;

nagyhatalmak;magyar állam;magyar történelem;globális világrend;Kentaurbeszéd;Hérodotosz;

- Romsics Ignác: Nagyhalakról és kishalakról – Magyarország és a változó világrend

A birodalmak és a kisebb államok virágzásának, hanyatlásának és végül bukásuknak az okai azóta foglalkoztatják a történetírást, amióta az i.e. 5. században a hellén városállamokban a bölcseletnek ez az ága megszületett. A „történetírás atyja”, Hérodotosz kortársaihoz hasonlóan úgy gondolta, hogy az emberi történelem a természeti világban megfigyelhető ciklusok szerint körforgásban halad. Az emelkedés és a hanyatlás ciklikusságát két tényezővel magyarázta. Részben a hatalmon lévők, vagyis a mindenkori elitek minőségével, amely uralkodásuk hosszával arányosan egyre romlik, s akiknek a beképzeltsége és arroganciája megakadályozza őket abban, hogy komolyan vegyék az „intő jeleket”, vagyis a külvilág figyelmeztetéseit. Ha egy uralkodó átlépi a közerkölcs határait, ha mértéktelenné és elbizakodottá válik, akkor számíthat a bukásra. Ez történt a perzsa birodalom megalapítójával, II. (Nagy) Kürosszal, aki úgy vélte, hogy „fölötte áll minden embernek”, és a döntő csata előtti figyelmeztető jelekkel mit sem törődött. A másik tényező: az egyes kultúrák, államok, városok „puhasága” vagy „keménysége”. Hérodotosz „történeteinek” elején Perzsia szegény, elmaradott, de bátor és harcos. Az i.e. 480-as évekre azonban a jólétben elpuhult, a perzsák nagyrészt már csak henyéltek, és újabb hódításoktól remélték jólétük fenntartását, miközben a görögök szegények, de edzettek és elszántak voltak.

A Hérodotosznál egy nemzedékkel később élt Thuküdidész mindezt azzal egészítette ki, hogy az államközi viszonyrendszerek alakulásában döntő szerepet tulajdonított a gyakran háborúkba torkolló állandó hatalmi vetélkedésnek. A hatalomért folyó harc – állapította meg – olyan egyetemes törvényszerűség, amely alól nem lehet kibújni. Az erősebb állam elnyomja a gyengébbet, ahogy az erősebb ember is a védtelent. Ugyanis, mint Alkibiadész, a Szicília elfoglalására készülő athéni expedíciós hadsereg egyik parancsnoka és nem mellesleg Periklész nevelt fia hangoztatta: „ha nem mi hódoltatunk meg másokat, magunk kerülünk idegen uralom alá”. „Mert az ember vele született mindenkori tulajdonsága, hogy leigázza a megalázkodókat.” Ezért a jog kényszerítő ereje felettébb korlátozott. Csak akkor érvényesíthető, ha erőegyensúly áll fenn. Egyébként „a hatalmas végrehajtja, amit akar, a gyenge pedig meghajlik előtte”.

Fennállásának első 500 évében a magyar állam többnyire a „hatalmas”, de legalábbis a befolyásos európai országok közé tartozott. 

A középkori magyar birodalom kialakulása I. (Szent) László és I. (Könyves) Kálmán uralkodása alatt kezdődött a 11. század végén és a 12. század elején. Ekkor került a Magyar Királyság függőségébe Szlavónország, Horvátország és Dalmácia, majd 1136-ban, II. (Vak) Béla uralkodása idején Bosznia is. A lendületes expanziót az új életre kelt Bizánci Császárság ezt követően néhány évtizedre megakasztotta. A 12. század végén és a 13. század első felében, III. (Görög) Béla és utódainak az uralkodása idején azonban újabb balkáni területekre terjedt ki a Magyar Királyság befolyása, sőt laza függőségébe került Halics és Lodoméria is. Ezt a magyar birodalmat a 13. század közepén a világtörténelem leghatalmasabb birodalmát megteremtő mongolok támadása döntötte meg. A 14. század folyamán, Károly Róbert és I. (Nagy) Lajos uralkodása alatt azonban az Árpád-kori birodalom minden elveszített területe visszakerült a magyar koronához, sőt újabb balkáni fejedelemségek is meghódoltak. A középkori magyar birodalom legnagyobb kiterjedését I. (Nagy) Lajos uralkodása alatt érte el a 14. század második felében, amikor – ha három tenger nem is mosta hazánk határait – a Lengyelország és Magyarország közötti perszonálunió révén Lajos közvetett uralma, illetve befolyása a lengyel-litván síkságtól déli irányban valóban az Itáliai félszigetig, illetve a Duna deltájáig, tehát a Fekete-tengerig terjedt.

