Magyarország;gyermekvédelem;erőszak;fiatalok;

Külföldön sok helyen már nem kaphat működési engedélyt olyan gyerek­intézmény, amelynek nincs szabályrendszere a szexuális bántalmazásokkal kapcsolatban

- A fiatalok azt sem tudják, kihez fordulhatnak, az Orbán-kormány pont azokat a civileket tiltotta ki az iskolákból, akik segíthetnének rajtuk

Sok külföldi iskolában a gyermekvédelmi útmutató már ugyanolyan alapvető dolog, mint a tűzvédelmi terv. A megelőzésben az intézmények mellett van feladata a szülőknek is.

– A mostanában előkerülő gyermekbántalmazási ügyek kinyitottak egy ablakot, felrázták a társadalmat, és remélhetőleg minél több szülő, tanár utánanéz a tananyagainknak és megfelelő tudást szerez a szexuális bántalmazásokkal kapcsolatban – mondta lapunknak Stáhly Katalin pszichológus, a Hintalovon Gyermekvédelmi Alapítvány munkatársa. Az alapítvány legutóbbi, a pedofíliáról szóló online tananyagát csak az elmúlt hetekben több mint 5000-en olvasták el.

A megelőzésben, abban, hogy kevesebb gyereket érjen szexuális abúzus, van feladata a szülőknek és a pedagógusoknak is. Elsősorban az, hogy rendelkezzenek hiteles tudással, amelynek bizonyos részeit meg tudják osztani a gyerekekkel is. „A megelőzés elsődleges lépése az edukáció és az őszinte, elfogadó, tabumentes családi légkörben történő kommunikáció” – emelte ki a Stáhly Katalin. Fontos, hogy ne csak akkor beszéljünk a gyerekkel, ha éppen krízishelyzet van; ne legyen tabu a szexualitás és legyenek megfelelő szavaink, amiket merünk használni. Ha otthon nyitott és bizalmi a légkör, a szülők tudnak és mernek ilyesmiről is beszélgetni, akkor baj esetén, nagyobb eséllyel szól nekik a gyerek.

Több iskolának, óvodának és civil szervezetnek van már gyermekvédelmi útmutatója, intézmények, tanárok, szülők számára, amelyek konkrét példákon keresztül megadják a válaszokat a felnőttekben felmerülő kérdésekre.

Külföldön sok helyen már nem is kap működési engedélyt olyan, gyermekekkel foglalkozó intézmény, amelynek nincs mindenki által betartandó szabályrendszere a gyerekeket érő bántalmazással, így a szexuális bántalmazásokkal kapcsolatban is. 

Egy ilyen gyermekvédelmi útmutató a legtöbb európai országban olyan alapvető, mint a tűzvédelmi terv.

Itthon a 2021-es törvénymódosítás óta civilek nem mehetnek be az iskolákba például a szexuális nevelésről előadást tartani, ami leginkább azért probléma a pszichológus szerint, mert az iskolákban kialakult egy bizonyos félelem, hogy a szexualitásról nem lehet az iskolában beszélni.

– Holott azzal, hogy az online térben a gyerekek egy kattintással pornó tartalmakhoz is hozzáférhetnek, még nagyobb szükség lenne a hiteles, jól felkészült, felnőttektől kapott ismeretekre. Ha viszont válaszok nélkül maradnak, még inkább az online tér felé lökjük őket,

 és az onnan szerzett „tudás” nagyon káros lehet – mondta Stáhly Katalin. A pedagógusképzés sajnos nem követi a 21. századi elvárásokat ezen a téren sem: ugyan már vannak gyerekjogokkal foglalkozó egyetemi szemináriumok, ám ezek csak választható tantárgyak, nem kötelezőek. Holott a gyerekek védelmére vonatkozó törvényi előírások minden pedagógusra érvényesek – az óvodák, az iskolák és a szakellátás is a gyerekvédelmi jelzőrendszer része, de ha ezt az illető nem tudja, és azt sem, hogy mi a jelzőrendszeri kötelezettsége, akkor nem fog tudni jól segíteni egy hozzá forduló gyereknek. „Nem a jogalkotás szintjén kell a témával foglalkozni, mert a gyermekvédelmi törvényben és egyéb protokollokban le van írva, kinek mi a feladata, felelőssége, mikor kell a jelzőrendszer gombját megnyomni. Ha a papírt nézzük, jól működik a rendszer, ám ha felnézünk a papírból a valóságba, akkor óriási a gond és az információhiány – magyarázta a szakértő.

