyó közvetlen közelében vezet, mielőtt a Belgrád rakparton a felső rakparttal fonódna egybe. A Jane Haining rakpart jellemzően függőleges partfalát felváltja a Belgrád rakparton végigfutó, vízbe ereszkedő lépcsőzetes támfal, ahol valóban vízközelben érezheti magát a városlakó. Az autós és a kerékpáros forgalmat is a felső rakpartra terelnék, így itt egyedülálló módon teljesen az üldögélő és sétáló gyalogosoké lesz a tér. A lépcsős alsó rakparton közvetlen Duna-parti pihenőpart jön létre, árnyékot adó fákkal.
A gyalogosoké lesz a főszerep a Lánchíd és az Erzsébet híd közötti szakaszon is, ahol a vízparti parkolósáv megszüntetésével gyalogos sétányt alakítanának ki növénydézsákkal, árnyékolókkal, mögötte a Várkert Bazárhoz hasonlatosan megújuló villamosviadukttal,
ahol például kávézók, bárok és információs pontok kaphatnának helyet. A most háromsávos útpálya helyét egy szűkebb szervizút veszi át, amely elsősorban a kikötők és a viadukt helyiségeinek kiszolgálását célozza. A Belgrád rakpart átépítése – rakparti rekreációs funkciók kialakítása – a fejlesztés harmadik ütemében valósul meg.
Az első ütemben a Margit híd és a Lánchíd közötti szakasz újulhat meg. Itt a közúti közlekedés egyelőre megmarad, de 30 km/órás sebességkorlátozást vezetnének be, a part menti parkolókat felszámolnák, a jelenleg is sokak által látogatott vízparti sétány pedig teljesen megújulna. A Lánchíd lábánál kisebb vendéglátó-egységek jöhetnek létre. A második lépés a Jane Haining rakpart Eötvös tér és Petőfi tér közötti szakasza a fentebb említett átalakításokkal. A jelenleg formálódó tervek ugyan itt véget érnek, de a HÉV-vágányok föld alá vitelével a gyalogos sétány a Duna Arénától egészen az új atlétikai stadionig húzódhat.