Az Anjou-kori magyar birodalomnak ismét egy keletről érkező hódító nép, az oszmán-török vetett véget. Némileg más kontúrokkal, az ún. balkáni melléktartományok és bánságok egy része nélkül, viszont nyugaton Stájerországgal, Belső-Ausztriával, Morvaországgal és Sziléziával kiegészülve a 15. század második felében Hunyadi Mátyásnak átmenetileg ugyan sikerült egy újabb magyar birodalmat összekovácsolnia, ám elégséges belső kohézióval ez sem rendelkezett. A nagy király 1490-es halála után a birodalom egyre inkább dezintegrálódott, mígnem a 16. század közepére a török martalékává vált.

A 16. század közepe óta eltelt újabb 500 év magyar történelme állatorvosi lóként mutatja Thuküdidész tételének igazát, vagyis azt, hogy a nagyhalak, ha tehetik, mindig megeszik a kishalakat, s hogy az utóbbiak sokszor puszta fennmaradásukért is külső segítségre szorulnak. 

A 17. századi Erdély félfüggetlen státusa fenntarthatatlan lett volna a Magyar Királyság maradékát is magába olvasztó Habsburg Birodalom fennállása nélkül, s a török kiűzéséhez is kellett a keresztény államok egy részének (Szent Liga) összefogása. Bécs 1683-as felmentésében és az ostromló oszmán hadak megfutamításában ismeretes módon nem a magyar vagy az osztrák csapatok játszottak döntő szerepet, hanem a Sobieski János vezette lengyel lovasság és tüzérség. Hathatós nemzetközi támogatottság esetén a 18. század elején Rákóczi kurucai talán győzhettek volna Bécs labancaival szemben. XIV. Lajos, a Napkirályként ismert francia uralkodó azonban csak hitegette a „vezérlő fejedelmet”, a szövetségesi kapcsolatot végül nem vállalta vele. Nem érkezett segítség az Orosz vagy az Oszmán Birodalomtól sem, noha utóbbi katonai támogatásáért Rákóczi kész lett volna jelentős dél-magyarországi területeket a töröknek „visszaadni”. 1848-49-ben ugyanez volt a helyzet. Görgey Artúr és a honvédjei valószínűleg elbírtak volna Haynauval és csapataival. Paszkievics 200 ezer fős cári hadseregével azonban nem. Ezek a tapasztalatok győzték meg az akkori magyar elit meghatározó személyiségeit arról, hogy a Habsburgokkal való megbékélésnek nincs jobb alternatívája. Az 1867-es kiegyezés fél évszázadra biztosította a Duna-táj békéjét. A következő száz év annál viharosabban alakult.

A 20. században Magyarország és vele Európának az a bizonytalan határú övezete, amely a német és az orosz nép, illetve a Baltikum és a Mediterráneum között terül el, négyszer élt át sorsfordító változásokat. A négy nagy fordulat alapvető jellemzője, hogy a nagyhatalmak mindegyikben fontos, ha nem sorsdöntő szerepet játszottak. Olykor csak kezdeményezték vagy elősegítették a változásokat, máskor viszont brutálisan rákényszerítették akaratukat az itteni kis vagy közepes méretű államokra.

Az I. világháború végén kialakult új rend megteremtői a győztes antant hatalmak: az Egyesült Államok, Nagy-Britannia, Franciaország és Olaszország voltak. A Párizs környéki békékben konstituálódó végeredmény nem volt eleve eldöntött. A Monarchia felbomlasztása és „nemzetállamokká” alakítása mellett egészen a háború utolsó szakaszáig létezett egy másik koncepció is, amely szerint a birodalomra mint kiegyensúlyozó európai középhatalomra továbbra is szükség van. A Monarchia kisállamokká alakításának koncepciója csak 1918 tavaszára vált elfogadottá és véglegessé. Ennek egyik oka a német-orosz béke aláírása volt 1918 márciusában Breszt-Litovszkban. Az antant hatalmak szempontjából ez a legfőbb keleti szövetséges elvesztését jelentette és azt, hogy Németország előtt megnyílt az út északon majdnem Pétervárig, délen pedig a Fekete-tengerig. Másik fontos oknak a Monarchia különbéke-kísérleteinek a meghiúsulása tekinthető. Az antant vezetése ezekben az elszakadási törekvésekben esélyt látott arra, hogy Bécs-Budapest nem fog teljesen német befolyás alá kerülni, hanem önállóságát, cselekvési szabadságát a német fölény ellenére meg tudja őrizni. 1918 májusában, amikor a Német Birodalom és a Monarchia vezetői aláírtak egy vámunió felé mutató gazdasági megállapodást és egy katonai együttműködési szerződést, ez a lehetőség szertefoszlott. Az egyezményeket az antant hatalmak úgy értelmezték, hogy a Monarchia immár végérvényesen Németország járszalagjára került. 1918 nyarától ezért a kérdés többé nem az volt, hogy megmarad-e a Monarchia vagy sem, hanem az, hogy a birodalom helyén létrejövő új államoknak pontosan hol fognak húzódni a határai.

