;

Magyarország;történelem;MÚOSZ;Magyar Rádió;1956-os forradalom;Pármai Éva;

- „1956-ban láttam először, hogy az ember kifordítható”

Beleszületett a rádióba. Gyerekszínészként kezdte, Rózsahegyi Kálmán színitanodájában tanult. Az ígéretes, tüzes tekintetű, fekete szépség azonban egy nap girhes öregasszonyként nézett vissza rá a tükörből. Tizenhat volt, amikor átrajzolta a vonásait a történelem. A születésnapján.

1956. október 24-ét írtak. Édesapját ezen a napon lőtték le, amikor elszámolásra igyekezett a Rico Kötszergyárba. Pedig Dömök Gábor figyelmeztetett a rádióból: akinek nincs halaszthatatlan dolga, maradjon otthon. Dömökkel később évtizedekre kollégák lettek. A híreket 1964 és 1995 között hallotta a közönség Pármai Évától. A nyugalmazott rádiós magánkiadásban tárta a nyilvánosság elé életének gyermekkori élményeit, és a rádiós évtizedek szubjektív, a történelem sodrásában megélt emlékeit. Ataluti címmel mutatta be a Magyar Újságírók Országos Szövetsége.

Bartl néni hőstette

Ataluti! – kiáltotta be kétéves kislányként Éva egy rákosszentmihályi kőkerítésre felcsimpaszkodva egy elhagyatott villaház lehúzott redőnyei felé. Ezt a piacról jövet minden alkalommal megtette. Soha nem derült ki, mi volt a mondandója, lehetett jelentéktelen megfigyelés, de 1942-ben már mélyen beégett szorongásokat is megélhetett.

– Egyszer Rinhoffer bácsit elvitték. Csupa szív ember volt, mindig kaptam tőle egy szem málnacukorkát. Kár volt azért elvinni, mert nem szerette a sárga csillagot 

– idézi Éva, miként élte meg a magyar történelem talán legsötétebb korszakát. Akad néhány, de olyan időszak nem sok, ahol az állam és a lakosság egy része fordult a polgárai ellen, százezerszám küldve vágóhídra őket.

Pármai Éva Ataluti című magánkiadásban megjelentetett életrajzi, szubjektív rádiótörténeti kötetét a MÚOSZ-ban mutatták be

A háborúban lebombázták a házukat. A szomszédok pincéjében laktak. Éheztek. Egyik reggel katonák törték be a pinceajtót. „Fasiszti?” kiáltással törtek előre, puskájukkal feldúlva mindent. Amikor visszajöttek, szuronyukkal néhány asszonyra böktek, köztük Éva édesanyjára, noszogatva őket felfelé. Erre Bartl néni hatalmas pofont kevert le a kislánynak, aki sírva rohant az anyjához. A katonák leengedték a fegyverüket, és kimasíroztak a pincéből.– Megmentettem az életüket – mondták akkor nekem –, elmaradt a malenkij robot. Pedig Bartl néni volt a hős. Nem tudni, honnan merített erőt az óriási pofonhoz a tehetetlen, vézna, öreg testéből-lelkéből.

Éva apja megjárta a Don-kanyart, de hazajutott. A magas, fekete, szigorú szemű erős ember helyett egy beesett arcú, megfáradt szemű öreg nézett vissza rá a kórházban. Vézna karjával sírva akarta magához ölelni Évát, aki félt az idegentől. A hangja viszont már az apjáé volt. A Kresz Géza utcába költöztek.

– Egy Hecht Manó nevű bácsiról nekem egy manócska jutott eszembe, de a szüleim intettek, ne legyek tiszteletlen, mert az a vendégség, ahol jártak, nem volt jó nekik 

– meséli Éva a holokauszt megpróbáltatásairól. A legmegrázóbb pillanatot tizenhat évesen élte meg. Édesapja 1956 októberében Debrecenből érkezett vissza Budapestre. – Bekapcsoltuk a rádiót, ahol a későbbi kollégám, Dömök Gábor közölte: fegyveres csoportok támadták meg a Rádiót, további intézkedésig csak az hagyja el az otthonát, akinek halaszthatatlanul sürgős dolga van. Apámnak volt.

A Népszava 1994-ben írt először Kenguru, azaz Mayer Balázs Fortuna diszkóban tartott divatbemutatójáról. A kreátor már akkor kitűnt a divatvilág forgatagából különleges és színes ízlésével, mely jól illett az akkori popvilág előadóinak stílusához.