„A fiatalok azt sem tudják, kihez fordulhatnak a bajban”

Az utóbbi hónapokban nyilvánosságra kerülő eseteknek legalább annyi előnyük lehet, hogy előmozdíthatják a gyerekvédelem megerősítésének ügyét – összegezhetők a CEU Bibó István Szabadegyetemén nemrégiben tartott, Ki védi meg a gyerekeket? című fórumon elhangzottak. Igaz, több szakértő szerint is kérdéses, tényleg elérhető-e valódi változás, vagy csak gyorsan múló felháborodásról van szó. Inkább pesszimista álláspontot fogalmazott meg Gyurkó Szilvia gyermekvédelmi jogász, a Hintalovon Alapítvány munkatársa: – A gyerekvédelem erősítése érdekében, a Hősök terén tartott influenszer-tüntetés azt az illúziót keltette, hogy végre a társadalom egy jelentős része felismerte, ebben a formában nem mehet tovább a hazai gyermekvédelem. Azokban a napokban mindenhol ez volt a téma, de mára sajnos kiüresedett a történet, maszatolást érzek, nem változik semmi, csak úgy néz ki.

Kenderes Lilla, az Egységes Diákfront aktivistája szerint az az igazi vészhelyzet, hogy eddig nem volt az áldozatoknak és a számon kérést sürgetőknek hangja. Pető Attila gyermekvédelmi aktivista úgy érzi, „a társadalom most rezonált”, de nem vitatta, van még sok tennivaló. Ez utóbbiról kevésbé diplomatikusan fogalmazott Gyurkó Szilvia: „A magyar gyermekvédelmi rendszer még létezik, de lassú leépülésben van, egyik pontján sem tudják teljesíteni a jogszabályi kötelezettségeket. Állandóan két vagy több rossz közül kell választaniuk a rendszerben dolgozóknak, ők tartják a vállaikon ezt az alig létező rendszert.”.

Ki védi meg a gyerekeket? címmel tartottak vitafórumot a CEU-n

Szilvási Léna, az SOS Gyermekfalvak szakmai vezetője mindezt azzal egészítette ki: „A rendszerváltás óta a társadalmi egyenlőtlenségek elszabadultak, a gyerekek azóta sincsenek a középpontban. Attól, hogy azt szajkózzuk, így nem működik a rendszer, nem fog megváltozni.” A megoldási javaslatokról szólva Gyurkó Szilvia lengyelországi példát említett: ott minden gyerekekkel foglalkozó klubnak, egyházi szervezetnek, óvodának, iskolának, független attól, hogy állami vagy magán fenntartású-e, rendelkeznie kell gyerekvédelmi irányelvvel. Ez – tette hozzá – pontosan meghatározza, hogy kiknek, mit kell tenniük a megelőzésért, és akkor ha baj van. – Ehhez képes itthon a fiatalok azt sem tudják, kihez fordulhatnak, ha bántalmazás éri őket – vonat párhuzamot a lengyel és a magyar rendszer között Kenderesi Lilla. K. V

Honnan tudhatjuk, ha baj van?

Ha már jelezte a gyerek, hogy valamilyen szexuális abúzus érte, fontos, hogy higgyünk neki, ne legyintsünk rá. Tudniuk kell, hogy a felnőtt ez után mit tesz: intézkedik vagy sem? Ha a feje fölött történik valami, ha félnie kell, hogy bajba kerülhet, mert elmondta a titkát, akkor oda a bizalma. A bántalmazott gyerek magát hibáztatja, szégyelli magát és fél. Gyanús lehet, ha a viselkedése radikálisan megváltozik, szélsőségessé válik, extrovertáltból introvertált lesz vagy fordítva, ha romlik a teljesítménye, ha ódzkodni kezd az érintéstől, ha hirtelen nem szeretne olyan helyre, családtaghoz menni, ahova eddig szeretet. Árulkodó jel lehet, ha életkorának nem megfelelő szavakat használ, a rajzai, illetve amiket játszik. K. V.

Amit az MCC Tanuláskutató Intézetének képviselői vagy éppen Orbán Balázs hangoztatnak, az valójában nem egy rendes tudományos alapokon álló konzervatív oktatáspolitikai narratíva, hanem egy szélsőjobbos, illiberális, populista narratíva tudománynak álcázva – állítja Radó Péter oktatáskutató. Szerinte az egyházak azt hiszik, jár nekik, hogy helyreállítsák az oktatásban a két világháború közötti betöltött szerepüket, de ez illúzió. Interjú.