A Párizs elővárosaiban kialakított új rend mintegy 10-15 évig bizonyult többé-kevésbé stabilnak és ellenállóképesnek. Az 1930-as évek elejére megrendült, az évtized végére pedig összeomlott. Az 1938 és 1941 között kialakított új „új rendet” a náci Németország és a fasiszta Olaszország hozta létre. Az átrendezés végső célja a Német Birodalom kontinentális hegemóniájának a megteremtése, s ezzel világuralmi terveinek a megalapozása volt. Ez a rend az előzőnél is rövidebb ideig, mindössze a német vereséggel végződő II. világháború befejeződéséig, tehát alig fél évtizedig tartott. Bár a német Neue Ordnung területi és etnikai szempontból Magyarország számára előnyösebb volt, mint a versailles-i status quo, a jövő perspektívájából nézve a német győzelem sem kecsegtetett sok jóval. Edmund Veesenmayer, a leendő teljhatalmú magyarországi német megbízott szerint a magyarság ugyanis történelme során bebizonyította, hogy „nemzeti életre alkalmatlan és az marad a jövőben is”. Hitler hasonlóképpen lebecsülte eleinket. A magyarok – hangoztatta a háború alatt hozzá látogató politikusoknak – „ugyanolyan lusták, mint az oroszok”, „természetüknél fogva a sztyeppék népe” és ugyanakkor „vad nacionalisták”. „Társadalmi szempontból az új Európa legbetegebb országa Magyarország.” A régi magyar birodalom helyreállításáról és kelet-európai vezető szerepéről, amiről a magyar vezetők jó része álmodozott, tehát szó sem lehetett.

A II. világháború befejeződésével új szakasz kezdődött a világ, és ezen belül a nemzetközi kapcsolatok történetében. 

Nemcsak Németország, Japán és Olaszország hatalmi törekvései szenvedtek vereséget, hanem Nagy-Britannia és Franciaország gyengeségére is fény derült. Az európai nagyhatalmaknak, amelyek évszázadokon át a világ urai voltak, leáldozott. A következő ötven évben két nagyhatalom irányította a világpolitikát: az Egyesült Államok és a Szovjetunió. A globális vezető szerepért folytatott harc nagyrészt Eurázsia peremvidékein, a Csendes-óceán térségében és Európában folyt. Európa esetében ez a kontinens kettéosztásával járt. A Balti-tengertől a Fekete-tengerig húzódó övezet államai Magyarországgal együtt a Szovjetunió ellenőrzése alá kerültek. Eltérően a néhány éves német impériumtól, amelyet masszív gazdasági és kulturális behatolás előzött meg, a II. világháború után kialakult közel félévszázados szovjet uralom hirtelen és a szuronyok hegyén érkezett. A térséget gazdaságilag igazán jól működtetni és népeit kulturálisan magához láncolni a Szovjetunió valójában sohasem tudta. Bukásának, illetve kényszerű visszavonulásának egyik mélyen fekvő oka minden bizonnyal az volt, hogy civilizációs szempontból nála fejlettebb országokat akart gyarmatosítani. A másik pedig az állami és társadalmi tulajdonon alapuló központi tervgazdálkodás történelmi veresége a magántulajdonra és a piaci mechanizmusok automatizmusára épülő kapitalizmussal szemben. 1970-ben az Egyesült Államok a világtermelés 27, 1985-ben pedig 28 százalékát adta. A Szovjetunió viszont csak 15, illetve 14 százalékát. Az egy főre jutó nemzeti jövedelem terén még nagyobb volt a különbség: a szovjet emberéké sohasem érte el az amerikaiaké felét.

A szovjet hegemónia megszűnése együtt járt a Magyarországra és Köztes-Európa többi országára 1945 után rákényszerített életkeretek radikális megváltozásával. 

