Új korszakba lép a magyar közlekedés, és mint ahogy általában a tehervonatok, én sem vagyok ebben az ügyben nagyon könnyen megállítható, és nem is szoktam kitérni - jelentette ki egy csütörtöki sajtótájékoztatón az építési és közlekedési miniszter.
Lázár János annak apropóján állt az újságírók elé, hogy péntektől új tarifarendszer lép életbe a tömegközlekedésben. A tárcavezető szerint új időszámítás kezdődik, négymillió ember élete válik könnyebbé a változtatással. Megjegyezte, vármegye- és az országbérletből eddig 5 millió 250 ezer darabot adtak el, ami azt jelenti, hogy minden tíz eladott bérletből kilenc vármegye- és országbérlet. – Talán emlékeznek arra, hogy köztiszteletben álló és politikai ambíciókkal bíró közlekedési szakértők - legalábbis ennek mondják magukat - azt állították, hogy 40-50 milliárd forintos jegybevétel kiesést fog okozni ez az intézkedés, árbevétel kiesést, anyagi problémát fog okozni a MÁV- és Volán- csoportnál, illetve csökken az utasszám - szúrt oda a neve említése nélkül Vitézy Dávidnak.
Ezt követően azzal folytatta, hogy 2023-ban a MÁV és a Volán rekordévet zárt: ez azt jelenti, hogy az elmúlt 30 évben soha nem utaztak még ennyien a cégcsoporttal. Emellett növekedtek a bevételek is, amit az olcsóbb jegyekre vezetett vissza. – Én úgy dolgozom, hogy begyűjtjük az utasoktól az aprópénzt, és abból próbáljuk működtetni a vállalatot. Olcsó szolgáltatás, mindenki számára egyenlő és egységes hozzáférés, és természetesen jó minőségű szolgáltatásokra való törekvés - összegzett a miniszter.
Lázár János szólt a Budapesttel történő megállapodásról is. Szerinte egy korrekt, sokkal egyszerűbb, nem zavaros, átlátható, nagyon világos elszámolási rendszer jött létre, amely azon alapul, hogy ki mennyi szolgáltatást rendel meg.
– A Budapest-bérleteket 28-72, a Pest vármegyei bérleteket pedig 46-54 százalékos arányban fogják megosztani.
Ez egy korrekt ajánlat volt meggyőződésem szerint a kormány részéről a fővárosnak , amit Budapest el is fogadott a részletek kidolgozása mellett. Eddig a főváros kapott 12 milliárd forintnyi központi támogatást a tömegközlekedés működtetésére, azon az összegen is megosztozunk, megfelezzük, lényegében 6-6 milliárd forint összegben - fejtegette a miniszter.
Drága lehet az olcsó Budapest-bérlet, a városvezetés néhány milliárdos veszteséggel számol, szakértők a többszörösévelMegvan a nagy bérletalku, de ki fizet a végén?A Népszava kérdésére LázárJános elmondta, hogy a HÉV-vonalak fejlesztése áll a legjobban. Mint mondta, száz darab járművet terveznek vásárolni, emellett a pályát is fel kell újítani. Erre van magyar gyártókapacitás, van nemzetközi ajánlat az asztalunkon és amennyiben a blokkolást az Európai Bizottság - akár a főváros közreműködésével feloldja - megkaphatjuk az Európai Unió forrásait is - fűzte hozzá.
HÉV: a pénzügyi ajtók később záródnak, Lázár Jánosnak további trükkökre lesz szüksége