Újabb balesettel folytatódott az amerikai repülőgépgyártó, a Boeing látványos biztonsági kudarcsorozata. Pénteken a Delta Airlines New Yorkból Los Angelesbe tartó járatának, egy Boeing 767-es kellett nem sokkal felszállás után visszafordulnia, miután leszakadt a gép jobb szárnya mellett rögzített mentőcsúszda. A pilóták azonnal észlelték, hogy valami nincs rendben, és az 1990-ben készült, 176 utast szállító repülőgépet letették a New York-i John F. Kennedy Nemzetközi Repülőtéren.
Boeing 767-es eddig nem szerepelt a Boeing-repülőgépeket érő balesetek között , amely januárban egy 737-es oldalpaneljének kinyílásával vette kezdetét. Ezt az ügyet az amerikai légügyi hatóság, az FAA és az FBI is vizsgálja még, nem sokkal később pedig már a Boeing 777 és a Boeing 787 Dreamliner biztonságában sem lehet bízni: kinyílt vészkijárat, kilazult kötések, kigyulladt hajtómű, leesett orrkerék, észrevétlenül leváló külső panel szegélyezte csak 2024-ben a két repülőgéptípus útjait. A cégvezetésben ki is tört a káosz, fejek hullottak, ráadásul a Boeing most már késik a már megkötött szerződések teljesítésével, ami több légitársaságot is a 2024-es üzleti terve és nem mellesleg a menetrendje módosítására kényszerített.
Annyira, hogy úgy tűnik, a légitársaságok a vártnál 40-50 százalékkal kevesebb új repülőgépet állíthatnak forgalomba az idén.
Az utazásszervezők jelentős drágulásra számítanak, és a kisebbfajta válságon pedig aligha enyhít, hogy a nagy francia repülőgépgyártó, az Airbus is késik, motorbeszállítói nem teljesítenek megfelelően.
A Boeing összesen huszonnégy 737 MAX-ot adott át márciusban, ez a fele a tavalyinak, április első két hetében pedig Cirium nevű légi közlekedési elemző portál összesen három repülőgépet sikerült leszállítania a megrendelőknek. A Boeing eleve nehéz volt átvészelnie a két, 2018-ban és 2019-ben bekövetkezett halálos baleset, aztán a pandémia időszakát, és nagy reményeket fűzött 2024-hez. Ezeket a reményeket főleg a 737-es gyártásának a felfutása jelenti, Rentonban legalábbis havi 38 repülőgép gyártása szerepelt a tervekben. Ám a gyártást szinte megbénítják a most folyó vizsgálatok, miközben a Boeingtől összesen 301 új gépet várnak idén a légitársaságok. Ez a szám 40 százalékkal marad el a tavalyitól. Az Airbus teljesítménye is aggasztó, az AeroDynamic Advisory szakértője
38 százalékos kapacitáscsökkenést említ, miután a motorelőállításban közreműködő beszállítók nem teljesítenek megfelelően. Az Airbus 800 repülőgépet ígér 2024-re.
Ami az amerikaiakat illeti, az American Airlines 2025-ig újraírta menetrendjét, miután az általa rendelt Boeing 787-esek forgalomba állítása bizonytalanná vált. Elsősorban a szezonális járatokat érintik a változtatások, így az AA korábban, már szeptember elején leállítja a New York-Athén, a Philadelphia-Velence útvonalon közlekedő járatait, a rómait ritkítja, Barcelona felé pedig New Yorkból szeptember 3-án indul az utolsó közvetlen járat. Az elképzelések szerint legközelebb 2025 nyarán nyílik ilyen lehetőség közvetlen New York-Barcelona járat indítására. A 737 MAX gyártási késései ugyancsak lépésekre kényszerítik a társaságot, amelyekről hamarosan döntenek, miután 22 gépre számíthatnak a megrendelt 29-ből ebben az esztendőben. Ettől függetlenül az AA azért még bizakodik, márciusban 85 737 MAX-ra adott le megrendelést, de mint a napokban bejelentette, 2028 előtt nem számít a forgalomba állításukra.
Hasonló cipőben jár a Southwest Airlines is, amely tíz Boeing 737 MAX átadására vár tavaly óta, de egyelőre semmi hír róluk. A flottáját kizárólag Boeingre építő légitársaság jó, ha húsz új repülőgépet állíthat üzembe, az eredetileg tervezett 86 helyett, 4 százalékos kapacitáscsökkentésre és arra készül, hogy szakszemélyzetének felét bérbe adja idén nyáron. A United Airlines 127 helyett 66 géppel számolhat, április végétől 4,4 százalékos utasszámcsökkenésel tervez. Nem túl megnyugtató megoldásként az következik, hogy tovább tartják üzemben a régi repülőgépeket, úgy, hogy a felújítás és a karbantartás finoman szólva nem lesz olcsó mulatság a légitársaságok számára.
Amúgy pedig utazzunk hajóval, és a nyári turizmussal kapcsolatos előjelzések szerint ezt sokan meg is fogadják. 2027-re 40 millióra nő azok száma, akik az óriás tengerjárókat választják a Cruise Lines International Association (CLIA) előrejelzése szerint. Idén az ágazat 35,7 millió utasra számít, 18 millió amerikaira, és mintegy 8 millió európaira. Jelenleg 35 óriás tengerjáró nyaralóhajó cirkál a világ tengerein és óceánjain, közülük négy legalább 4000 ággyal rendelkezik, a számuk pedig a következő öt évben 63-mal fog nőni. A gyártási befektetéseket 47 milliárd euróra taksálja a szervezet.