Az év első három havában 1,4 milliárd liter üzemanyag fogyott, ami közel egy százalékos visszaesés a tavalyi év hasonló időszakához képest – derül ki a Nemzeti Adó- és Vámhivatal napokban frissített nyilvántartásából. Ezen belül benzinből 449 millió liter fogyott, ami 0,7 százalékos emelkedés, gázolajból pedig 970 millió liter, ami ellenben 1,6 százalékos visszaesés.
A nagy hazai láncokat képviselő Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) tegnap közzétett adatai szerint, ehhez képest, a körülbelül ezer márkás kúton, ugyanezen időszak során, 879 millió liter üzemanyagot értékesítettek, ami az országos adatot némiképp meghaladó, 1,9 százalékos esés. Ezen belül a nagy láncok egységein 344 millió liter benzin fogyott, ami szinte literre megegyezik a tavalyi év azonos időszakának értékével.
Gázolajból 535 millió litert adtak el, ami 3,1 százalékos visszaesés.
A MÁSZ-adatsor további bontása szerint, bár körükben a két alapüzemanyag forgalma 3,3, illetve 4,6 százalékkal, egyaránt visszaesett, a két termék összesített adatát a prémiumváltozatok iránti kereslet 20, illetve 18 százalékos élénkülése javította fel.
A 2021. novembere és 2022. decembere között érvényes, a keresletet mesterségesen feltornászó üzemanyag-árstop tavalyi bumeránghatása lecsengeni látszik – vonták le a következtetést az adatsor láttán szakértők. Igaz, ehhez képest, az enyhe visszaeséssel, az azt megelőző „békeévek” emelkedési üteme is megtörni látszik. Szembetűnő, hogy a fuvarozók, vagyis a gazdaság anyagi helyzetére utaló dízelforgalom visszaesését a főképp a lakosság utazási mozgásterére utaló benzinigények halovány emelkedése javította. A mutatók ugyanakkor, így például a kiemelt minőségű, drágább termékek iránt élénkülő kereslet, igazolják azt a tételt, hogy az igényeket az üzemanyagárak elmúlt hónapokban tapasztalt emelkedése kevéssé fogta vissza.
A benzin ugrik, a dízel esik
Péntektől kiugró mértékben, ugyanakkor, sajátos módon, ellentétes irányba változnak az üzemanyagárak. Míg a benzin literenkénti tarifája 7 forinttal átlag 650 forintra nő, addig a gázolajé 6 forinttal 647 forintra csökkenhet - közölte a Holtankoljak.hu. Az intézkedésből most épp az áremelés a fura: az iráni-izraeli konfliktust megelőzően ugyanis még hordónként 92 dolláron is járó nemzetközi nyersolajár tegnap már 87 dollárig esett. A hazai lépés azért is sajátos, mert Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter a napokban is élesen bírálta a Molt és a MÁSZ-t a térségi összevetésben szerinte túl magas hazai tarifák miatt. Ennek keretében, a múlt csütörtökön, a felek abban állapodtak meg, hogy a KSH kidolgoz egy „korrekt” térségi árkimutatást. Tegnap a hivatal közzé is tette: péntektől az Eurostat tagországi szintű kimutatása alapján új, „kísérleti” statisztika keretében megkezdi a „régiós” átlagárak közzétételét. Ez több kérdést is felvet. Grád Ottó MÁSZ-főtitkár, a hét elején, az egyeztetések kapcsán, lapunknak, az Eurostat-kimutatással kapcsolatos, alapvető fenntartásait hangsúlyozta. Szavai szerint épp azért üdvözölték az egységes elveken alapuló felmérést, mert az Eurostathoz minden állam a saját módszertana szerinti adatsorokat küld, amiből így a MÁSZ szerint nem számolható kikezdhetetlen átlagár. Mások ehhez azt teszik hozzá, hogy mivel az Eurostat csak uniós tagállamokat tart nyilván, az átlag vélhetőleg nélkülözi majd a szerb és az ukrán adatokat. Ez már csak azért is gond, mert a versenyképesség szempontjából, földrajzi közelségük okán, ezek az államok sem lényegtelenek. Ráadásul az igen alacsony ukrán tarifák mindig is erősen lehúzták az átlagot.