Röviden szólva: restaurálták a kapitalizmust és új életre keltették a politikai és a szellemi pluralizmust. Vagyis – mint egy lengyel közgazdász kifejezte magát – 1945-től eltérően 1989 után nem halászlevet kellett készíteni a halból, hanem a halászlében úszkáló haldarabkákból kellett újra összerakni a halat, és csodával határos módon valahogy új életet lehelni belé. A kísérlet – több mint 30 évvel annak kezdete után már elmondhatjuk – sikerült. Vagyis a halak – ha nem is egyforma tempóval és stílusban – ismét úsznak.

A 20. században megélt nagy átalakulások általában az addigi elitek részleges vagy teljes menesztésével jártak együtt. 1918-20-ban nemcsak a Habsburgok birodalma szűnt meg, hanem a Habsburg család több évszázados uralma is. Az utolsó koronás Habsburgot, IV. Károlyt Ausztriában császári, Magyarországon királyi trónjától fosztották meg. 1945-ben nemcsak a dualista rendszert felváltó ellenforradalmi rezsim omlott össze, hanem az annak élén álló kormányzó hatalma is semmivé lett. Pedig néhány évvel korábban még Horthy-dinasztiáról álmodoztak környezetében. Az elitváltás mindkét esetben véres leszámolásokkal járt együtt. Az 1980-as évek végén az államszocializmussal együtt Kádár János is letűnt a színről. 1988 áprilisában a rendszer névadója még azt hitte, hogy néhány reformkommunista pártból való kizárásával konszolidálhatja az MSZMP uralmát. Aztán alig egy hónap múlva, 1988. május 20-22-én meg kellett élnie, hogy saját elvtársai fosztották meg hatalmától. Leszámolásokra ezúttal nem került sor, elitváltásra viszont igen. Thuküdidész mellett valamilyen mértékben tehát Hérodotosznak is igaza van. Az államok és a politikai rendszerek életkora, s különösen bukásuk körülményei nemcsak a nemzetközi körülményektől függenek, noha esetünkben elsősorban azoktól, hanem a hatalmon lévők minőségétől, illetve uralkodásuk jellegétől is. S ha ez így volt eddig, nagy valószínűséggel így lesz ezután is.

Persze azt, hogy pontosan mit hoz a jövő, senki sem láthatja előre. Az már történelem, hogy a Szovjetunió hidegháborús veresége és 1991-es felbomlása következtében az Egyesült Államok maradt a világ egyetlen olyan országa, amely a Föld egészére kiterjedő hatalommal rendelkezett. Bár ez még napjainkban is így van, az elmúlt két-három évtizedben olyan regionális befolyással rendelkező nagyhatalmak tűntek fel, amelyek egyedül vagy különböző blokkokat formálva érdemben kérdőjelezhetik meg az egypólusú világrendet. Napjainkban épp egy ilyen kísérlet szemtanúi vagyunk: Kína, Oroszország és Irán szövetsége, amelynek a körvonalai már jól látszanak, egy többpólusú világrend lehetőségét vetíti előre. Ez természetesen más szövetségekre és a regionális együttműködés eddigi formáira, így például az Európai Unióra is ki fog hatni. Ahhoz, hogy az EU világhatalmi tényező legyen – a gazdasági ereje ehhez megvan –, a szervezetnek markáns és egységes külpolitikával, s ennek fedezeteként saját katonai ütőerővel kell rendelkeznie. Ez viszont feltételezi a tagállami kompetenciák további leépítését, s az Unió föderatív irányú fejlődését. Ez elkerülhetetlenül hatással lesz a magyar belpolitikára, sőt valószínűleg magára a NER-nek nevezett Orbán-rendszerre és annak egyre beképzeltebb és arrogánsabb, a „figyelmeztető jelekre” érzéketlen elitjére is. Ahogy egyébként ennek alternatívája: a projekt meghiúsulása is. Amely esetben – Bethlen István közel 100 évvel ezelőtti próféciáját idézve – Európára „egy sötét és viharteljes idő következik, amelynek rendjén Közép-Európa kis népeire vagy a keleti szláv óriás fog kezet emelni, vagy a germán Drang nach Osten, vagy egymással megegyezve mindkettő. Egyik sem lehet ezen kis népek érdeke, de Európa érdeke sem.”

Nem jó érzés, ha az embert rövid úton kidobják egy pesti bérházból, de mégis azt gondolom, ha valahol látunk egy nyitott kaput, azon be kell menni. Csodákat láthatunk a világtól egyébként elzárt lépcsőházakban.