Ha Szikora János rendez operát, akkor megszokhattuk, hogy látványos produkcióra számíthatunk. Így volt ez most is, amikor Antonín Dvořák Ruszalka című művét vitte színre. A látványnak (Díszlettervező: Szendrényi Éva) persze megvolt az ára, hiszen hiába ígérte korábban az Opera vezetése, hogy a felújított Andrássy úti épületben szinte gombnyomásra képesek változni a terek, az átrendezés a szünetekben csaknem félórába tellett (a szünetből volt kettő). Külön érdemes beszélni Zoób Kati jelmezeiről. Szerepelhetnének divatbemutatón is, de a figurákhoz is jelentősen hozzáadnak. Főként a címszereplő, Brassói Jőrös-Andrea jelmeze egészen egyedi, de a három nimfa (Kapi Zsuzsanna, Fürjes Anna Csenge és Megyesi Schwartz Lúcia) megjelenése is igencsak nyomot hagy a nézőben.
A történet egy tündérmese, a lényege, hogy mindenki más szeretne lenni, mint ami: a tündér, Ruszalka emberré szeretne válni, a Herceget (Nyári Zoltánt) pedig a tündérek, közülük is főként egy izgatja. Brassói Jőrös-Andrea és Nyári Zoltán kettősében benne van a szenvedély, a lángolás, és a találkozásuk beteljesülésének képtelensége. Mindketten remek énekesi teljesítményt is nyújtanak, miközben a színészi jelenlétre is jut figyelmük, energiájuk. Rálik Szilvia, mint Idegen hercegnő sok mindent tud az életről, ő a valóságban létezik (az ő jelmeze is figyelemre méltó). A Viziember (Szemerédy Károly) talán túl statikus, csak a szenvedő fájdalmát érezzük. Jezsibabaként Gál Erika kellően dörzsölt boszorkány. Talán kissé lassan csordogálnak az események, olykor túl lassú a tempó, aztán a táncjelenetek (Koreográfus: Rafai-Vetési Adrienn), különösen a tündérek tánca felélénkíti az eseményeket. Dvořák zenéje nagyon izgalmas, olykor líraian költői, máskor kiszámíthatatlanul játékos. Az Opera zenekarát Halász Péter vezényelte értő módon.
Péntek este az Opera másik játszóhelyére, az Eiffel Műhelyházra esett a figyelem. Ókovács Szilveszter, az intézmény főigazgatója meg is kérdezte a közönséget, hogy ki jár most először az Eiffelben és rengeteg kéz lendült a magasba. Eleve nagyon sokan ültünk a Mozdonycsarnokban berendezett ezer fős nézőtéren a színpad közeli székeken, illetve a mögöttük kialakított óriási lelátón. A koncertszerű előadáson, amelynek a sztárjai, a világhírű házaspár, Anna Netrebko és Yusif Eyvazov voltak, az Opera zenekarát az orosz Denis Vlasenko vezényelte. Netrebko és férje most nyolcadszor dolgozott együtt az Opera együttesével. Felléptek együtt Berlinben, az Erkelben, a Müpában, legutóbb pedig Veszprémben.
Berlinben lép fel Anna Netrebko, 24 ezren írták alá a tiltakozó petíciótBeperelte a Metropolitan Operát a világhírű orosz szoprán, akit a háború miatt a nyugati országokban elutasítanak, otthon viszont hazaárulózzákAnna Netrebko és Yusif Eyvazov először színpadon éppen A trubadúrban találkoztak 2016-ban a Párizsi Operában, azóta többször is, Veronában, vagy éppen legutóbb Buenos Aires-i Teatro Colón félig szcenírozott előadásában álltak együtt a színpadon Leonora és Manrico szerepében. Verdi operája nálunk is nagyon népszerű könnyen lehet kapcsolódni hozzá, még egy koncertszerű változathoz is. Az attrakciót persze ezúttal elsősorban a kettejük fellépése jelentette. Nagyobb üdvrivalgást váltott ki Netrebko első áriája és ugyanez mondható el Yusif Eyvazov debütáló produkciójáról. Rögtön látszott, hogy nagyon ismerik a szerepeiket, és a koncertszerű változat alkalmat adott, hogy külön az énektechnikai adottságaikat is megcsillogtassák. Szerencsére a terem akusztikájával sem volt gond. Mindketten jó formát mutattak, civilben is képesek voltak eljátszani A trubadúr drámáját annak finom árnyalatait is. A partnereik, különösen Kálmándy Mihály és a beugróként remekül helytálló Szántó Andrea szintén sokat tettek azért, hogy a közönség nagy ünneplésben részesítse az énekeseket.
Újra ünnepelt sztár
Anna Netrebkót „Vlagyinir Putyin dívájának” is nevezik. 2012-ben mintegy félezer orosz hírességgel együtt petíciót írt alá Putyin akkori elnökjelöltségének támogatására. Mint fogalmazott, „az elmúlt húsz évben Vlagyimir Putyin sokat tett a kultúráért, a művészetért és a művészekért, így Oroszország most kulturális nemzet. Sok művész szavazott rá.” 2014-ben, röviddel a Krím oroszok általi annektálása után pénzt adományozott a Donyecki Operaháznak, s a csekk átadásakor Oleh Tsarev ukrán szeparatista vezetővel fényképezték le, a képen a szeparatisták zászlaja, a „Novorosszija”előtt látható.
A legtöbb bírálat azonban amiatt érte, mert kritikusai szerint nem határolódott el kellőképpen az orosz elnök Ukrajna elleni agressziójától. A háború 2022 februári kitörését követően csak általánosságban ítélte el a háborút, nem mutatott rá arra, ki az agresszor. A bírálatok hatására később magyarázkodott, mint mondta, életében csak négyszer találkozott Putyinnal, de még mindig nem határolódott el tőle.
Ezután páriává vált Európában, a milánói Scala, a zürichi operaház és a hamburgi Elbphilharmonie is lemondta fellépéseit. Különösen érzékenyen érintette azonban, hogy a New York-i Metropolitan is felmondta a szerződését.
Ahogy telt-múlt az idő, Netrebkónak az orosz háborúval kapcsolatos álláspontja már egyre kevésbé foglalkoztatta az operaházakat, ráadásul a Metropolitannal szembeni eljárását is megnyerte, így a New York-i operaháznak 200 ezer dollár kártérítést kellett fizetnie neki. A 2022-ben történtek nem törték keresztbe Netrebko pályafutását, s ma is annyira keresett operaénekes, mint a háború előtt. Tavaly fellépett Bécsben, Berlinben, Wiesbadenben, Veronában, Buenos Airesben, majd az év vége felé a milánói Scala és a párizsi Opéra közönsége is ünnepelhette. A közelmúltban csak egy előadását mondták le: a tavaly október közepére Prágába tervezett fellépését közös megegyezéssel törölték. A berlini Staatsoper egyébként azzal indokolta Netrebko fellépésének engedélyezését, hogy tavaly augusztusban egyértelműen elhatárolódott Putyintól.
Infó: Antonín Dvořák: Ruszalka. Magyar Állami Operaház. Rendező: Szikora János. Giuseppe Verdi: A trubadúr. Koncertszerű előadás Anna Netrebko és Yusif Eyvazov fellépésével. Eiffel Műhelyház, Mozdonycsarnok